Jaarstukken 2020
portal

Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 1.3.4 Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt (tekst uit Begroting 2020)

In het studiejaar 2019 / 2020 komen veel nieuwe ontwikkelingen in een volgende fase, waaronder de Campus Kind en Educatie (samenwerking tussen mbo, hbo en het werkveld op het terrein van kindberoepen), sterk techniekonderwijs in het vmbo (landelijke regeling met een lokale uitwerking), Thorbecke in bedrijf (samen met lokale ondernemers worden stageplekken gecreëerd binnen de muren van het onderwijsgebouw voorafgaand aan een externe stage) en Regio-opleiders (samenwerking tussen de regionale mbo's en hbo's en commerciële opleiders, waarbij 1 loket voor nascholing is ontstaan). In al deze ontwikkelingen staat de verbinding tussen (beroeps)onderwijs, regionale economie en arbeidsmarkt centraal. Het bedrijfsleven heeft meegedacht in deze ontwikkelingen en verbindt zich ook aan de uitvoering. Er ontstaan steeds meer hybride leervormen, waarin het schoolse leren en het leren in de beroepspraktijk steeds meer door elkaar loopt. Als gemeente participeren we financieel of in menskracht in deze ontwikkelingen.
Daarnaast blijven de ingezette acties van afgelopen jaren ook doorgaan. In de ambities 2.2 en 5.1 en de daarbij horende doelen worden de human capital agenda, de relatie tussen onderwijs, economie en arbeidsmarkt en de arbeidsmarktontwikkelingen al beschreven. Het onderwijs is een belangrijke partner in deze ontwikkelingen, als opleider en werkgever. Bij alle sectortafels is het onderwijs aangesloten. De drie lerarenopleidingen (in samenwerking met veel primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo-instellingen) uit Zwolle hebben meerdere subsidieaanvragen landelijk gehonoreerd gekregen om het lerarentekort tegen te gaan.
We blijven inzetten op Zwolle als interessante studie- en studentenstad. Dit geldt niet alleen voor de periode tijdens de studie, maar ook na de studie op de arbeidsmarkt. De onderwijsinstellingen zorgen voor een aantrekkelijk studieklimaat. Wij zorgen voor een goede samenwerking in het curriculum op actuele thema's, stageplekken en (maatschappelijke) onderzoeksopdrachten onder meer door de samenwerking in de City Deal Kennis Maken. Daarnaast is voor (oud-)studenten huisvesting, aantrekkelijke voorzieningen, gerichte activiteiten en een goede aansluiting op de arbeidsmarkt ook van belang.
Naast de rijksmiddelen voor laaggeletterdheid/ basisvaardigheden zetten we lokaal in op de taalcoaches bij Taalpunt.

Toelichting op realisatie doel

Binnen de Campus Kind en Educatie en tevens het innovatiecluster vinden diverse domeinoverstijgende ontwikkelingen plaats. Binnen de RIF-interprofessionele leerteams zijn interprofessionele leerteams gecreëerd, waar vanuit diverse sectoren (denk hierbij aan kinderopvang, welzijn, jeugdzorg en onderwijs) domeinoverstijgend wordt samengewerkt aan de doorontwikkeling van onderwijscurricula ter bevordering van de aansluiting op de arbeidsmarkt. De ontwikkelingen op de arbeidsmarkt vragen naar verwachting in de toekomst om meer interprofessioneel met elkaar samen werken. Binnen de Regionale Aanpak Personeelstekorten (RAP) is in dit kader ook een programmalijn rondom Anders Organiseren. Alle opleidingsinstellingen in Zwolle met Kind en Educatieopleidingen evenals het merendeel van de onderwijsorganisaties po, vo en mbo in Zwolle (po en vo), de Kop van Overijssel (po), Noordwest Veluwe (vo) en Veluwe en Salland (po) werken hierbij samen. De subsidieregeling Extra hulp in de Klas wordt ook aan deze regio gekoppeld. Ook is er een loket gekoppeld voor geïnteresseerden die in het onderwijs aan de slag willen gaan, zij worden in verbinding gebracht met de opleidingsinstellingen en werkveldpartners. Op deze wijze wordt geprobeerd om de (te verwachten) tekorten in het onderwijs tegen te gaan.
De ontwikkelingen van Thorbecke in Bedrijf zijn gecontinueerd in 2020, maar ondervonden ook zeker hinder van Covid-19. De opgelegde maatregelen vanuit het Rijk zorgden ervoor dat stageplekken minder toegankelijk waren, voornamelijk in de sector zorg. Het creëren van stageplekken is een belangrijk speerpunt voor 2021 en verder. Door middel van Regio Opleiders is er een uitgebreid en (digitaal) toegankelijk scholingsaanbod gerealiseerd (zie ook programma 5 Human Capital Agenda). Zwolse studenten en ondernemers hebben de handen ineengeslagen om een digitaal platform te creëren om elkaar te blijven ontmoeten en gezamenlijk iets te beleven. Op deze manier is getracht het 'sociale leven' ook zoveel mogelijk door te laten gaan. In het licht van Covid-19 is in 2020 veelvuldig samengewerkt met het onderwijs, de regio en de arbeidsmarkt om voor te sorteren op de gevolgen van deze crisis. De ontwikkelingen zijn erop gericht de verbinding tussen (beroeps)onderwijs, regionale economie en de (veranderende) arbeidsmark te verstevigen.

Criteria (tekst uit begroting 2020)

Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt, zodanig dat:

  • De aantrekkelijkheid van Zwolle voor studenten (als studie- en woonstad) wordt versterkt.
  • De zichtbaarheid van studenten in de stad wordt vergroot.
  • De binding tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterkt wordt.
  • De basisvaardigheden van (nieuwe) inwoners met taalachterstand verbetert zodat zij aantoonbaar participeren, waaronder door arbeidsdeelname.
  • De kennis die er in de stad is beter wordt benut.
  • Er meer innovatie en creativiteit is.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

René de Heer

Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)

  • We werken samen met het onderwijs en ondernemers in de Human Capital Agenda (zie doel 5.1.1), waaronder de Campus kind en educatie, sterk techniekonderwijs in het vmbo, Thorbecke in bedrijf
    • We zetten in op basisvaardigheden
    • We zetten extra in op het herkennen, opsporen en verwijzen actief inwoners met een taalachterstand.
  • We blijven jaarlijks krachtig inzetten op volwasseneneducatie: we streven jaarlijks naar 80 formele trajecten en 200 non-formele trajecten.
  • Voortzetten van de bruisactiviteiten (waaronder bruisweek) voor een grotere groep studenten, waarmee ook de zichtbaarheid en aanwezigheid van studenten wordt vergroot; dit versterkt ook de betrokkenheid van studenten met de binnenstad.
    • De bouw van de vierde woontoren op het Talentplein, gericht op studenten (zie doel 6.2.2).
    • We geven uitvoering aan de City Deal Kennis Maken.
    • We betrekken het onderwijs en studenten in onze opgaven, bijvoorbeeld door het verstrekken van opdrachten aan de Nieuwe Hanze Unie, samenwerking met lectoraten van de onderwijsinstellingen als ook de invulling van stage- en afstudeerplaatsen.
    • Het klimaat voor jonge ondernemers wordt versterkt via het nieuwe startup beleid (zie doel 5.1.2).

Toelichting realisatie activiteiten

Human Capital
Het onderwijs, gemeente, de regio en ondernemers hebben in 2020 samengewerkt aan de doorontwikkeling van de Human Capital Agenda.

Basisvaardigheden
Lokaal is gewerkt aan het verder stroomlijnen van het huidige taalaanbod. En vooral ook op het vinden van NT1-ers (Nederlanders met lage vaardigheden). Eind 2020 is het regionale plan basisvaardigheden opgeleverd: we willen leren en samenwerken, zodat we meer inwoners van dienst kunnen zijn om hun taal-, reken- of digitale basisvaardigheden te verbeteren. Het regioplan richt zich ook op meer deelname en betere monitoring (effect van onze aanpak).

Studenten

  • De bouw van de vierde woontoren op het Talentplein, gericht op studenten (zie doel 6.2.2).
  • We geven uitvoering aan de City Deal Kennis Maken.
  • We betrekken het onderwijs en studenten in onze opgaven, bijvoorbeeld door het verstrekken van opdrachten aan de Nieuwe Hanze Unie, samenwerking met lectoraten van de onderwijsinstellingen als ook de invulling van stage- en afstudeerplaatsen.

In 2020 zijn vervangende digitale activiteiten georganiseerd in verband met Covid-19. De samenwerkingen met lectoraten van onderwijsinstellingen is in 2020 doorontwikkeld.   

Het klimaat voor jonge ondernemers wordt versterkt via het nieuwe startup beleid (zie doel 5.1.2).
Het klimaat voor jonge ondernemers is versterkt via het nieuwe startup beleid, zie hiervoor de beschrijving bij doel 5.1.2.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

1.549.843

1.236.759

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

82

0

0

0

Begroting t/m december

1.549.925

1.236.759

0

0

- Jaarrekening

1.461.504

1.278.459

121.709

0

Gerealiseerd resultaat Doel 1.3.4

88.421

41.700

-121.709

0

Saldo

8.412

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 88.421 en € 41.700. Omdat er € 121.709 meer wordt toegevoegd aan de reserves wordt uiteindelijk een voordelig resultaat gerealiseerd van € 8.412.

Dit voordelige saldo wordt veroorzaakt door:

  • Lagere lasten laaggeletterdheid van afgerond € 121.709. In 2020 is er incidenteel een decentralisatie uitkering laaggeletterdheid ontvangen van € 131.000 ten behoeve van inzet vanuit Inkomensondersteuning en Maatschappelijke Ondersteuning. In 2020 is er nog nauwelijks inzet gepleegd. Het restantbudget is gereserveerd voor uitvoering in 2021 waardoor de toevoeging aan de reserve nutvw-sociaal € 121.709 hoger is.
  • Hogere kosten en subsidies voor volwasseneducatie van € 41.700. Hier tegenover staat ook een hogere ontvangen rijksbijdrage voor volwasseneducatie van € 41.700.
  • Studentenbeleid geeft een voordeel van € 8.412 door minder aangevraagde subsidies Studentenbeleid.
Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43