Beschrijving doel 2.3.1 We versterken de toegang tot jeugdhulp zodat jongeren en hun ouders ondersteuning krijgen die zo zwaar is als nodig en zo licht als kan (tekst uit Begroting 2020)
Goede samenwerking tussen Sociale Wijkteams, huisartsen, jeugdgezondheidszorg en scholen in Zwolle rondom toegang tot specialistische jeugdhulp is van groot belang. Kinderen en ouders krijgen daardoor een sneller en beter passend antwoord op hun ondersteuningsvraag. Door een brede beoordeling wordt zo nodig een terecht beroep op niet vrij toegankelijke (specialistische) jeugdhulp gedaan. En door bundeling van deskundigheid rondom de toegangen tot jeugdhulp kunnen jongeren en hun ouders beter worden ondersteund en kan een besparing op de kosten worden gerealiseerd. Met ingang van schooljaar 2017 - 2018 is ook op alle basisscholen een jeugd- en gezinswerker werkzaam in een gezamenlijk ondersteuningsteam met en op school. Vanaf 1 januari 2019 werken ook alle voortgezet onderwijs scholen in Zwolle op deze wijze. Zij beoordelen, zo nodig met steun van specialisten vanuit bijvoorbeeld jeugdgezondheidszorg of GZ-psycholoog vanuit het Sociaal Wijkteam welke ondersteuning nodig is en hoe daarin kan worden voorzien. Veel hulpvragen kunnen hierdoor met lichte ondersteuning door het ondersteuningsteam worden opgelost, waardoor het in veel gevallen lukt om deze zo licht en zo normaal mogelijk, in de eigen leefomgeving op te lossen. Dit wordt bevestigd door signalen van huisartsen. Vanaf 2019 werken we ook aan verdere versterking met de Gecertificeerde Instellingen in het voorzien van jeugdhulp binnen het gedwongen kader. Met deze instellingen willen wij uitgaande van de wettelijke afstemmingsplicht met de lokale toegang jeugdhulp die GI’s al hebben een vergelijkbare samenwerking opbouwen als met huisartsen om samen af te wegen welke ondersteuning in voorkomende gevallen helpend en nodig is (zie [programma 3.1.1) vanuit 1 gezin 1 plan 1 regisseur. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2020 hebben we verder gewerkt aan het versterken van de samenwerking en samenhang in de toegang tot jeugdhulp, met name met huisartsen, scholen en GI's. Als gevolg hiervan neemt blijkens cijfers van het CBS het aandeel verwijzingen jeugdhulp van Sociaal Wijkteam nog steeds toe, terwijl het aandeel van huisartsen en GI's daalt of gelijk blijft. Daardoor kan aan de voorkant van een hulpvraag sneller worden geschakeld, met betere verwijzingen naar passende ondersteuning en betere afspraken over tijdige op- en afschaling van jeugdhulp als gevolg. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
We versterken de toegang tot jeugdhulp zodat jongeren en hun ouders ondersteuning krijgen die zo zwaar is als nodig en zo licht als kan, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Michiel van Willigen |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
De samenwerking met huisartsen en scholen is in 2020 voortgezet. Met de meeste huisartsen (ruim 80%) is een goede samenwerking met Sociaal Wijkteam Zwolle. Daarmee lukt het om inwoners beter en sneller de goede hulp te bieden en inzet van onnodig zware hulp te voorkomen. We benutten de samenwerking met 80% van de huisartsen om ook met de overige 20% tot meer samenwerking te komen. We doen dit door waar zich vragen voordoen op casusniveau contact met betrokken huisartsen op te nemen en van daaruit samenwerking te blijven zoeken. In 2020 is met alle scholen in Primair en Voortgezet Onderwijs samengewerkt in een ondersteuningsteam op school. De OT's werken zo preventief mogelijk aan veel voorkomende vragen en problemen bij opgroeien en opvoeden en wegen gezamenlijk af welke extra ondersteuning nodig vanuit passend onderwijs en/of jeugdhulp/sociaal domein om kinderen en jongeren (en ouders) verder te helpen. Door de verbinding te leggen met ondersteuning in de thuissituatie kan echt maatwerk worden geboden om te doen wat nodig is. In 2020 hebben we gemerkt dat we door de samenwerking in de OT's ook snel en goed konden inspelen op de uitdagingen waarvoor scholen en ouders kwamen te staan door COVID19 en de aanpak daarvan. In de regio IJsselland hebben we samen met betrokken ouders, jeugdigen en professionals van de netwerkpartners in beeld gebracht op welke manier we met elkaar willen samenwerken (zie ook doel 3.1.1). Naast dat we het afgelopen jaar het regionale samenwerkingsproces hebben uitgewerkt, zijn we ook op lokaal niveau met partijen in gesprek over de manier waarop we onze samenwerking nog verder kunnen optimaliseren. Concreet gaat dat om de samenwerking tussen ons Sociaal Wijkteam met de gecertificeerde instellingen en de samenwerking tussen het Sociaal Wijkteam en Veilig Thuis. In de samenwerking met de Gecertificeerde Instellingen ligt de focus van de samenwerking op de afstemming bij inzet van jeugdhulp. We verwachten in de eerste helft van 2021 dit verder uit te werken en waar mogelijk ook al concrete stappen te kunnen zetten. We houden hierbij vanzelfsprekend nauwe aansluiting met het regionale traject. De samenwerking met huisartsen, scholen en GI's is een belangrijke schakel in het versterken van een integrale aanpak. Hiermee geven we ook uitvoering van de motie integrale aanpak gericht op het ontwikkelen, monitoren en verduurzamen van nieuwe interventies die bijdragen aan de doelen van de Hervormingsagenda Sociaal Domein (spoor 3). Het SWT is in de meeste gevallen de spin in het web van integrale samenwerking. Ze doen een brede uitvraag op meerdere levensdomeinen, voeren regie en hebben als gezegd goede contacten met scholen en huisartsen. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 3.921.766 | 0 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | -65.448 | 0 | 0 | 0 | |
Begroting t/m december | 3.856.318 | 0 | 0 | 0 | |
- Jaarrekening | 3.605.524 | 19.310 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 2.3.1 | 250.794 | 19.310 | 0 | 0 | |
Saldo | 270.104 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 250.794 en € 19.310 waardoor een voordelig resultaat van € 270.104 wordt gerealiseerd. Dit voordelige resultaat wordt gerealiseerd door:
|
---|