Jaarstukken 2020
portal

Home

Paragrafen

Open eind risico's

Participatiewet inkomensdeel (BUIG)
Gemeenten voeren de bijstand in medebewind uit. Gemeenten ontvangen hiervoor een specifieke uitkering van het Rijk (BUIG). Het aantal bijstandsgerechtigden is in 2020 met 6,25% gestegen van 3.614 bijstandsgerechtigden naar 3.840. Ten opzichte van de rijksbijdrage is er sinds 2015 een tekort op de bijstandsuitgaven. Het tekort in 2020 bedraagt € 3,4 miljoen. Dit is 6,9% van het rijksbudget. Voor 2021 wordt een tekort verwacht van € 7,3 miljoen (13,7% van het rijksbudget). Het maximale risico op de BUIG is 10% van het rijksbudget. Boven dit percentage worden gemeenten gecompenseerd door het Rijk. Op basis van het verwachte tekort 2021 verwachten wij een compensatie van € 2,0 miljoen. Voor de risicomatrix wordt uitgegaan van het verschil tussen het begrote tekort van € 4,3 miljoen, dat structureel in de begroting 2021 is opgenomen, en het maximale risico zijnde € 5,3 miljoen. Het financiële risico van een verdere toename van het aantal bijstandsgerechtigden in de risicomatrix gewogen op midden.

Minimabeleid
Het minimabeleid bestaat uit diverse open einde regelingen waaronder vergoedingen voor beschermingsbewind, kinderparticipatie regelingen, regelingen voor chronisch zieken en diverse inkomenstoeslagen. De budgetten voor minimabeleid zijn op niveau en de weging van het risico in de risicomatrix laag, met een bedrag van € 1.138.000.

Leerlingenvervoer
Als gevolg van de aanbesteding heeft zich in 2019 een stijging van de kosten voorgedaan in prijs en in het (minimaal) aantal gegarandeerde ritten. Het budget is echter nog niet bijgesteld. Kan midden met een bedrag van van €230.000.

WMO verstrekkingen, thuisondersteuning en dagbesteding
WMO verstrekkingen en thuisondersteuning zijn open einde regelingen. Risico’s als afwenteling vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz), toename zorgbehoefte, druk vanuit wachtlijsten, wijzigingen in landelijke beleid, etc. komen hierin tot uitdrukking. In 2020 zien we een verdere toename van de zorgvraag o.a. door de invoering van het abonnementstarief. In de begroting 2021 wordt al rekening gehouden met een verdere stijging van de uitgaven. Door de onzekerheid over de ontwikkeling van de toename van de zorgvraag en de gevolgen van de coronacrisis is in de risicomatrix de risicoweging midden, met een bedrag van € 5.689.000.

Eigen bijdrage
De eigen bijdrage voor de Wmo wordt geïnd door het CAK. Inkomsten en raming zijn in evenwicht. Het risico op de eigen bijdragen is laag met een bedrag van €164.000.

Jeugdwet
De activiteiten die de gemeente uitvoert in het kader van de Jeugdwet kenmerken zich door het open einde karakter. Op basis van de voorlopige jaarcijfers over 2020 verwachten we dat de begrote kosten voor jeugdzorg met ongeveer € 3 miljoen worden overschreden (ten opzichte van het begrote bedrag van € 36,5 miljoen). We houden er rekening mee dat deze trend deels doorzet in 2021. We zien meerdere factoren die deze overschrijding mogelijk veroorzaken. We gaan deze nader analyseren en komen bij de jaarrekening 2020 met een nadere duiding van de overschrijding. Daarbij komt dat de ontwikkeling van het rijksbudget voor Jeugdzorg al jaren geen gelijke tred met de ontwikkeling van de zorgkosten en dat de door het Rijk vastgestelde AMvB ‘reële tarieven’ de tarieven in de Jeugdzorg harder stijgen dan de compensatie die hiervoor in de algemene uitkering wordt ontvangen. Voor jeugdzorg is een besparingsdoel gesteld oplopend naar € 3,75 miljoen in 2024. Door de recente ontwikkelingen komt de realisatie van dit besparingsdoel onder druk te staan. De weging van de in de risicomatrix is hoog.

Arbeidsparticipatie
Op 1 januari 2019 zijn alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratieactiviteiten en de bijhorende budgetten overgegaan naar Tiem. De taken zijn in 2020 binnen het participatiebudget uitgevoerd. Door de toename van het aantal bijstandsgerechtigden wordt in 2021 een toenemend beroep verwacht op arbeidsparticipatie waardoor een hoger beroep zal worden gedaan op het participatiebudget. Vanwege de verwachte toename wordt het risicoprofiel voor arbeidsparticipatie gewogen op midden met een bedrag van € 751.000.

Sociale werkvoorziening
Gemeenten ontvangen van het Rijk een specifiek uitkering voor de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De toegang tot de Wsw is per 1 januari 2015 afgesloten en het rijksbudget wordt in 40 jaar afgebouwd. Het rijksbudget is niet toereikend om de Wsw-salarissen uit te voldoen. De opbrengsten uit Wsw-activiteiten lopen terug omdat het steeds moeilijker wordt om het vergrijzende bestand van Wsw-medewerkers te kunnen blijven detacheren. Zij komen dan beschut binnen te werken. Beschut binnen kent een hogere inkoopprijs dan detacheren. Het verschil is in de begroting 2020 van Tiem nog gedekt door het BV -resultaat en een besparing op arbeidsparticipatie. Het risico is dat als gevolg van de vergrijzing én de coronacrisis meer Wsw-medewerkers sneller in Beschut binnen terecht komen. Het totale risico uitvoering Wsw is op basis daarvan gewogen op midden, met een bedrag van € 287.000.

Kwijtschelding
De risico’s zijn zeer beperkt en hebben vooral betrekking op de afvalstoffenheffing. Deze risico’s zijn afgedekt via de reserve afvalstoffenheffing. Bij OZB en rioolheffing is de kwijtschelding qua omvang bijna te verwaarlozen. Het beperkte risico is in de risicomatrix op pm gesteld. Gevolg van de toename van de kwijtschelding is wel dat het bedrag dat ten laste komt van Afval sterk is toegenomen. Hiermee neemt ook het bedrag toe van de inwoners die wel afvalstoffenheffing betalen.

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43