Jaarstukken 2020
portal

Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Beschrijving doel 9.1.3 We bouwen aan een moderne informatievoorziening. (tekst uit Begroting 2020)

Op basis van de ambitie van gemeente Zwolle, de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en trends binnen informatievoorziening is een brede IV-visie ontwikkeld “Visie op informatievoorziening”. Deze visie richt zich op dienstverlening aan inwoners en bedrijven en biedt houvast voor toekomstige investeringen.
Er is gekozen om in de toekomst in te zetten op de 4 thema’s: Informatiemaatschappij, Samen (Organiseren) Digitale bedrijfsvoeringen en Digitale veiligheid.
De informatiemaatschappij kenmerkt zich door snelle verandering op technologisch, economisch, beroeps-, ruimtelijk en/of cultureel gebied en wordt gezien als de opvolger van de industriële samenleving. Samen (organiseren) is het samen werken aan één krachtige lokale overheid: dat is hét antwoord van gemeenten in deze tijden van snelle digitalisering. De digitale bedrijfsvoering krijgt een nieuwe vorm omdat blockchain, kunstmatige intelligentie, machine learning, robotica en virtual en augumented reality voor disruptieve uitkomsten zorgen. Digitale veiligheid richt zich op risicobeheersing bij het gebruikmaken van nieuwe technologieën, groeiende mogelijkheden om grote hoeveelheden data te verwerken, kwetsbare hard- (smartphones, sensoren etc.) en software ( onveilige apps etc.). Met als doel de digitale infrastructuur veiliger te maken en de digitale identiteit te waarborgen.
Verschillende oorzaken (beveiliging, monopolie leveranciers, overgang van investering / eigendom naar exploitatie / licentie) zorgen voor een kostenstijging bij ICT die de inflatie ruim overstijgt. Als onderdeel van de Begroting 2020 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 36 (Informatievoorziening).

Toelichting op realisatie doel

De coronapandemie is in 2020 zeer bepalend geweest voor de uitvoering van dit doel. Het belang van goede data over bijvoorbeeld besmettingen of drukte in de binnenstad bleek zeer wezenlijk. Ook is de afhankelijkheid van digitalisering voor de gemeente sterk naar voren gekomen. De druk op de digitale dienstverlening nam enorm toe, ook kwam er nieuwe dienstverlening zoals de TOZO. Zowel het aanbod van de dienstverlening is hierdoor doorontwikkeld, als de vaardigheden van dienstverleners en inwoners. Daarbij werd extra duidelijk hoe belangrijk digitale inclusie en toegankelijkheid is. Ook de digitale bedrijfsvoering nam een vogelvlucht vanwege het thuiswerken. Zowel in digitaal samenwerken, als in digitale uitvoerings- en werkprocessen.

Criteria (tekst uit begroting 2020)

We bouwen aan een moderne informatievoorziening, zodanig dat:

  • We onze dienstverlening innovatief standaardiseren.
  • We privacy en informatieveiligheid waarborgen conform de wettelijke kaders.
  • We de regie van inwoners en ondernemers op eigen gegevens vergroten.
  • We gaan meer datagedreven sturen en werken om een bijdragen te leveren aan de opgaven in de stad (zoals bijvoorbeeld Smart City).
  • We zoveel mogelijk samen (met andere gemeenten) organiseren.
  • We de regie op de relatie met ICT-leveranciers versterken.
  • We een samenhangende Zwolse Digitale Infrastructuur realiseren en aansluiten op de landelijke generieke digitale infrastructuur.
  • De informatievoorziening voor de Omgevingswet gerealiseerd is.

Kaderstellende nota('s)

Niet van toepassing

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)

We geven uitvoering aan het thema:

  • Informatiemaatschappij door de programma's Slimme samenleving en Datagedreven werken.
  • Samen (organiseren) door de programma's Omgevingswet en Common Ground.
  • Digitale bedrijfsvoering door de programma's Basis op orde: de digitale ontsluiting en Generiek Digitale infrastructuur.
  • Digitale veiligheid door de programma's Informatiebeveiliging & AVG en Generieke Gemeenschappelijke infrastructuur.

Toelichting realisatie activiteiten

  • Vanuit het programma "Slimme Samenleving" is gewerkt aan de doorontwikkeling van de HUB, Alliantie en SenShagen. Aangevuld door corona gerelateerde projecten zoals Loopstromen in de binnenstad en B-ITS (fietsdata).
  • Voor de urgentie en ambitie om een datagedreven organisatie te worden, is een programmaplan uitgewerkt, vastgesteld en in uitvoering gebracht.
  • We blijven aansluiten bij de ontwikkelingen op landelijk niveau zoals Commond Ground , GGU en digitale identiteit.
  • De ENSIA score is verbeterd en er is een bedrijfscontinuiteitsplan opgesteld.
  • Binnen ONS-ICT is een gezamenlijke IT-security aanpak geformuleerd.
  • Regionale samenwerking CISO’s tussen gemeenten binnen IJsselland is gestart met als doel de gezamenlijke weerbaarheid (keten afhankelijkheid) te vergroten.

Voornaamste projectresultaten:

  • We zijn aangesloten op het Digitale Stelsel voor de Omgevingswet.
  • De website is aangepast op de eisen voor digitale toegankelijkheid
  • Overgang van Windows 7 naar Windows 10 voor het grootste deel gerealiseerd
  • Vernieuwing van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen uitgevoerd
  • We hebben een start gemaakt met een digitaal zenuwcentrum i-centrale gerealiseerd op het Katwolderplein
  • Vanuit Zwolle is de VNG resolutie Digitale Veiligheid ondertekend om te komen tot een digitaal weerbare organisatie en uiteindelijk stad.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

16.298.939

448.048

0

601.880

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

887.480

-348.048

1.177.501

2.436.143

Begroting t/m december

17.186.419

100.000

1.177.501

3.038.023

- Jaarrekening

17.559.415

55.800

1.699.686

3.370.717

Gerealiseerd resultaat Doel 9.1.3

-372.996

-44.200

-522.185

332.694

Saldo

-606.687

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten en baten laten een negatief saldo zien van € 372.996 en € 44.200. Omdat er € 522.185 meer wordt toegevoegd maar ook € 332.694 meer wordt onttrokken aan de reserves, wordt een nadelig resultaat gerealiseerd van € 606.687. Dit resultaat is als volgt ontstaan:

Een nadelig resultaat op de lasten van € 372.996
Deze overschrijding is toe te schrijven aan de extra kosten op het project Windows 10. Bij berap 2020-1 en Berap 2020-2 is een overschrijding gemeld van € 400.000 ten laste van het bedrijfsvoeringsresultaat. Bij Berap 2020-2 is incidenteel € 50.000 beschikbaar gesteld. Omdat de eindafrekening pas in 2021 wordt opgemaakt wordt deze € 50.000 in de reserve nutvw-Bestuur en Organisatie gestort ter dekking van de kosten in 2021. De kosten in 2020 waren € 372.966 hoger.

Een nadelig resultaat op de baten van € 44.200
Dit betreft diverse kleinere afwijkingen beneden de € 50.000 die niet verder worden toegelicht.

Een nadelig resultaat reserves van € 189.491 (€ 522.185 hogere stortingen en € 332.694 hogere onttrekkingen)

  • Zoals genoemd wordt een bedrag van € 50.000 meer gestort in de reserve nutvw-bestuur en organisatie i.v.m. de eindafrekening van het project Windows 10 in 2021.  
  • De storting van € 332.694 als gevolg van onderschrijding op de 'Bandbreedte ICT' is, per abuis, als negatieve onttrekking begroot binnen de reserve ICT. Dit leidt dus tot een hogere storting en een hogere onttrekking van € 332.694 die gesaldeerd moeten worden.
  • In de reserve ICT wordt een bedrag van € 139.491 meer gestort voor de niet begrote kapitaalslasten die door ONS aangerekend worden. Deze vallen nu ook  t.l.v. de ICT-bandbreedte. ONS investeert t.g.v. de partners, waardoor de partners zelf minder hoeven te investeren. De daaruit voortvloeiende kapitaalslasten worden bij de partners in rekening gebracht, dit betekent dus een verschuiving van kosten.

Binnen de exploïtatie zijn in 2020 de volgende incidentele baten (groter dan €200.000) toegekend:

  • Budget digitale transitie van € 486.000 voor het inrichten van de eigen organisatie en de inzet van de medewerkers van de afdeling Informatievoorziening gedurende de reorgisatie. Deze inzet heeft conform planning en financiën plaatgevonden.
  • Budget informatievoorziening Basis op Orde van € 400.000. De middelen zijn conform het (meerjarig) incidenteel beschikbare budget  besteed ter dekking van de exploitatielasten op Software (onderhoud).

Kredieten (tekst uit Begroting 2020)

  • De projecten zoals die in de MPI 2020 - 2023 staan worden uitgevoerd.

Toelichting realisatie kredieten

Er zijn geen bijzonderheden te vermelden over de kredieten Meerjaren prognose ICT.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2020

Gerealiseerd tot en met 2019

Bestedingen 2020

Restantkrediet
31 december 2020

Meerjaren Prognose ICT t/m 2017

4.426.887

4.345.215

20.550

afgesloten

Meerjaren Prognose ICT 2018

3.173.580

3.074.043

-

afgesloten

Meerjaren Prognose ICT 2019

5.296.061

2.553.246

584.624

1.280.161

Meerjaren Prognose ICT 2020

1.871.381

-

710.062

1.516.586

Totaal

14.767.909

9.972.504

1.315.236

2.796.747

Financiële toelichting kredieten

De projecten Meerjaren Prognose ICT t/m 2018 zijn allen in 2020 afgesloten en afgerond. Het saldo van de vrijvallende kredieten vloeit terug in de reserve ICT.

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43