Beschrijving doel 10.1.1 We voeren een solide financieel beleid (tekst uit Begroting 2020)
Een financieel gezonde gemeente willen wij bereiken door een solide financieel beleid. Daaronder verstaan wij het alert kunnen reageren op veranderingen in de samenleving en de financiële positie van de gemeente. Via de halfjaarlijkse actualisering van ons financieel meerjarenperspectief en de risico-inventarisatie beoordelen wij of bijsturing van de begroting noodzakelijk is en / of het weerstandsvermogen op orde is. De mate van kostendekkendheid van de tarieven is onderdeel van de jaarlijks uit te brengen tarievennota. De hoogte van de algemene dekkingsmiddelen is voor een belangrijk deel afhankelijk van de ontwikkeling van het gemeentefonds. Een hogere of lagere gemeentefondsuitkering heeft direct invloed op het financieel meerjarenperspectief. Indien een verlaging leidt tot een tekort op het meerjarenperspectief dan zullen maatregelen worden voorgesteld om het tekort zo spoedig mogelijk te herstellen. Indien sprake is van een voordeel op de algemene middelen dan zullen wij met voorstellen komen hoe dit voordeel in lijn met onze financiële uitgangspunten en ambities in te zetten. Het financieel beleid aangaande lokale heffingen, financiering, verbonden partijen, weerstandsvermogen/ risico’s en grondbeleid is nader uitgewerkt in de verplichte paragrafen. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2020 is uitvoering gegeven aan een solide financieel beleid. Niet alleen aan de jaarschijf 2020, maar ook via de afwegingen die gemaakt zijn bij de Begroting 2021. De meerjarenraming zoals vastgesteld bij de begroting 2021 is structureel sluitend en het weerstandsvermogen is van voldoende niveau. Om ons voor te bereiden op de toekomstige investeringsvraag over de gewenste strategische fysieke ontwikkelingen in de stad (onder andere door de groei van de stad) is in 2020 een verkenning begonnen of een Strategische Investeringsagenda met een bijbehorend Investeringsfonds helpend is om ruime in het financieel perspectief te creëren voor deze investeringen. Begin 2021 vindt hierover verdere verkenning met de Raad plaats.
2020 is ook in financieel opzicht een bijzonder jaar geweest vanwege de coronacrisis en de getroffen maatregelen om het coronavirus te bestrijden. Via het monitoren van de begrotingsposten was er goed zicht op de meerkosten en gederfde inkomsten en de daarvoor ontvangen rijkscompensatie. Wel zien we dat de jeugduitgaven toenemen, mede naar aanleiding van corona. De doorwerking van deze toename naar latere jaren wordt geanalyseerd, evenals het mogelijk effect op de ingeboekte besparingen op de jeugduitgaven.
Een andere belangrijke risicopost is het rijksbeleid en met name op het vlak van het gemeentefonds. Vanwege corona heeft het kabinet na afstemming met de VNG besloten het accres van het gemeentefonds voor 2020 en 2021 te bevriezen, hiermee is een groot deel van het risico op het gemeentefonds beperkt. De voor 2022 geplande herverdeling van het Gemeentefonds is met één jaar uitgesteld tot 2023. De nieuwe verdeling zal zo veel mogelijk op basis van een objectieve verdeling plaatsvinden (nu nog grotendeels op basis van historische kosten). De nieuwe verdeling zal tot (grote) herverdeeleffecten tussen de gemeenten leiden. Inmiddels zijn de eerste voorlopige uitkomsten van de herijking bekend gemaakt en is het voorstel door het kabinet voor advies aan de Raad van Openbaar Bestuur voorgelegd. Daarna volgt consultatie door de gemeenten. Op basis van de eerste uitkomsten komt Zwolle er licht voordelig uit. Het definitieve besluit over de herijking is aan het nieuwe kabinet.
Bij de lokale heffingen zien we dat bij het product afval externe kostenstijgingen de exploitatie onder druk zet. Bij de begroting 2021 is besloten het Zwols belonen in te voeren, besparende maatregelen in te voeren en een toevoeging van € 3 miljoen aan de voorziening afval te doen om de afvalexploitatie voor de komende jaren weer richting een positieve exploitatie te brengen.
Criteria (tekst uit begroting 2020)
We voeren een solide financieel beleid, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Niet van toepassing |
---|
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
Gemeentefondsuitkeringen
Bovenstaande uitkeringen hebben allen het karakter van vrij besteedbare middelen. Echter de decentralisatie-uitkeringen bestaan uit een zeer divers scala aan uitkeringen (voorheen specifieke- of doeluitkeringen) en kunnen in bepaalde gevallen gebaseerd zijn op prestatieafspraken en zijn daarmee minder of niet vrijblijvend. Ook ontvangt Zwolle enkele decentralisatie-uitkeringen uit hoofde van centrumgemeenten. Gemeentelijke belastingen: Tarievenbeleid: Uitvoering Wet WOZ en heffingen en innen van lokale belastingen: Woonlastenontwikkeling: Dividenden: Renteresultaat / financieringsfunctie: Vennootschapsbelasting: Post onvoorzien: Concern brede stelposten:
Reserve verrekeningen Bezuinigingsstelpost beheer openbare ruimte |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Gemeentefondsuitkeringen
Via de informatienota's over mei-, september- en decembercirculaire hebben wij u over de ontwikkelingen aangaande het gemeentefonds geïnformeerd. De uitkeringen via het gemeentefonds zijn in 2020 met € 29 miljoen toegenomen tot € 332 miljoen. Onderdeel van deze toename is de compensatie voor de nadelige gevolgen van de coronamaatregelen van circa € 10 miljoen in 2020. Daarnaast heeft het Rijk een aanvullend compensatiepakket over 2020 aangekondigd, waarvan de verdeling over de gemeenten nog niet bekend is en waarvan de uitkering in 2021 zal plaatsvinden. Het gaat om de volgende compensatiemaatregelen:
- Compensatie inkomstenderving na 1 juni.
- Extra beschikbaar voor Inkomstenderving.
- Afvalinzameling.
- Zwembaden en ijsbanen.
- Verlenging steun sportverenigingen (1 okt t/m 31 dec).
Omdat er ten tijde van het opmaken van de jaarrekening 2020 het te verwachten compensatiebedrag niet nauwkeurig, betrouwbaar en in omvang is vast te stellen vindt de verantwoording van deze compensatie in de jaarrekening van 2021 plaats. Dit conform de richtlijn die landelijk is verstrekt door het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
In 2020 ontvingen we € 204 miljoen via de algemene uitkering, € 101 miljoen via vier integratie-uitkeringen en € 27 miljoen via 21 decentralisatie-uitkeringen. Hoewel de decentralisatie-uitkeringen, evenals de algemene- en integratie-uitkeringen, vrij inzetbaar zijn worden de gelden ingezet voor het doel waarvoor ze zijn ontvangen.
Risico’s algemene uitkering gemeentefonds
In 2020 is landelijk onderzoek naar een herverdeling van het gemeentefonds afgerond. Begin 2021 zijn de onderzoeksresultaten en het verdelingsvoorstel door het Rijk aan de Raad van Openbaar Bestuur (ROB) voorgelegd om haar advies over de herverdeling te geven. Medio april 2021 wordt het advies van de de ROB verwacht, daarna worden de uitkomsten ter consultatie aan de gemeenten voorgelegd. Het nieuwe kabinet beslist over de definitieve herverdeling die per 1 januari 2023 zal ingaan. De herverdeling omvat nagenoeg het gehele Gemeentefonds (sociaal, klassiek en beschermd wonen. De eerste voorlopige uitkomsten laten zien dat Zwolle licht positief scoort. Echter de uitkomsten zijn nog gebaseerd op de rekeningcijfers 2017 en worden in april/mei geactualiseerd en ook is het niet ondenkbaar dat de ROB met adviezen komt om wezenlijke structuuraanpassingen in de verdeling net iets anders te doen.
Tarievenbeleid
Ten opzichte van de Begroting 2020 zijn geen aanpassingen op de tarieven doorgevoerd.
Dividend
Vanwege de coronacrisis heeft de Europese Centrale Bank en de Bank de Nederlandse Bank het dringende advies gegeven het dividend over 2019 niet in 2020 uit te betalen. BNG Bank heeft besloten gebruik te maken van de ruimte die de ECB heeft geboden en een bedrag van circa € 25 miljoen aan dividend over 2019 uitkeren. Het precieze bedrag zal op 15 maart 2021 worden bekendgemaakt en op 19 maart 2021 worden uitgekeerd.
Het resterende bedrag (€ 46 miljoen) blijft gereserveerd voor uitkering. De uitkering van dit restant zal op basis van de ECB-aanbeveling niet vóór 30 september 2021 plaatsvinden en is onderworpen aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB.
In de jaarrekening 2020 is het volledige dividendbedrag als nog te ontvangen opgenomen.
WOZ
Ondanks corona is de aanslagoplegging en invordering volgens plan verlopen. Het debiteurensaldo is zelf weer iets afgenomen in vergelijking tot vorig jaar. De gevolgen voor corona zijn voor de opbrengsten OZB, afval en riool beperkt te noemen. In de eerste lockdown heeft GBLT in overleg met haar deelnemers direct maatregelen getroffen om bedrijven uitstel van betaling te verlenen. In september is de invordering weer gestart en een beperkt aantal bedrijven vroeg vervolgens om maatwerk en daar is door GBLT in voorzien. Wat de impact zal zijn van de faillissementsgolf die wordt verwacht als de steunmaatregelen van het Rijk aflopen, met name in de horeca en de detailhandel, is voor nu lastig in te schatten.
De service aan klanten verliep ondanks de bijzondere omstandigheden goed, de bereikbaarheid was met 91% maar 1% lager dan vorig jaar, dit ondanks dat het aantal telefonische klantreacties, in tegenstelling tot de planning, met bijna 4% steeg. Het aantal digitale contacten nam met 12% toe. De projectgroep klantreis heeft diverse acties binnen de servicebeloften met de hoogste prioriteit uitgewerkt zoals het verankeren van taalniveau B1 in de werkwijzen en het introduceren van webformulieren.
Planning was om te beginnen met sociaal incasseren. De beoogde werkwijze gaat uit van contact aan huis bij burgers met langdurige betaalproblemen. De uitvoering is door corona stilgevallen. De tweede pilot kosteloze betalingsherinnering onder 10.000 klanten is wel uitgevoerd. Vanaf 2021 zal dit breder worden ingezet.
Ook de innovatie en samenwerking met externe partijen stond door corona op een lager pitje. De belastingapplicatie is wel vernieuwd door een scala aan verbeteringen te testen en in gebruik te nemen. Vernieuwingen in het gebruik van basisadministraties zijn wel doorgegaan. Data-uitwisseling met het handelsregister en de LV-WOZ is landelijk uitgelopen naar 2021.
GBLT heeft van de waarderingskamer de kwalificatie “goed” ontvangen. Deze vierde ster is de bekroning op de meerjarige inspanningen om de kwaliteit te verbeteren en vast te houden. Dat blijft topprioriteit. Steeds meer burgers maken bezwaar tegen de WOZ-waarde. Dat is een landelijke ontwikkeling met nadelige gevolgen die ook bij GBLT voelbaar is. Daarom is GBLT eind 2020 begonnen met de voorbereidingen van “snelbezwaar”. Burgers kunnen in 2021 eerst contact opnemen met GBLT als zij vragen hebben of het niet eens zijn met hun aanslag. Mochten ze er met GBLT alsnog niet uitkomen kunnen zij alsnog officieel bezwaar maken. Dit is een goede stap in de communicatie met onze burgers en bedrijven.
Concernstelposten
De concernstelpost behoedzaamheidsmarge sociaal domein (€ 2 miljoen) is bij de tweede Berap geheel vrijgevallen aan de algemene middelen.
Vennootschapsbelasting
De Belastingdienst moet de openingsbalans per 1-1-2016 en de jaarresultaten voor wat betreft de ondernemersactiviteiten nog definitief vaststellen. Over de jaren 2016 tot en met 2018 is inmiddels definitieve aangifte gedaan. De Belastingdienst is inmiddels akkoord met de door de gemeente aangedragen argumenten over de waardevaststelling van de openingsbalans per 1-1-2016, maar over de toe te passen rentecomponent werkt de Belastingdienst nog aan een landelijke regel. Het gevolg van deze ontwikkeling is de verschuldigde vennootschapsbelasting behoorlijk lager wordt en hiermee ook de opgenomen risicopost in de risicoparagraaf lager kan worden gesteld.
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 4.814.268 | 359.053.460 | 617.672 | 12.760.939 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | -1.127.824 | 16.016.450 | 46.744.420 | 42.097.100 | |
Begroting t/m december | 3.686.444 | 375.069.910 | 47.362.092 | 54.858.039 | |
- Jaarrekening | 2.583.421 | 379.039.592 | 60.232.684 | 55.662.880 | |
Programma 10 | 1.103.023 | 3.969.682 | -12.870.592 | 804.841 | |
Saldo | -6.993.046 |
Specificatie
Specificatie | Vastgestelde begroting | Begrotings- mutaties | Begroting tot en met december | Jaarrekening | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Overige baten en lasten | -2.406.228 | 2.052.617 | -353.611 | 24.427 | 378.038 |
Algemene uitkeringen | 313.041.547 | 16.140.000 | 329.181.547 | 332.260.179 | 3.078.632 |
Reservemutaties | 12.143.267 | -4.947.319 | 7.195.948 | -4.818.490 | -12.014.437 |
Saldo financieringspositie | 1.138.078 | -1.020.825 | 117.253 | 110.180 | -7.073 |
Lokale heffingen | 41.790.846 | 446.519 | 42.237.365 | 43.342.471 | 1.105.106 |
Heffing vennootschapsbelasting | -152.100 | 0 | -152.100 | -142.992 | 9.108 |
Dividend | 1.327.049 | -179.000 | 1.148.049 | 1.110.591 | -37.458 |
Onvoorzien | -500.000 | 4.963 | -495.037 | 0 | 495.037 |
Saldo | 366.382.459 | 12.496.954 | 378.879.413 | 371.886.367 | -6.993.047 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 1.103.023 en € 3.969.682. Omdat er echter € 12.870.592 meer wordt toegevoegd aan de reserves en € 804.841 meer onttrokken wordt uit de reserves ontstaat een nadelig resultaat van € 6.993.046. Voordelig saldo gemeentefondsuitkeringen (voordeel baten € 3.078.000) Voordelig saldo Lokale heffingen van € 1.105.000 (voordeel lasten € 237.600 / voordeel baten € 867.400)
Voordelig saldo overige baten en lasten (voordeel lasten € 415.400 / voordeel baten € 24.000)
Voordelig saldo onvoorzien (voordeel lasten € 450.000) Resultaat door reservemutaties € 12.065.751
Op dit doel 10.1.1 wordt dus in feite een voordelig resultaat gerealiseerd van € 5.8 miljoen. De storting van het voordelig resultaat van de MPV van € 12,8 miljoen in de reserve, die via dit doel loopt, zorgt voor een uiteindelijk nadelig resultaat van € 7,0 mln. |
---|