Beschrijving doel 1.3.2 We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn (tekst uit Begroting 2020)
Het realiseren van een krachtige doorgaande leerlijn is nodig om alle Zwolse kinderen gelijke kansen te geven. De eerste levensjaren zijn van groot belang voor de ontwikkeling van alle kinderen, daarom zetten we ook in op voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Op basis van de wetswijzigingen en landelijke ontwikkelingen hebben we ons beleid aangepast dat beschreven staat in het vastgestelde Beleidsplan Voorschoolse Voorzieningen 2018 – 2021. Gezamenlijk zetten we in op een soepele overgang tussen voorschool en school om een doorgaande leerlijn te verstevigen. We hebben hierbij ook aandacht voor de samenwerking tussen alle partners op het terrein van VVE. We hebben een brede peuteropvang in Zwolle: voorschoolse voorzieningen kunnen gesubsidieerde peuteropvang bieden. Wederzijdse betrokkenheid tussen ouders, onderwijs en voorschool is van belang voor de positieve ontwikkeling van kinderen. Zij werken samen vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid aan de ontwikkeling van een kind. Op deze manier kunnen talenten tot bloei komen vanuit het uitgangspunt dat ieder kind een talent heeft dat we willen aanspreken en stimuleren. Samen met scholen willen we blijven voorkomen dat leerlingen uitvallen en/of door schooluitval geen startkwalificatie voor de arbeidsmarkt behalen. Op deze manier start men met een achterstand die door het inzetten van een krachtige doorgaande leerlijn te voorkomen is. We willen dat kinderen goed mee kunnen komen in het onderwijs om zo goed voorbereid deel te nemen aan de arbeidsmarkt. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2020 hebben we verder ingezet op de doorontwikkeling van voor- en vroegschoolse educatie (vve) als onderdeel van de herijking van het onderwijsachterstandenbeleid. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Michiel van Willigen |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
We hebben een start gemaakt met het komen tot nieuwe resultaatafspraken van vve en wat ervoor nodig is om deze resultaten te behalen. Preventieve activiteiten worden meegenomen in de herijking. Zo is gestart met het bekijken van hoe de subsidies aan Stadkamer nog beter kunnen bijdragen aan het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden. Deze ontwikkelingen gaan leiden tot herziende subsidieregelingen voor vanaf subsidiejaar 2022. In de afgelopen 4 jaar is uitvoering gegeven aan het Meerjarenbeleidsplan 2016-2020. In 2021 wordt een nieuw Meerjarenbeleidsplan 2021-2024 opgesteld. In dit beleidsplan beschrijven we als elf samenwerkende gemeenten in RMC-regio IJssel-Vecht onze gezamenlijke visie en ambitie ten Wat betreft het leerlingenvervoer kenmerkte 2020 zich vooral door de maatregelen rondom corona. Regelmatig zaten scholen dicht of waren ze slechts gedeeltelijk open. Dit was een enorme belasting voor het leerlingenvervoer. Ook de vervoerder beleeft zware tijden. Het doelgroepenvervoer kent forse omzetdaling en de opdrachtnemer heeft dan ook gevraagd om ondersteuning. Het Rijk en de VNG ondersteunen die vraag cq roepen op tot ondersteuning van vervoerders. Bij het opzetten van een kinderindex lopen we aan tegen verandering in (landelijk) beschikbare data en de kosten daarvan om ervan gebruik te maken. Dat betekent dat nu bekeken wordt in hoeverre de beoogde kinderindex nog een mogelijk passend middel is. Er wordt onderzocht hoe het verzamelen van en werken met data ons kan ondersteunen concreter aan onze doelen te werken. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 6.290.726 | 3.313.799 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 103.064 | 166.827 | 0 | 32.840 | |
Begroting t/m december | 6.393.790 | 3.480.626 | 0 | 32.840 | |
- Jaarrekening | 6.487.764 | 3.561.257 | 44.235 | 3.740 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 1.3.2 | -93.974 | 80.631 | -44.235 | -29.100 | |
Saldo | -86.678 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een nadelig saldo zien van € 93.974 en de baten een voordelig saldo van € 80.631. Omdat er € 44.235 meer is toegevoegd aan de reserves en € 29.100 minder is onttrokken uit de reserves wordt uiteindelijk een nadelig resultaat gerealiseerd van € 86.678. De afwijkingen kunnen als volgt worden verklaard:
|
---|