Jaarstukken 2020
portal

Home

Paragrafen

Gebouwen

Onderwijsgebouwen

Beleidskader
De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht om te voorzien in onderwijshuisvesting voor (speciaal) basisonderwijs, (speciaal) voortgezet onderwijs en praktijkonderwijs. Onder deze taak vallen 11 schoolbesturen die verdeeld zijn over 98 gebouwen, waarvan er 58 bestemd zijn voor het basisonderwijs, 19 voor het speciaal basisonderwijs en 21 scholen voor het voortgezet onderwijs.
De schoolbesturen hebben op hun beurt weer de zorgplicht om de schoolgebouwen als een goed huisvader in stand te houden (te exploiteren). De gemeente en de schoolbesturen zijn hierdoor gezamenlijk verantwoordelijk voor de continuïteit van goede onderwijshuisvesting. Iedere partij heeft hierin zijn eigen taken die nauw met elkaar zijn verbonden.

Stand van zaken
In juni 2020 is het Integraal Huisvestingsplan (IHP) vastgesteld. Het IHP is een strategische koersdocument waarin de vervangingsopgave van de schoolgebouwen geformuleerd en maakt een integrale afweging mogelijk voor de huisvesting van het onderwijs in Zwolle. In aanvulling op het IHP blijven we uitvoering geven aan overige taken die onder de zorgplicht van de gemeente vallen, namelijk het: vergoeden van OZB, het huren van onderwijsgebouwen ten behoeve van capaciteitsvraagstukken, stimuleren brede inzet van onderwijsgebouwen, stimuleren van duurzame schoolgebouwen, het verzekeringen van schoolgebouwen en inboedel en het vergoeden van vandalismeschade.

Doel en criteria
Voor de komende jaren zetten we in op het realiseren van een onderwijsvoorzieningenstructuur waarbij:

  • Innovatieve scholen worden gerealiseerd zodat kinderen onderwijs krijgen in een fijne, veilige, inspirerende, uitdagende en gezonde leeromgeving.
  • Een bijdrage wordt geleverd aan de ontwikkeling (schaalsprong) en klimaatdoelstelling van de stad.
  • Samenhang met andere fysieke en maatschappelijke vraagstukken op het gebied van welzijn, cultuur, wonen, (jeugd)zorg, bewegingsonderwijs, sport en duurzaamheid.

Doel en activiteiten

  • Samen met de schoolbesturen zetten we in op onderwijs dat sterk, innovatief en op de juiste plek is verankerd in de samenleving. Deze ambitie is vastgelegd in het Integraal Huisvestingsplan dat in 2020 is vastgesteld.
  • Wij hechten waarde aan financieel gezonde gebouwexploitaties. Gezond voor de gemeente als het gaat om het stichten van gebouwen en gezond voor de schoolbesturen als het gaat om de exploitatie van schoolgebouwen.

Doel en kredieten

  • Afronding herontwikkeling van Het Saffier.
  • Vervangende nieuwbouw v.d. Capellen scholengemeenschap.
  • Veiligheidsvoorzieningen: brandpreventie, inbraakpreventie, asbestsanering, legionellabestrijding.
  • Onderwijshuisvestingsplan 2021 + aanvulling op 2020.
  • Vervangende nieuwbouw en/of renovatie Mozaïek, Het Atelier en Aquamarijn.

Uitvoering
Vanaf 1 januari 2015 zijn de schoolbesturen voor (speciaal) basisonderwijs en het (speciaal) voortgezet onderwijs volledig verantwoordelijk voor het totale gebouwonderhoud. Zij ontvangen daarvoor rechtstreeks middelen van de rijksoverheid voor de instandhouding.
Het groot onderhoud van gymzalen is hierop een uitzondering. Schoolbesturen in het (speciaal) basisonderwijs kunnen nog steeds voor het onderhoud middelen aanvragen bij de gemeente.

Financiën
De bedragen die gemoeid zijn met het groot onderhoud van de gymzalen bij het basis- en speciaal onderwijs zijn gebaseerd op een MeerJaren Onderhoud Plan (MJOP).  
Dit MJOP wordt voor alle gymzalen door de gemeentelijke afdeling Beheer, Erfgoed en Gebouwen opgesteld en bewaakt en is in afstemming met het beleid hoe de gemeente gebouwen wenst te onderhouden en te exploiteren.
De onderhoudskosten hebben in 2020 € 98.451 bedragen.

Actuele risico inschatting
Geen risico's.

Overige gebouwen

Beleidskader
Het onderhoud van de verhuurde gebouwen van Vastgoed vindt plaats op basis van 10-jarige onderhoudsplanningen. Jaarlijks wordt naast het dagelijks onderhoud, het planbare onderhoud behorende bij een jaarschijf, opgedragen aan de afdeling Beheer Erfgoed en Gebouwen, welke de uit te voeren werkzaamheden uitbesteed.

Stand van zaken
Het actueel houden van de onderhoudsplanningen is een continu proces. Nieuwe onderhoudsplanningen voor de komende 10 jaar geven een doorkijk naar de benodigde onderhoudsbudgetten. De staat van onderhoud van de verhuurde gebouwen kan worden getypeerd als redelijk tot goed. Door de grote diversiteit van de gebouwen, zowel in omvang als naar bouwaard en de toegepaste bouwmaterialen, zijn er echter verschillen waar te nemen. Alle gebouwen zijn verzekerd door middel van een Uitgebreide Gevaren Verzekering.

Financiën
Het jaarlijks beschikbare budget voor zowel het dagelijks-, en meerjaren onderhoud staat al enige jaren onder druk. Hiertoe heeft er in het verleden reeds een eenmalige aanvulling plaatsgevonden. De verwachting is dat in ieder geval tot en met 2022 het onderhoud conform de opgestelde onderhoudsplannen kan worden uitgevoerd.
Op basis van nieuwe onderhoudsplanningen is  in 2021 een nieuwe langjarige prognose van de ontwikkeling van de onderhoudskosten opgesteld. Deze langjarige prognose zal de basis vormen van een in de begroting vast te stellen jaarlijks onderhoudsbudget.

Actuele risico inschatting
Reserve D08 “Onderhoud verhuurde panden'' is voldoende gevuld voor gedegen onderhoud tot en met 2022. De actualisatie op basis van de nieuwe schouwresultaten dient nog plaats te vinden, waarna we een gefundeerde uitspraak kunnen doen over het weerstandsvermogen van de reserve D09 “Onderhoud gemeentelijke huisvestingspanden”.

Buitensportaccommodaties; Groen

Beleidskader

  1. Het cultuurtechnisch onderhoud op de buitensportaccommodaties vindt plaats op basis van jaarplannen. De uitvoering van deze plannen wordt gedekt door structureel geld. Op basis van analyse van voorgaand jaar wordt het nieuwe jaarplan gemaakt (waarbij kleine accentverschuivingen mogelijk zijn).
  2. De gemeente beschikt over ongeveer 30 natuurgras sportvelden. Ieder jaar wordt in ieder geval één natuurgras sportveld gerenoveerd. In 2020 is veld 5 op sportpark Oosterenk gerenoveerd. Het betreffende veld was toe aan een uitgebreide onderhoudsbeurt en dit paste binnen de gemaakte afspraken over de herontwikkeling op dit sportpark ten behoeve van de gebruikers Be Quick; PEC Zwolle en Thorbecke Scholengemeenschap.
    In samenspraak met de ROVA wordt begin van het betreffende jaar bepaald welk veld moet worden gerenoveerd.
  3. Vanaf 2006 heeft de gemeente Zwolle op (bijna) alle Zwolse buitensportaccommodaties kunstgrasvelden aangelegd om de kwaliteit en de capaciteit van de sportparken te vergroten. Gezien de vervang cyclus van ongeveer twaalf jaar zijn de eerste vervangingen in 2017 gerealiseerd.

Stand van zaken
In 2020 is de toplaag op het hoofdveld op sportpark Oosterenk vervangen waarmee uitvoering is gegeven aan de behoefte van de gemeente Zwolle om de vervanging zo duurzaam en circulair mogelijk te laten verlopen. Dit betrof een uitgestelde opdracht uit 2019.
Verder is Veld 3 van sportpark Oosterenk voorzien van kunstgras, dit paste binnen de gemaakte afspraken over de herontwikkeling op dit sportpark ten behoeve van de gebruikers Be Quick; PEC Zwolle en Thorbecke Scholengemeenschap.
Ook is een deel van de toplaag van het korfbalveld bij Oranje-Zwart op sportpark Marslanden vervangen.

Financiën

  1. Voor 2021 is voor de reguliere cultuurtechnische werkzaamheden een bedrag van € 1.014.474 excl. BTW begroot, dit is budget voor 2020 verhoogd met de jaarlijkse inflatiecorrectie.
  2. Voor het renoveren van een natuurgrasveld zijn structureel middelen beschikbaar op de sportbegroting, in 2020 is hiervoor een bedrag van € 39.108 excl. BTW uitgegeven.
  3. Voor vervanging van de toplagen van de kunstgrasvelden zijn vanaf 2017 structureel middelen gereserveerd op de gemeentelijke begroting waardoor het mogelijk is vanaf dat moment minimaal twee toplagen van de kunstgrasvelden per jaar te vervangen.

Actuele risico inschatting
De uitvoering van de cultuurtechnische werkzaamheden brengt geen risico’s met zich mee.
Bij de vervanging van de toplagen van de kunstgrasvelden moet jaarlijks rekening gehouden worden met het aanbestedingsbeleid van de gemeente Zwolle zodat pas na de aanbesteding kan worden vastgesteld of de vervanging binnen de gestelde financiële mogelijkheden kan plaatsvinden. De vervangingen in 2017 t/m 2020 zijn uitgevoerd binnen de daarvoor beschikbaar gestelde middelen, hoewel er extra budget beschikbaar is gesteld vanwege prijsstijgingen en circulariteit.
In het kader van de zorgplicht zijn de SBR-ingestrooide voetbalvelden alsnog voorzien van kantplanken. Er moeten echter nog voorzieningen getroffen worden om verspreiding van microplastics via de sporters te voorkomen (schoonloopmatten e.d.) en moet de werkwijze van de onderhoudsploegen geoptimaliseerd worden.
Bij toekomstige renovaties geldt voor alle velden dat ze  moeten worden voorzien van voorzieningen om verspreiding van microplastics tegen te gaan. Dit kan leiden tot een mogelijk hogere investering dan tot nu toe voorzien.
Begrotingsdoel: de verantwoording van de kosten valt binnen het programma Samenleving, doel 1.2.3 Vitaliteit Sportverenigingen & Sportaccommodaties.

Buitensportaccommodaties; Gebouwen

Beleidskader

  1. Voor het groot onderhoud aan de kleedkamers en het Openluchtbad (gemeente is eigenaar en verhuurder van het bad) is een meerjarenonderhoudsplan (MOP) opgesteld dat jaarlijks wordt geactualiseerd. Elk jaar worden de in het MOP opgenomen werkzaamheden beoordeeld en in het geval van noodzakelijkheid in overleg en samenwerking met de verenigingen uitgevoerd.
  2. De gemeente is op onderdelen verantwoordelijk voor dagelijks onderhoud aan bijvoorbeeld (veld)verlichting, beregeningsinstallaties c.a. Hiervoor is een structureel budget gereserveerd op de gemeentelijke begroting, uitvoering van werkzaamheden gebeurt op basis van (storings)meldingen.
  3. Verenigingen zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren en financieren van klein dagelijks onderhoud aan kleedkamers.
  4. Jaarlijkse schouwen worden uitgevoerd om te controleren of de verengingen de verplichtingen op een goede wijze uitvoeren.

Stand van zaken
In 2020 zijn conform het Meerjarenonderhoudsplan bij diverse kleedaccommodaties onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.

Financiën

  1. Voor de uitvoering van de bouwkundige en installatietechnische werkzaamheden fluctueert het te besteden bedrag van jaar tot jaar. In de reserve D07 onderhoud sportaccommodaties  zijn de financiële gevolgen meerjarig vertaald.
  2. Voor het gemeentelijk deel is in 2020 een bedrag van  € 188.227 uitgegeven.

Actuele risico inschatting

  1. Voor wat betreft het uitvoeren van de bouwkundige en installatietechnische werkzaamheden valt op te merken dat de reserve op basis van het meest recente MOP in ieder geval tot en met 2021 voldoende gevuld lijkt. In het voorjaar van 2021 vindt er een actualisatie en doorkijk van de reserve plaats waarbij een inschatting is gemaakt van het meerjarig perspectief. Vanaf 2022 zal een extra dotatie benodigd zijn om de reserve op peil te houden.
  2. Risico op het dagelijks onderhoud richt zich op de beperkte beschikbaarheid van structurele middelen op de sportbegroting. De afgelopen jaren blijkt dat de noodzakelijke werkzaamheden hogere kosten met zich meebrengen dan het beschikbare budget, bijvoorbeeld doordat er gekozen wordt voor meer duurzame uitvoering van werkzaamheden. Uit nadere analyse blijkt dat het gaat om een structureel tekort op dit budget. Bij de boeggolf in 2021 is een nieuwe inschatting van het risico gemaakt en zijn aanvullende structurele gelden aangevraagd.
    Begrotingsdoel: de verantwoording van de kosten valt binnen het programma Samenleving, doel 1.2.3
    Vitaliteit Sportverenigingen & Sportaccommodaties.
Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43