Civiele kunstwerken
Beleidskader
Het onderdeel "infrastructurele werken" betreft vaste en beweegbare bruggen en tunnels. We hanteren de landelijke en / of Europese (machine)richtlijnen en diverse landelijke aanbevelingsdocumenten. Deze worden actief meegenomen in de jaarlijkse vervanging en onderhoudsopgave. Het beheerplan kunstwerken 2021 is eind 2020 geactualiseerd, hierin zijn ook de kaders geactualiseerd. Dit is de leidraad voor de komende jaren, waarin de ontwikkelagenda en de risico’s expliciet benoemd zijn.
Stand van zaken
In 2019 hebben we alle civiele kunstwerken geïnspecteerd volgens de landelijke aanbeveling CUR-117. Daarnaast hebben wij de beweegbare kunstwerken geïnspecteerd volgende de huidige Europese machinerichtlijn / arbeidsmiddelenrichtlijn. Deze richtlijnen borgen "heel" en "veilig". Op basis hiervan is de onderhoudslijst voor de komende jaren opgesteld, wat input is voor het MJOP. De onderhoudsbehoefte is gebaseerd op deze lijst en is gelijk aan het beschikbare budget. De kunstwerken voldoen momenteel aan de Visie en de landelijke normen en richtlijnen. Bij de beoordeling volgens de machinerichtlijn is rekening gehouden met de nieuwe machinerichtlijn, die in 2021 komt. We voorzien in 2023 een verhoging van de budgetbehoefte voor vervangingen van de machines in de kunstwerken om deze te laten voldoen aan de machinerichtlijn. Voor een aantal bruggen is daarom onderzoek gestart naar alternatieve mogelijkheden, gezien de functie van de kunstwerken en het aantal openingen per jaar. Dit zal in 2021 uitgewerkt en financieel inzichtelijk zijn. Grootschalige renovaties zijn niet uit het onderhoudsbudget gefinancierd, maar incidenteel bekostigd uit de vervangingsinvesteringen. Vanuit de analyse in 2018 over de constructieve veiligheid zijn er geen aanwijzingen ontstaan dat voor de beoordeelde Zwolse bruggen de constructieve veiligheid gevaar loopt. In 2020 is gestart met het verder uitwerken van deze analyse voor het volledige kunstwerken areaal.
Financiën
In 2020 is voor kunstwerkenonderhoud en onderhoud overige onderdelen circa € 1,8 miljoen uitgegeven (inclusief kapitaallasten). Hiervoor is het dagelijkse beheer en onderhoud uitgevoerd. Binnen het huidige budget is zeer beperkte financiële ruimte voor verzorging van de kunstwerken (aspect 'schoon'). De beschikbare middelen worden ingezet om gevaarlijke situaties te voorkomen en (aanstootgevende) graffiti te verwijderen. Aan vervangingsinvesteringen is in 2020 voor kunstwerken circa € 1,3 miljoen uitgegeven (exclusief btw).
Actuele risico inschatting
Geen risico's. Tevens niet geconfronteerd met onvoorziene risico's.