Jaarstukken 2020
portal

Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 3.1.1 We bieden (tijdelijk) onderdak en begeleiding voor personen die feitelijk of residentieel dakloos zijn geraakt (tekst uit Begroting 2020)

We bieden tijdelijk onderdak aan mensen die dakloos zijn geworden. Deze maatschappelijke opvang en begeleiding zijn gericht op maatschappelijk herstel, participatie naar vermogen en zelfredzaamheid. We bevorderen het psychosociaal functioneren van cliënten en voorkomen verwaarlozing, maatschappelijke overlast en gevaar voor cliënten of anderen.

Toelichting op realisatie doel

Gerealiseerd in 2020. Door de komt van COVID-19 was dit een uitdaging en op sommige momenten spannend of er voldoende plek was voor iedereen. Terugkijkend kunnen we trots zijn op hoe het gelopen is. Iedereen die dakloos raakte heeft altijd een plek binnen gehad en er was voldoende aandacht voor iedereen. Hiertoe hebben het onderbrengen van dakloze mensen in hotels, bij zorgaanbieders en in hun netwerk in het voorjaar bijgedragen. In het najaar zijn extra units geplaatst om te garanderen dat iedereen die dakloos raakte onderdak had. Ook het openen van een dagopvang voor de mensen die in de nachtopvang verblijft heeft bijgedragen aan het realiseren van het bovenstaande doel. De bijdrage van het Rijk heeft dit financieel mogelijk gemaakt.

Criteria (tekst uit begroting 2020)

We bieden (tijdelijk) onderdak en begeleiding voor personen die feitelijk of residentieel dakloos zijn geraakt, zodanig dat:

  • De gemiddelde lengte van de ondersteuning van de cliënten maatschappelijke opvang in de regio IJssel-Vecht afneemt.
  • Het aantal cliënten maatschappelijke opvang in de regio IJssel-Vecht op de wachtlijst voor uitstroom maatschappelijke opvang (langer dan 6 maanden wachtend op een woning) afneemt.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)

  • Zorgdragen voor kwaliteit en continuïteit van en toegang tot maatschappelijke opvangvoorzieningen in de centrumgemeenteregio Zwolle (onder andere De Herberg, Zwolle Actief).
  • Uitvoeren van de regionale veranderagenda beschermd wonen-maatschappelijke opvang 2016 - 2020 regio IJssel-Vecht. Specifiek; aansturen op meer en snellere uitstroom vanuit opvang naar zelfstandig wonen in Zwolle en regio, zodat daklozen niet onnodig lang gebruik hoeven te maken van opvangvoorzieningen.
  • Uitvoeren van het convenant regionale samenwerking beschermd wonen – maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht.
  • Zorgdragen voor sluitende afspraken over continuïteit van De Herberg vanaf 2020 (nieuwe financiële afspraken voor 2020).
  • Voorbereidingen treffen betreffende de stapsgewijze invoering van de decentralisatie. De objectivering van de rijksmiddelen vanaf 1-1-2026 zal voor MO anders zijn dan voor BW.  De opvang van dakloze mensen blijft de eerste vier jaar nog bij de centrumgemeenten, vanwege de noodzakelijke schaalgrootte om voorzieningen beschikbaar te hebben. Dit betekent niet dat de stappen om te komen tot een decentralisatie worden stopgezet. De regiogemeenten zijn van mening dat decentralisatie inhoudelijk ten goede komt van de burger. Meer differentiatie ( en meer lokaal ) aanbod is in de toekomst wenselijk. Het volgende zal dan ook worden gerealiseerd:
    • Het voorbereiden op de consequenties van het nieuwe verdeelmodel na vier jaar en de decentralisatie.
    • Het opstellen van een nieuwe veranderagenda beschermd wonen en maatschappelijke opvang vanaf 2021.
    • Het maken van afspraken over de wijze van samenwerking in de regio IJssel-Vecht.

Toelichting realisatie activiteiten

De komst van COVID-19 heeft een grote invloed op de doelgroep dak- en thuislozen en de voorzieningen die hiervoor zijn. In 2020 is veel aandacht gegaan naar het mogelijk maken van opvang volgens de maatregelen van het RIVM. Hierdoor is er minder tijd dan gepland besteed aan de doorontwikkeling van de maatschappelijke opvang. Het grillige verloop van de pandemie en de wisseling in maatregelen maakten dit extra lastig. Toch zijn er wel stappen gezet op bovenstaande doelen. Zo is er bijvoorbeeld een subsidie aangevraagd bij VWS die de uitstroom vanuit de opvang bevorderen. Ook zijn er afspraken over de financiering van de Herberg en wordt er nagedacht over de toekomst van de nachtopvang.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

9.284.452

199.000

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

2.321.569

0

0

46.000

Begroting t/m december

11.606.021

199.000

0

46.000

- Jaarrekening

10.441.742

200.669

1.304.459

46.000

Gerealiseerd resultaat Doel 3.3.1

1.164.279

1.669

-1.304.459

0

Saldo

-138.511

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten en de baten laten een voordeel zien van € 1.164.279 en € 1.669. Omdat er € 1.304.459 meer wordt toegevoegd aan de reserves wordt uiteindelijk een nadelig resultaat gerealiseerd van € 138.511.

Dit kan als volgt worden verklaard:

  • Op dit doel zijn middelen "corona compensatie" ontvangen vanuit het rijk. In 2020 is op deze middelen slechts voor een deel beroep gedaan. Er resteert nog € 1.304.459. Deze regionale middelen blijven beschikbaar voor extra kosten als gevolg van de coronacrisis in 2021. Daarom is dit bedrag gereserveerd in de reserve nutvw-sociaal.
  • Er is meerjarig incidenteel budget beschikbaar voor de noodopvang van uitgeprocedeerde asielzoekers bij het Leger des Heils. Dekking komt grotendeels uit de decentralisatie uitkering vreemdelingenvoorziening. Het beleid van de voorgaande jaren is in 2020 op dezelfde manier doorgezet. De werkelijke kosten die het Leger des Heils maakt zijn afhankelijk van het aantal mensen dat wordt opgevangen. Op voorhand is dit lastig in te schatten. In 2020 waren de werkelijke kosten € 68.000 hoger dan begroot.
  • De werkelijk verstrekte subsidies aan instanties zijn € 70.000 hoger dan het beschikbare budget. Aan de hand van de productieverantwoordingen wordt er bij een aantal aanbieders van dagopvang verstrekte subsidie teruggevorderd voor niet uitgevoerde taken. Deze terugvorderingen zijn niet in het boekjaar 2020 verwerkt.
Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43