Jaarstukken 2020
portal

Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Beschrijving doel 8.1.2 Het college versterkt de samenwerking op verschillende schalen om tot toekomstbestendige oplossingen voor maatschappelijke opgaven te komen (tekst uit Begroting 2020)

We werken met lef en leiderschap aan de toekomst van Zwolle. Dat doen we in een tijd waarin veel verandert. Zwolle groeit en wordt stedelijker. Er zijn transities gaande in het sociaal en fysieke domein, we stappen over op schone energie en we zitten midden in een digitale transitie. We willen zichtbaar zijn in de stad. We staan voor een overheid die duidelijk en begrijpelijk handelt en communiceert. We zijn open en uitnodigend en laten ruimte aan inwoners, bedrijven en instellingen in de stad om de koers voor Zwolle 2030 te bepalen. We willen een betrouwbare partner zijn, waarbij we sturen op hoofdlijnen, richting geven en we maken duidelijke keuzes. We geven de gemeentelijke organisatie de ruimte om haar werk goed te doen. Binnen het college, tussen college en organisatie, maar ook binnen de organisatie werken we samen vanuit de principes: vertrouwen, professionaliteit, verantwoordelijkheid en samenspel en tegenkracht. We streven in de gemeenteraad en in de samenleving naar een zo breed mogelijk draagvlak voor onze keuzes.

De regio Zwolle heeft een belangrijke stap gemaakt en een ambitieuze route gekozen met de rapportage ‘Regio Zwolle stapt over eigen grenzen’. De Regio Zwolle wil behoren tot het kernvierkant van de Nederlandse economie en één van de pijlers daarvan vormen. Daarbij zijn vijf gezamenlijke regionale opgaven gedefinieerd, waaraan ook ondernemers en onderwijspartner bijdragen. De kern is economische samenwerking met aanvullend vier randvoorwaardelijke opgaven: Bereikbaarheid, Human Capital, Leefomgeving en Energie. We zien dat steeds meer vraagstukken gemeentegrensoverstijgend zijn. Ook het ‘daily urban system’ van onze inwoners beperkt zich niet tot de stadsgrenzen. Regionale samenwerking is daarom steeds meer aan de orde bij het werken aan Zwolse opgaven. We werken daarbij op verschillende schalen, regionaal, provinciaal, landsdelig en (inter)nationaal. De zichtbaarheid van stad en regio is de afgelopen jaren al sterk verbeterd. Bovendien zorgt regionale samenwerking soms voor massa die noodzakelijk is voor lobby en het verkrijgen van middelen van Rijk en Europa.

Toelichting op realisatie doel

Het jaar 2020 stond in het teken van een wereldwijde pandemie, die we ook in Zwolle dagelijks hebben gevoeld. De impact daarvan is overweldigend en heeft ook van het college van B&W grote flexibiliteit gevraagd. Terwijl de gemeentelijke organisatie nieuwe werkomstandigheden moest realiseren, ging de gewone inzet door en kwam er een intensief aandachtsgebied bij. Het kenmerkt de veerkracht van onze gemeente dat de omschakeling snel en adequaat is uitgevoerd, noodzakelijke maatregelen voor de stad zijn genomen en dat we toch de binding met de burgers hebben weten te behouden. Samen met de stad zijn de problemen aangepakt en hebben wij waar nodig, naast de maatregelen van het Rijk, eigen initiatieven ondernomen om ondersteuning te bieden. Ondanks de coronapandemie zijn we samen met de gemeenteraad blijven werken aan de ontwikkeling van de stad op onze belangrijkste thema’s, waaronder de Omgevingsvisie, de energietransitie en het sociaal domein. We bleven intensief in gesprek met Rijk en Provincie over onder andere de aanwijzing Novi gebied en de woondeal. Beide trajecten hebben tot succesvolle resultaten geleid. In de gesprekken rondom de Omgevingsvisie hebben we de stad meegenomen in de toekomstige ontwikkelingen om onze stad Zwolle nog mooier te maken. We zijn daarbij op zoek gegaan naar nieuwe manier van (digitale burgerbetrokkenheid). Het vieren van 75 jaar vrijheid heeft door de coronapandemie helaas zeer beperkt plaatsgevonden.  We hopen dit op een ander moment alsnog te kunnen doen.

Regio Zwolle
In het partnerschap van de Regio Zwolle hebben we in 2020 verder vervolg gegeven aan de uitvoering van de agenda voor de Regio. Daarbinnen zijn initiatieven  gestart, zoals de Tafel Leefomgeving met onderwerpen als toekomstbestendige bedrijventerreinen, de Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle en de ontwikkelingen vanuit de Nationale Omgevingsagenda. Tevens is de tafel Energie opgericht en heeft de tafel Bereikbaarheid haar Bereikbaarheidsambitie vastgesteld. De griffiers hebben in 2020 besloten om een Klankbordgroep van raden en Staten in te stellen. Deze Klankbordgroep start begin 2021.
Een andere ontwikkeling begin 2020 was gericht op de Regio Deal Regio Zwolle; Een klus waaraan we jarenlang hebben gewerkt. Met de Regio Deal Regio Zwolle realiseren we door publieke en private bijdragen een gezamenlijk investeringspakket van ruim 80 miljoen euro ter bevordering van de brede welvaart van onze inwoners. Samen met het Rijk werken we aan een klimaatbestendige groeiregio. We hebben een Regio Zwolle Brigade opgericht om ondernemers snel te kunnen ondersteunen en we zijn economische maatregelen en mogelijkheden vanuit de Human Capital Agenda gaan opschalen om samen uit de crisis te komen. In snel tempo hebben we de Regio Deal uitgewerkt in achttien projecten langs vier actielijnen. En de samenwerking met verschillende provincies is geïntensiveerd.
In 2020 is een professionaliseringsslag gemaakt met public affairs onder aanvoering van een lobbyregisseur. Successen op dat vlak zijn bijvoorbeeld de lobby om tot verbreding te komen van de N35, het onderzoek om te komen tot een verstedelijkingsstrategie, en de zogeheten meekoppelkansen die de Regio Deal als vliegwiel biedt.

Europa en public affairs
Met betrekking tot Europa kunnen we constateren dat er steeds meer wordt samengewerkt met de beide provincies Gelderland en Overijssel en de andere regio’s in Oost – Nederland. Dat leidt tot meer massa en mede daardoor tot een betere positionering In Brussel op de schaal van Oost – Nederland maar ook tot verdere verbetering van de grensoverschrijdende samenwerking. Helaas zorgde de COVID19 pandemie er voor dat alle over en weer geplande werkbezoeken dienden te worden afgezegd. De nieuwe Europese Commissie onder leiding van mevrouw Ursula von der Leijen heeft de Green Deal en de Digitale Agenda tot hoofdpunten van haar beleid voor de komende programmaperiode (2021-2027) gemaakt. Voor de eerstkomende jaren ligt daarnaast vooral het accent op het crisis-Herstelbeleid. Na moeizame gesprekken is eind 2020 een akkoord bereikt over zowel de reguliere begroting voor Europa als het Herstelpakket. Dat akkoord wordt in de loop van 2021 uitgewerkt in diverse programma’s. Eind 2020 werd er na lange onderhandelingen alsnog een uittredingsakkoord bereikt tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa over de Brexit. Dit akkoord zorgde er voor dat de gevreesde, negatieve effecten van de Brexit, óók voor onze regio, vooralsnog beperkt zijn gebleven.

Criteria (tekst uit begroting 2020)

Het college versterkt de samenwerking op verschillende schalen om tot toekomstbestendige oplossingen voor maatschappelijke opgaven te komen, zodanig dat:

  • De economische en sociale innovatiekracht van stad en regio zich verder ontwikkelt.
  • Samenwerking in de Regio Zwolle vanzelfsprekend is.
  • De landelijke positie van Zwolle voordelen oplevert.

Kaderstellende nota('s)

Niet van toepassing

Portefeuillehouder(s)

Peter Snijders

Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)

  • We voorkomen dat inwoners en bedrijven verdwalen in de bureaucratie van de overheid. Dat doen we onder andere door de inzet van het Versimpelteam en de uitvoering van het project Klinkende Taal.
  • We zetten in op de verdere uitwerking van de Human Capital en maken hierover afspraken met het Rijk.
  • We onderzoeken hoe we onze Zwolse lobby- en netwerkactiviteiten kunnen professionaliseren.
  • We verkennen samen met de provincie Overijssel hoe samenwerking –provinciaal, regionaal- kan bijdragen aan lobbytrajecten.
  • We doen voorstellen over deelname aan en investeringen in coalitions of the willing op voor Zwolle belangrijke onderwerpen als mobiliteit, energie en woonopgaven.
  • We intensiveren onze deelname aan G40 en VNG activiteiten.
  • We onderzoeken aan welke Platform 31 projecten we actief kunnen deelnemen.
  • We zetten blijvend in en nemen initiatief om ook bovenregionaal kansen te benutten die een positief effect hebben voor de hele regio.
  • We werken aan praktische kansen op landsdeel Oost niveau en zetten in op bovenregionale samenwerking onder andere met Deventer en Apeldoorn.
  • We kennen steeds meer een alzijdige oriëntatie en werken samen op verschillende schalen. We blijven inzetten op westelijke oriëntatie richting Flevoland en Metropoolregio Amsterdam.
  • We gaan in gesprek met inwoners, ondernemers en organisaties in de stad om te horen wat zij belangrijk vinden waardoor we zichtbaar en aanwezig zijn in de stad Zwolle.
  • We werken, samen met onze regiopartners, actief aan een regio met een krachtig, positief imago, professionele marketing en lobby in Den Haag (voor Nederland) en Brussel (voor Europa)
  • Wij dragen bij aan een sociale infrastructuur die ondersteunend is aan regionale ontwikkelingen en flexibel kan inspelen op kansen (o.a. cofinanciering).
  • We geven extra aandacht aan 75 jaar vrijheid. Als onderdeel van de Begroting 2020 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 34 (75 jaar vrijheid).

Toelichting realisatie activiteiten

In 2020 hebben we ongeveer 140 webteksten, brieven, formulieren en andere teksten vereenvoudigd. Dat waren teksten voor onder andere Inwonerszaken (begraafplaatsadministratie, paspoorten, naturalisatie, verkiezingen), statushouders, wijkbeheer (MijnWijk), Sociaal wijkteam (beschikkingen, pgb-plannen, ondersteuningsplan), RMC Leerplicht, Inkomensondersteuning (o.a. nieuwe kindregeling, scholierenregeling, formulieren schulddienstverlening). Ook voor het fysieke domein (o.a. parkeervergunningen, afvalscheiding Diezerpoort, elektrische laadpalen). Verder zijn inleidende teksten voor de begroting, de jaarstukken en Meerjaren Prognose Vastgoed (MPV) vereenvoudigd.  Samen met de gemeente Raalte, Deventer, Kampen, Zwartewaterland, Staphorst en de Omgevingsdienst vereenvoudigen we ongeveer 100 standaardbrieven over de Wabo en de Omgevingswet. Dat loopt door in 2021. Eind 2020 zijn we het Meldpunt Moeilijke Teksten gestart. Inwoners en ondernemers kunnen op www.zwolle.nl/simpel teksten van ons doorgeven die zij lastig vinden. We verwachten jaarlijks ongeveer 20 meldingen te ontvangen.  De voorbereidingen zijn gestart voor het beschikbaar stellen van een taaltool aan de medewerkers van de ambtelijke organisatie. Dit ronden we in 2021 af (na de implementatie van Windows 10). Medewerkers worden verder ondersteund met schrijftrainingen. Door corona is in 2020 slechts één fysieke training doorgegaan. We hebben inmiddels een digitale schrijftraining ontwikkeld en getest. Deze gaan we in 2021 breed aanbieden.

In 2020 is als gevolg van de coronacrisis de focus verlegd t.a.v. economie en human capital naar het opzetten van een regionale crisis- en herstelaanpak. Er is inzicht verkregen in de impact op ondernemers en organisaties in stad en regio middels een peiling met respons van 1.400 ondernemers. En er is een gezamenlijk crisisactieteam vanuit Kennispoort en Werkgeversservicepunt Regio Zwolle, ondernemersdienstverlening van overheden en werkgeversorganisaties gevormd: de Regio Zwolle Brigade. Dit team is aan de slag gegaan om dienstverlening te bieden aan ondernemers. Vervolgens is proactief contact gezocht met ondernemers die een beroep doen op ondersteuning van de overheid (zoals bijv. de TOZO, NOW). Naast de crisisdienstverlening is uiteraard door o.a. Kennispoort innovatie gestimuleerd.

De Human Capital Agenda is na de startfase en toekenning van RegioDeal nader uitgewerkt in een programmaplan 2020-2023. Hierin is ook geanticipeerd op de crisisaanpak. Er zijn 9 sectortafels gerealiseerd, waarvan 4 al een actie-agenda hebben vastgesteld. Het Ontwikkelfonds is in juli opengesteld voor individuen met een bereik van 671 aanvragen en er zijn meer dan 2000 trajectaanvragen goedgekeurd. Online zijn met het programma al meer dan 35.000 mensen bereikt.

Op het woondossier is de eerste stap gezet van een analyse van de regionale doelgroepen op de woningmarkt. Dit is het startpunt van een ‘Toekomstbeeld Wonen Regio Zwolle’, waar naar toe wordt gewerkt, in lijn met de Verstedelijkingsstrategie. Daarnaast is het onderzoek ‘Toekomstbestendige bedrijventerreinen Regio Zwolle’ uitgevoerd.

In 2020 is de Omgevingsagenda Oost als uitvoeringsagenda van de NOVI (pilot) in het BO MIRT vastgesteld. Daarin is een viertal Rijk-regio afspraken gemaakt; opstellen van een gebiedsgericht MIRT-onderzoek Zwolle en omgeving, een Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle, onderzoek naar de Spoorzones Zwolle en Nijmegen, en een QuickScan van het watersysteem.

Op de Tafel Bereikbaarheid is een ambitie vastgesteld en de Tafel Energie zal in 2021 een vervolg geven aan de verkenning om tot gezamenlijke actie in de Regio Zwolle te komen.

Het bureau EU Advice heeft in 2020 een advies gegeven over de versterking van onze Public Affairs aanpak. De resultaten van het onderzoek zijn in het najaar opgepakt en zullen in 2021 tot een aangepaste werkwijze leiden.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

3.645.314

0

0

0

+ mutaties projecten

100.000

0

0

100.000

+ begrotingswijzigingen

1.932.999

2.056.331

0

25.000

Begroting t/m december

5.678.313

2.056.331

0

125.000

- Jaarrekening

4.802.640

1.701.412

40.000

25.000

Gerealiseerd resultaat Doel 8.1.2

875.673

-354.919

-40.000

-100.000

Saldo

380.754

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

Er ontstaat een voordelig saldo omdat de lasten € 875.673 lager zijn dan geraamd en er een bedrag van €100.000 meer onttrokken is uit de reserves. De baten zijn echter eveneens € 354.919 lager en er is een bedrag van €40.000 meer gestort in de reserves waardoor uiteindelijk een voordelig resultaat van € 380.754 wordt gerealiseerd. Dit voordelig resultaat is als volgt te verklaren:   

Regio Zwolle
Gemeente Zwolle is gastheer-gemeente voor de Regio Zwolle. In 2019 is de administratie voor Regio Zwolle geïntegreerd in de gemeentelijke administratie en is de begroting van Regio Zwolle onderdeel geworden van doel 8.1.2. Per saldo is het jaarresultaat voor Regio Zwolle altijd 0, indien de kosten lager zijn dan de ontvangen bijdragen van de regio-gemeenten en provincie wordt het resultaat overgeheveld naar het volgende jaar.  De lasten 2020 waren € 801.432 lager. De inkomsten waren € 40.916 hoger als gevolg van hogere bijdragen regiogemeenten, zodat per saldo € 842.348 restantbudget is overgeheveld naar 2021. Deze € 842.348 is in feite vooruitontvangen in 2020 dus gecorrigeerd op de inkomsten waardoor de inkomsten per saldo € 801.432 lager zijn.  
Het restantbudget 2020 is opgenomen in de regio-begroting 2021.  Het betreft deels middelen waarop reeds verplichtingen zijn aangegaan en deels vrij besteedbare middelen die worden ingezet binnen de begroting 2021 of worden gereserveerd voor komende jaren. De begroting 2021 is door de regiogroep in november 2020 vastgesteld.

De voorbereidingskosten voor de Regiodeal in 2020 van €100.000 zouden in 2020 ten laste van de subsidie Regiodeal worden gebracht. Omdat de beschikkingen echter nog niet in 2020 zijn verstrekt door de provincie, zijn deze kosten voorgefinancierd uit de reserve incidentele bestedingen. Hierdoor zijn de inkomsten €100.000 lager en is een hogere onttrekking gedaan uit de reserves van €100.000.  

Bestuur
Voor de begroting Bestuur zijn de lasten € 74.241 lager en de baten € 346.513 hoger. Omdat er daarnaast een storting van €40.000 wordt gedaan in de reserves wordt een voordelige saldo van 380.754 gerealiseerd. De lagere lasten van € 73.162 worden veroorzaakt door:

  • Lagere bijdrage van € 50.000 aan Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering dan begroot. De financiering voor het werk dat VNG Realisatie samen met gemeenten uitvoert, komt voor een groot deel uit het Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). Het fonds, waaraan alle gemeenten bijdragen, is een belangrijk instrument om de beweging samen organiseren kracht te geven en gezamenlijk innoveren mogelijk te maken.
  • In 2020 is er door het college minder gebruik gemaakt van taxivervoer als gevolg van de coronamaatregelen waardoor minder fysieke bijeenkomsten hebben plaatsgevonden. Voordeel € 46.000.
  • Minder beroep op wachtgeld en trajectkosten door oud wethouders voor circa € 169.000.  In 2020 heeft 1 wethouder voor enkele maanden nog wachtgeld ontvangen.
  • Lagere betaalde contributie/ partnerbijdrage van € 27.000 voor Stedennetwerk G40 en Platform31.
  • In 2020 waren er erg weinig zaken met een (uitgebreide) behandeling bij de Overijsselse Ombudsman. Ook het aantal vergaderingen van de Adviescommissie bezwaarschriften was beperkt in 2020. Voordeel € 25.000.
  • Lagere kosten van € 40.000 voor 75 jaar vrijheid. De verplichting hiervoor is wel reeds aangegaan, maar de besteding vindt pas in 2021 plaats. Het budget van € 40.000 is toegevoegd aan de reserve nutvw-bestuur en organisatie.
  • Hogere lasten van € 345.500. Op het moment dat een (oud)wethouder de pensioengerechtigde leeftijd haalt, keert Loyalis het tot dan opgebouwde pensioen in totaliteit uit aan de gemeente Zwolle. In 2020 is er voor één oud wethouder een kapitaalbedrag ontvangen van € 345.500. Dit bedrag is gestort in de voorziening APPA.
  • € 30.000 lagere kosten communicatie voor internationale contacten, beeldvorming en samenwerking vanwege minder activiteiten door corona.
  • Resterende € 31.000 lagere kosten betreft diverse kleine verschillen.

De hogere ontvangen baten betreft voornamelijk de al genoemde ontvangst van € 345.500 voor opgebouwd pensioen.

Kredieten (tekst uit Begroting 2020)

Dit doel bevat in de Begroting 2020 geen kredieten waarover gerapporteerd wordt.

Toelichting realisatie kredieten

Regiodeal
De RegioDeal is in 2020 nader uitgewerkt in projecten, o.a. op het gebied van circulaire economie, ontwikkeling van de Spoorzone, klimaatadaptieve ontwikkeling en human capital.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2020

Gerealiseerd tot en met 2019

Bestedingen 2020

Restantkrediet
31 december 2020

Regiodeal kosten

100.000

-

100.000

-

Totaal

100.000

-

100.000

-

Financiële toelichting kredieten

Regiodeal
Voor de begeleidingskosten van de regiodeal is een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. De kosten 2020 zijn voorgefinancierd uit de reserve incidentele bestedingen maar zullen in 2021 ten laste worden gebracht van de te ontvangen subsidie. In 2021 worden de definitieve subsidieaanvragen ingediend bij de provincie. Op basis van de subsidiebeschikkingen zal voor de zwolse projecten besluitvorming worden voorgelegd.  

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43