Jaarstukken 2020
portal

Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Beschrijving doel 8.1.1 De raad geeft als vertegenwoordiging van de inwoners richting aan het gemeentelijk beleid middels een transparant democratisch besluitvormingsproces en controleert de uitvoering van dat beleid (tekst uit Begroting 2020)

Samen met het college van burgemeester en wethouders vormt de raad het gemeentebestuur. De raad vormt de vertegenwoordiging van de inwoners van Zwolle. De gemeenteraad bestaat uit 39 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan.

De raad vergadert op maandagavond tijdens de zogenaamde 'raadspleinen'. Tijdens de vergaderingen van de raad worden voorstellen besproken en worden besluiten genomen. Het raadsplein kent het zogenaamde BOB-model: beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming; in Zwolle de informatieronde, de debatronde en de besluitvormingsronde.
Naast de raadspleinen vinden er voor de raadsleden themabijeenkomsten plaats, waarbij de raad door het college of door andere organisaties worden bijgepraat over bepaalde thema's. Ook leggen de raadsfracties geregeld (al dan niet gezamenlijk) bezoeken aan bedrijven en organisaties af en vinden er zo nu en dan excursies binnen de gemeente plaats.

Toelichting op realisatie doel

Tot medio maart 2020 vonden de raadspleinen van de gemeenteraad van Zwolle altijd fysiek plaats in het Stadhuis van Zwolle. Als gevolg van de coronacrisis deed vanaf april 2020 het digitaal vergaderen zijn intrede. Vanaf dat moment vonden de informatierondes en besluitvormingsrondes van de gemeenteraad in een digitale omgeving plaats (op één uitzondering na; op 28 september werd er vergaderd in de Statenzaal van de provincie Overijssel). Alleen de debatrondes vonden nog plaats in de Raadzaal, waarbij dan alleen de woordvoerders van de acht fracties aanwezig waren.

Criteria (tekst uit begroting 2020)

Niet van toepassing.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Presidium

Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)

  • De raadswerkgroep 'Inwonerbetrokkenheid´ zal een quick scan lokale democratie begeleiden. Deze quick scan moet een beeld opleveren van hoe het staat met de lokale democratie in onze gemeente. Aan de hand van een digitale vragenlijst die door raadsleden, collegeleden, de ambtelijke organisatie en inwoners ingevuld moet worden, wordt hierin inzicht verkregen. Ook zullen er tips en suggesties voor mogelijke verbeteringen worden gegeven.
  • In 2020 wordt een raadsplein in de buitenlucht georganiseerd, bijvoorbeeld op de Grote Markt of voor het geboortehuis van Thorbecke. Het belangrijkste onderdeel van dit raadsplein betreft een open agenda gericht op het inspreken van mensen. Het doel is om het raadsplein op deze manier dichter bij de inwoners van Zwolle (jong en oud) te brengen. De hiervoor genoemde raadswerkgroep zal zich bezig houden met de organisatie en de evaluatie hiervan.
  • Bij de behandeling van de begroting 2019 nam de raad de motie "Zwolse Raad voor kinderen aan". Eind 2019 en begin 2020 wordt bij alle basisscholen geïnventariseerd of er belangstelling bestaat voor het installeren van een Kinderraad en een Kinderburgemeester. Op basis van de uitkomsten hiervan wordt de uitvoering hiervan in 2020 verder opgepakt.
  • Van raadsleden wordt nogal wat gevraagd als het gaat om het begrijpen en beheersen van verschillende beleidsterreinen. De leesbaarheid en transparantie van de stukken is daarom een belangrijk aandachtspunt. Met name financiële voorstellen en paragrafen zijn soms moeilijk te doorgronden. Het vergroten van de toegankelijkheid van de stukken behorend tot de beleidscyclus zal daarom in 2020 bijzondere aandacht krijgen. Overigens is hiermee in 2019 al een start gemaakt door bij de Meerjaren Prognose Vastgoed (MPV) een MPV in één oogopslag te maken.
  • De rekenkamercommissie zal in 2020 één of twee onderzoeken uitvoeren, waarvan de onderzoeksonderwerpen nog bepaald moeten worden.
    N.B. de Ministerraad inmiddels ingestemd het een wetsvoorstel om de Gemeentewet zo te wijzigen dat elke gemeente een onafhankelijke rekenkamer moet hebben. Raadsleden zouden dan geen onderdeel meer mogen uitmaken van een rekenkamercommissie. Afhankelijk van de voortgang van dit wetsvoorstel, zal in 2020 mogelijk moeten worden overgaan tot de aanstelling van een zelfstandige rekenkamer (zonder raadsleden).
  • De auditcommissie zal zich in 2020 bezig gaan houden met de aanbestedingsprocedure voor de accountantsdiensten. Het contract met de huidige accountant loopt namelijk in 2020 af.
  • Om bij regionale samenwerking betere betrokkenheid te creëren, zijn in 2018 raadsleden benoemd tot rapporteur regionale samenwerking. De rapporteurs staan in contact met samenwerkingsverbanden om te stimuleren dat de raad in staat wordt gesteld zijn kaderstellende en controlerende rol zo goed mogelijk te kunnen uitoefenen. Daarnaast kunnen de rapporteurs een agenderende rol nemen en wordt waar nodig en mogelijk contact gezocht met andere gemeenteraden. Ook in 2020 zullen de rapporteurs als vooruitgeschoven posten op het gebied van regionale samenwerking fungeren.
  • Strategische agenda

Toelichting realisatie activiteiten

  • Onder begeleiding van de raadswerkgroep inwonerbetrokkenheid is in 2020 is de quick scan lokale democratie uitgevoerd om een beeld te krijgen van hoe het staat met de lokale democratie in onze gemeente. In mei/juni is daartoe een digitale vragenlijst uitgezet onder raadsleden, collegeleden, de ambtelijke organisatie en inwoners. Het eindrapport van de quick scan geeft inzicht in hoe het democratische samenspel in de gemeente door de verschillende groepen ervaren wordt.
  • Naar aanleiding van en als vervolg op de quick scan heeft op 5 november 2020 een digitale dialoog met ca. 60 inwoners plaatsgevonden. Ook leden van de raadswerkgroep inwonerbetrokkenheid, de wethouder inwonerbetrokkenheid en wijkmanagers/wijkbeheerders namen deel aan deze dialoog. Tijdens deze dialoog zijn ideeën opgehaald om de samenwerking tussen de gemeente en inwoners te verbeteren. Een en ander wordt uitgewerkt tot een verbeteragenda die in 2021 in college en raad behandeld zal worden.
  • Als gevolg van de coronacrisis is de uitvoering  van de motie 'Buitenraad' en de motie 'Kinderraad' doorgeschoven naar 2021
  • De raadswerkgroep Omgevingswet heeft gedurende 2020 regelmatig vergaderd met het ambtelijk projectteam over het proces van besluiten en informatiesessies ter voorbereiding op de Omgevingswet. Dit heeft onder andere geresulteerd in vijf informatieve sessies over onder andere: bevoegdheden, de relatie met het college en participatie.
  • De raad heeft in 2020 besloten om - vooruitlopend op de komende wetswijziging waardoor raadsleden geen zitting meer mogen hebben in een rekenkamer - het aantal externe leden van de rekenkamercommissie uit te breiden van één naar twee. De sollicitatieprocedure hiervoor is eind 2020 opgestart.
  • De rekenkamercommissie heeft in 2020 deelgenomen aan een DoeMee-onderzoek naar Toezicht & Handhaving - Openbare Orde & Veiligheid. In andere gemeenten wordt hetzelfde onderzoek uitgevoerd, waardoor het DoeMee-onderzoek ook benchmarkgegevens zal opleveren. Het onderzoek wordt in de eerste helft van 2021 afgerond.
  • De auditcommissie heeft in 2020 de aanbestedingsprocedure begeleid en succesvol afgerond. De uitkomst daarvan is dat de accountantsdiensten voor de periode 2021-2023 zijn gegund aan Deloitte, met daarbij tweemaal de optie om deze overeenkomst met twee jaar te verlengen.
  • In 2020 hebben zich integriteitsincidenten rondom twee raadsleden voorgedaan. Als gevolg daarvan hebben beide raadsleden ontslag genomen als raadslid. Voor de gemeenteraad was dit aanleiding om extra aandacht te besteden aan integriteit in relatie tot het raadslidmaatschap. In dat kader heeft in december 2020 een raadsbrede interactieve raadsbijeenkomst over integriteit plaatsgevonden.
  • Eind 2019 is mede door de raadsrapporteurs regionale samenwerking een werkconferentie voor raadsleden (m.n. West-Overijssel) georganiseerd over regionale samenwerking. Begin 2020 zijn de griffiers in de regio IJsselland gestart met de uitwerking van de vervolgacties tot een agenda. Als gevolg van de coronacrisis heeft dit proces enige tijd stil gelegen en in het najaar weer opgepakt. In Regio Zwolle verband hebben griffiers een voorstel opgesteld om te komen tot inrichting van een klankbordgroep van volksvertegenwoordigers Regio Zwolle. Griffier en plv. griffier namen deel in de ‘koplopergroep’ van griffiers en de raadsrapporteurs zullen voor Zwolse afvaardiging zorgen. Tevens waren de raadsrapporteurs aangehaakt op het proces rondom de Regionale Energie Strategie via (het voorzitterschap van) de regionale werkgroep van volksvertegenwoordigers.  

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

2.109.820

0

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

27.510

0

0

11.000

Begroting t/m december

2.137.330

0

0

11.000

- Jaarrekening

2.009.742

0

15.000

11.000

Gerealiseerd resultaat Doel 8.1.1

127.588

0

-15.000

0

Saldo

112.588

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 127.588 zien. De toevoeging aan reserves is € 15.000 hoger, zodat uiteindelijk een voordelig resultaat van € 112.588 wordt gerealiseerd.

Het voordelig resultaat is als volgt te verklaren:

  • Door de coronacrisis werd er een groot deel van het jaar digitaal vergaderd. Daardoor vielen de kosten voor beveiliging en catering lager uit dan begroot. Daarnaast vielen de fractievergoedingen lager uit, doordat verschillende fracties nog overschotten van vorige jaren in hun reserve hadden. Deze overschotten uit voorgaande jaren zijn op grond van de hiervoor geldende verordening verrekend met de uitkeringen voor het boekjaar 2020/2021. Per saldo bedraagt het voordelig resultaat bij de raad € 66.000.
  • De rekenkamercommissie gaf een groot deel van haar budget niet uit, omdat er vanwege de coronacrisis geen nieuw onderzoek is opgestart. De meeste kosten voor het lopende onderzoek waren reeds gemaakt in 2019. Daardoor is het voordelig resultaat bij de rekenkamercommissie € 32.000.
  • Door een personele wisseling bij de raadsgriffie en doordat de overige personeelskosten (opleiding, reiskosten, etc.) lager uitvielen dan begroot, is er bij de raadsgriffie sprake van een voordelig resultaat van € 50.000. Hiervan is € 15.000 toegevoegd aan de bedrijfsvoeringsreserve Bestuur vanwege een verplichting die in 2021 wordt afgerond.
  • Naast deze voordelige resultaten was er sprake van een nadelig resultaat op de accountantskosten van €20.000 als gevolg van meerwerk.
Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43