Beschrijving doel 8.1.2 Het college versterkt de samenwerking op verschillende schalen om tot toekomstbestendige oplossingen voor maatschappelijke opgaven te komen (tekst uit Begroting 2020)
We werken met lef en leiderschap aan de toekomst van Zwolle. Dat doen we in een tijd waarin veel verandert. Zwolle groeit en wordt stedelijker. Er zijn transities gaande in het sociaal en fysieke domein, we stappen over op schone energie en we zitten midden in een digitale transitie. We willen zichtbaar zijn in de stad. We staan voor een overheid die duidelijk en begrijpelijk handelt en communiceert. We zijn open en uitnodigend en laten ruimte aan inwoners, bedrijven en instellingen in de stad om de koers voor Zwolle 2030 te bepalen. We willen een betrouwbare partner zijn, waarbij we sturen op hoofdlijnen, richting geven en we maken duidelijke keuzes. We geven de gemeentelijke organisatie de ruimte om haar werk goed te doen. Binnen het college, tussen college en organisatie, maar ook binnen de organisatie werken we samen vanuit de principes: vertrouwen, professionaliteit, verantwoordelijkheid en samenspel en tegenkracht. We streven in de gemeenteraad en in de samenleving naar een zo breed mogelijk draagvlak voor onze keuzes. De regio Zwolle heeft een belangrijke stap gemaakt en een ambitieuze route gekozen met de rapportage ‘Regio Zwolle stapt over eigen grenzen’. De Regio Zwolle wil behoren tot het kernvierkant van de Nederlandse economie en één van de pijlers daarvan vormen. Daarbij zijn vijf gezamenlijke regionale opgaven gedefinieerd, waaraan ook ondernemers en onderwijspartner bijdragen. De kern is economische samenwerking met aanvullend vier randvoorwaardelijke opgaven: Bereikbaarheid, Human Capital, Leefomgeving en Energie. We zien dat steeds meer vraagstukken gemeentegrensoverstijgend zijn. Ook het ‘daily urban system’ van onze inwoners beperkt zich niet tot de stadsgrenzen. Regionale samenwerking is daarom steeds meer aan de orde bij het werken aan Zwolse opgaven. We werken daarbij op verschillende schalen, regionaal, provinciaal, landsdelig en (inter)nationaal. De zichtbaarheid van stad en regio is de afgelopen jaren al sterk verbeterd. Bovendien zorgt regionale samenwerking soms voor massa die noodzakelijk is voor lobby en het verkrijgen van middelen van Rijk en Europa. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Het jaar 2020 stond in het teken van een wereldwijde pandemie, die we ook in Zwolle dagelijks hebben gevoeld. De impact daarvan is overweldigend en heeft ook van het college van B&W grote flexibiliteit gevraagd. Terwijl de gemeentelijke organisatie nieuwe werkomstandigheden moest realiseren, ging de gewone inzet door en kwam er een intensief aandachtsgebied bij. Het kenmerkt de veerkracht van onze gemeente dat de omschakeling snel en adequaat is uitgevoerd, noodzakelijke maatregelen voor de stad zijn genomen en dat we toch de binding met de burgers hebben weten te behouden. Samen met de stad zijn de problemen aangepakt en hebben wij waar nodig, naast de maatregelen van het Rijk, eigen initiatieven ondernomen om ondersteuning te bieden. Ondanks de coronapandemie zijn we samen met de gemeenteraad blijven werken aan de ontwikkeling van de stad op onze belangrijkste thema’s, waaronder de Omgevingsvisie, de energietransitie en het sociaal domein. We bleven intensief in gesprek met Rijk en Provincie over onder andere de aanwijzing Novi gebied en de woondeal. Beide trajecten hebben tot succesvolle resultaten geleid. In de gesprekken rondom de Omgevingsvisie hebben we de stad meegenomen in de toekomstige ontwikkelingen om onze stad Zwolle nog mooier te maken. We zijn daarbij op zoek gegaan naar nieuwe manier van (digitale burgerbetrokkenheid). Het vieren van 75 jaar vrijheid heeft door de coronapandemie helaas zeer beperkt plaatsgevonden. We hopen dit op een ander moment alsnog te kunnen doen. Regio Zwolle Europa en public affairs |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
Het college versterkt de samenwerking op verschillende schalen om tot toekomstbestendige oplossingen voor maatschappelijke opgaven te komen, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Niet van toepassing |
---|
Portefeuillehouder(s)
Peter Snijders |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
In 2020 hebben we ongeveer 140 webteksten, brieven, formulieren en andere teksten vereenvoudigd. Dat waren teksten voor onder andere Inwonerszaken (begraafplaatsadministratie, paspoorten, naturalisatie, verkiezingen), statushouders, wijkbeheer (MijnWijk), Sociaal wijkteam (beschikkingen, pgb-plannen, ondersteuningsplan), RMC Leerplicht, Inkomensondersteuning (o.a. nieuwe kindregeling, scholierenregeling, formulieren schulddienstverlening). Ook voor het fysieke domein (o.a. parkeervergunningen, afvalscheiding Diezerpoort, elektrische laadpalen). Verder zijn inleidende teksten voor de begroting, de jaarstukken en Meerjaren Prognose Vastgoed (MPV) vereenvoudigd. Samen met de gemeente Raalte, Deventer, Kampen, Zwartewaterland, Staphorst en de Omgevingsdienst vereenvoudigen we ongeveer 100 standaardbrieven over de Wabo en de Omgevingswet. Dat loopt door in 2021. Eind 2020 zijn we het Meldpunt Moeilijke Teksten gestart. Inwoners en ondernemers kunnen op www.zwolle.nl/simpel teksten van ons doorgeven die zij lastig vinden. We verwachten jaarlijks ongeveer 20 meldingen te ontvangen. De voorbereidingen zijn gestart voor het beschikbaar stellen van een taaltool aan de medewerkers van de ambtelijke organisatie. Dit ronden we in 2021 af (na de implementatie van Windows 10). Medewerkers worden verder ondersteund met schrijftrainingen. Door corona is in 2020 slechts één fysieke training doorgegaan. We hebben inmiddels een digitale schrijftraining ontwikkeld en getest. Deze gaan we in 2021 breed aanbieden. In 2020 is als gevolg van de coronacrisis de focus verlegd t.a.v. economie en human capital naar het opzetten van een regionale crisis- en herstelaanpak. Er is inzicht verkregen in de impact op ondernemers en organisaties in stad en regio middels een peiling met respons van 1.400 ondernemers. En er is een gezamenlijk crisisactieteam vanuit Kennispoort en Werkgeversservicepunt Regio Zwolle, ondernemersdienstverlening van overheden en werkgeversorganisaties gevormd: de Regio Zwolle Brigade. Dit team is aan de slag gegaan om dienstverlening te bieden aan ondernemers. Vervolgens is proactief contact gezocht met ondernemers die een beroep doen op ondersteuning van de overheid (zoals bijv. de TOZO, NOW). Naast de crisisdienstverlening is uiteraard door o.a. Kennispoort innovatie gestimuleerd. De Human Capital Agenda is na de startfase en toekenning van RegioDeal nader uitgewerkt in een programmaplan 2020-2023. Hierin is ook geanticipeerd op de crisisaanpak. Er zijn 9 sectortafels gerealiseerd, waarvan 4 al een actie-agenda hebben vastgesteld. Het Ontwikkelfonds is in juli opengesteld voor individuen met een bereik van 671 aanvragen en er zijn meer dan 2000 trajectaanvragen goedgekeurd. Online zijn met het programma al meer dan 35.000 mensen bereikt. Op het woondossier is de eerste stap gezet van een analyse van de regionale doelgroepen op de woningmarkt. Dit is het startpunt van een ‘Toekomstbeeld Wonen Regio Zwolle’, waar naar toe wordt gewerkt, in lijn met de Verstedelijkingsstrategie. Daarnaast is het onderzoek ‘Toekomstbestendige bedrijventerreinen Regio Zwolle’ uitgevoerd. In 2020 is de Omgevingsagenda Oost als uitvoeringsagenda van de NOVI (pilot) in het BO MIRT vastgesteld. Daarin is een viertal Rijk-regio afspraken gemaakt; opstellen van een gebiedsgericht MIRT-onderzoek Zwolle en omgeving, een Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle, onderzoek naar de Spoorzones Zwolle en Nijmegen, en een QuickScan van het watersysteem. Op de Tafel Bereikbaarheid is een ambitie vastgesteld en de Tafel Energie zal in 2021 een vervolg geven aan de verkenning om tot gezamenlijke actie in de Regio Zwolle te komen. Het bureau EU Advice heeft in 2020 een advies gegeven over de versterking van onze Public Affairs aanpak. De resultaten van het onderzoek zijn in het najaar opgepakt en zullen in 2021 tot een aangepaste werkwijze leiden. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 3.645.314 | 0 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 | |
+ begrotingswijzigingen | 1.932.999 | 2.056.331 | 0 | 25.000 | |
Begroting t/m december | 5.678.313 | 2.056.331 | 0 | 125.000 | |
- Jaarrekening | 4.802.640 | 1.701.412 | 40.000 | 25.000 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 8.1.2 | 875.673 | -354.919 | -40.000 | -100.000 | |
Saldo | 380.754 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
Er ontstaat een voordelig saldo omdat de lasten € 875.673 lager zijn dan geraamd en er een bedrag van €100.000 meer onttrokken is uit de reserves. De baten zijn echter eveneens € 354.919 lager en er is een bedrag van €40.000 meer gestort in de reserves waardoor uiteindelijk een voordelig resultaat van € 380.754 wordt gerealiseerd. Dit voordelig resultaat is als volgt te verklaren: Regio Zwolle De voorbereidingskosten voor de Regiodeal in 2020 van €100.000 zouden in 2020 ten laste van de subsidie Regiodeal worden gebracht. Omdat de beschikkingen echter nog niet in 2020 zijn verstrekt door de provincie, zijn deze kosten voorgefinancierd uit de reserve incidentele bestedingen. Hierdoor zijn de inkomsten €100.000 lager en is een hogere onttrekking gedaan uit de reserves van €100.000. Bestuur
De hogere ontvangen baten betreft voornamelijk de al genoemde ontvangst van € 345.500 voor opgebouwd pensioen. |
---|
Kredieten (tekst uit Begroting 2020)
Dit doel bevat in de Begroting 2020 geen kredieten waarover gerapporteerd wordt. |
---|
Toelichting realisatie kredieten
Regiodeal |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2020 | Gerealiseerd tot en met 2019 | Bestedingen 2020 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Regiodeal kosten | 100.000 | - | 100.000 | - |
Totaal | 100.000 | - | 100.000 | - |
Financiële toelichting kredieten
Regiodeal |
---|