Straatmeubilair
Beleidskader
Het gaat hier om openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI’s), bebording en wegmarkering. De beheerplannen openbare verlichting2021 en VRI2021 zijn eind 2020 opgeleverd. Hierin zijn ook de kaders geactualiseerd. Dit is de leidraad voor de komende jaren, waarin de ontwikkelagenda en de risico’s expliciet benoemd zijn.
Stand van zaken
De gemeente streeft naar een zo duurzaam mogelijke openbare verlichting. Het beoogde doel is het openbare leven bij duisternis zo veilig en leefbaar mogelijk te maken, door het hebben en onderhouden van een veilige, energiezuinige en duurzame openbare verlichting, waarbij de (visuele) neveneffecten voor mens, dier en plant tot een minimum beperkt blijven. Bij de vervanging wordt - op een kosteneffectieve wijze - rekening gehouden met de landelijke en Europese richtlijnen voor openbare verlichting en met de lokale omstandigheden met een goede verhouding tussen licht en donker, met oog voor fauna. In 2019 is een financiële onderbouwing voor het vervangen van de verlichting opgesteld en aangenomen, waardoor de verduurzaming uitgevoerd kan worden in de periode 2020 – 2023 (en na evaluatie in 2023 de 3e fase ombouw t/m 2030 concreet te maken). Dit is in 2020 grotendeels conform planning uitgevoerd. Wel heeft corona deze planning beïnvloedt, waardoor werkzaamheden naar 2021 zijn geschoven. De beoogde aantallen ombouw naar LED armaturen zijn in wel 2020 gerealiseerd.
De verkeersregelinstallaties inspecteren we 1x per jaar technisch (conform landelijke normering) en 2x per jaar visueel (beeld). In 2020 zijn we begonnen met het ombouwen van elf VRI’s (Oldenallee en Ceintuurbaan) naar volledige i-VRI’s volgens de landelijke standaard, om betrouwbare werking van de (i)-VRI’s te borgen. Hierbij is ook de nieuwste landelijke softwarestandaard geïmplementeerd. Deze werkzaamheden ronden we in Q1 2021 af. Vervanging geschiedt op basis van leeftijd, functioneren, betrouwbaarheid en eventuele (geplande) reconstructies. In dit kader wordt maximaal ingezet op koppelkansen met ITS / mobiliteitsprogramma’s (onder andere Beter Benutten / Slim en Duurzaam). In 2020 is gezorgd voor een up-to-date areaal, waarbij ook een eerste slag is gemaakt met de doorontwikkeling naar iVRI’s (intelligente verkeerslichten). In 2019 en 2020 zijn alle VRI’s al omgebouwd naar een I-VRI lite. In 2021 zullen er meer volwaardige I-VRI’s worden omgebouwd.
Er wordt gekeken naar kwaliteit, kwantiteit en naar zinvolle functie van het overige straatmeubilair. Wat in dat kader overbodig is, wordt weggehaald en waar mogelijk elders hergebruikt. Wat noodzakelijk is en stuk gaat, wordt gerepareerd. En wat verdwenen is, wordt teruggeplaatst indien dat nodig is.
Financiën
Voor het beheer en onderhoud van straatmeubilair is in 2020 circa € 2,4 miljoen uitgegeven (inclusief kapitaallasten). Aan vervangingsinvesteringen is in 2020 voor straatmeubilair € 365.000 uitgegeven en voor de ombouw van openbare verlichting naar LED is € 443.000 uitgegeven (exclusief btw).
Actuele risico inschatting
Geen risico's. Tevens niet geconfronteerd met onvoorziene risico's.