Jaarstukken 2020
portal

Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 3.3.2 We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen (tekst uit Begroting 2020)

We zorgen voor beschermd wonen aan mensen met psychische en / of psychosociale problematiek. Het toezicht en de begeleiding binnen het beschermd wonen, draagt bij aan het maatschappelijk herstel, de participatie en zelfredzaamheid naar vermogen, het psychisch en psychosociaal functioneren, de stabilisatie van het psychiatrisch ziektebeeld en een veilige woonomgeving aan cliënten. Hiermee wordt tevens verwaarlozing van cliënten en maatschappelijke overlast en gevaar voor of door cliënten zo veel als mogelijk voorkomen. Als onderdeel van de Begroting 2020 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 6 (beschermd wonen).

Toelichting op realisatie doel

In 2020 is landelijk besloten dat per 1 januari 2022 wordt gestart met de inhoudelijke doordecentralisatie beschermd wonen. Vanaf 1 januari 2023 treedt het nieuwe, nog vast te stellen, verdeelmodel in werking in combinatie met het woonplaatsbeginsel. Ter voorbereiding op deze doordecentralisatie is in de regio IJssel-Vecht een uitgewerkte toekomstvisie vastgesteld. Hierin is geconcretiseerd wat er lokaal én regionaal nodig is voor de gewenste transformatie naar beschermd thuis, op basis van het uitgangspunt lokaal wat lokaal kan en regionaal wat regionaal beter geregeld kan worden.

Voor de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis creëren we waar mogelijk vraaggericht al tussenvoorzieningen. Zo is in 2020 gestart met de pilot Talentenplein. Bij deze pilot wonen jongeren met en zonder zorgvraag met elkaar samen.

Het convenant regionale samenwerking beschermd wonen en maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht is aangepast en heeft een mogelijke looptijd tot eind 2022.

De gemiddelde beschikkingsduur van de afgegeven toekenningsbeschikkingen voor beschermd wonen in de eerste helft van 2020 is 14,4 maanden, een verdere daling sinds het vorige peilmoment (18,6 maanden). Hierin speelt voor deze periode mee dat met het oog op de openstelling van de Wlz voor GGZ cliënten relatief meer korte toekenningen gegeven zijn ter overbrugging tot 1 januari 2021 (bron: Halfjaarsrapportage GGD IJsselland, 2020, 1e helft). De gemiddelde lengte van de ondersteuning van de cliënten beschermd wonen wordt weergegeven als de gemiddelde beschikkingsduur: van startdatum van eerste toekenning tot einddatum laatste toekenning. Deze bedraagt 31,6 maanden voor de mensen die in het eerste half jaar van 2020 uitstroomden. (Bron: Halfjaarsrapportage GGD IJsselland, 2020, 1e helft) Dit is hoger dan het gemiddelde in 2019:  25,8 maanden (Bron: Jaarrapportage GGD IJsselland 2019, 2e helft). De problematiek van cliënten die instromen in beschermd wonen is dermate complex dat een verdere daling van de gemiddelde lengte van ondersteuning niet waarschijnlijk meer is, de stijging in 2020 geeft dit ook weer.

Vanaf de zomer van 2020 wordt er gewerkt met een centrale wachtlijst waarbij de losse wachtlijsten van de zorgaanbieders samengevoegd zijn. Hierdoor hebben we een beter beeld van het aantal unieke cliënten op de wachtlijst en kan de CT sneller en beter sturen op een passende plek voor deze cliënten. Het aantal actieve wachtenden op de centrale wachtlijst (direct plaatsbaar voor zorg) bedraagt 141 cliënten (peildatum januari 2021). Naast de wachtlijst voor instroom zijn er ook cliënten die kunnen uitstromen, maar momenteel nog begeleid of beschermd wonen ontvangen. De meest voorkomende reden hiervoor is het gebrek aan geschikte huisvesting. Het aantal wachtenden op de wachtlijst voor uitstroom,  dat langer dan 6 maanden wacht, is in 2022, 22.

Criteria (tekst uit begroting 2020)

We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen, zodanig dat:

  • De gemiddelde lengte van de ondersteuning van cliënten beschermd wonen in de regio IJssel-Vecht afneemt.
  • Het aantal cliënten beschermd wonen in de regio IJssel-Vecht op de wachtlijst voor instroom beschermd wonen (die langer moeten wachten dan 6 weken) afneemt.
  • Het aantal cliënten beschermd wonen in de regio IJssel-Vecht op de wachtlijst voor uitstroom beschermd wonen (langer dan 6 maanden wachtend op een woning) afneemt.

Kaderstellende nota('s)

Niet van toepassing

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)

  • Regie op uitvoering van de regionale veranderagenda beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2016-2019. Deze is verlengd tot en met 2021.
  • Het zorgdragen voor de kwaliteit en continuïteit van beschermd wonen voorzieningen. De eisen die gesteld worden aan voorzieningen die met een pgb worden ingekocht zijn gelijkgetrokken met de eisen die gesteld worden aan voorzieningen in natura. Omdat we verwachten dat deze aanbieders niet allemaal de gevraagde kwaliteit kunnen leveren worden meer plekken in natura gecontracteerd.
  • Het zorgdragen voor de toegang tot beschermd wonen voorzieningen. Er wordt betere gelet of budgethouders wel de juiste pgb-vaardigheden hebben. De verwachting is dat meer voorzieningen in natura worden toegekend.
  • Uitvoeren van het convenant regionale samenwerking beschermd wonen en maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht. Dit betreft afspraken over de wijze waarop de gemeenten in de regio IJssel-Vecht samenwerken op het gebied van beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
  • Uitvoeren van de 'Overeenkomst overdracht verantwoordelijkheden, taken en middelen regio Noord Veluwe'. Zwolle is nog steeds centrumgemeente voor de gemeenten op de Noord Veluwe (tot 2021). Sinds 2018 fungeert de Noord Veluwe zelfstandig en ontvangt daarvoor een deel van de rijksmiddelen die Zwolle ontvangt.
  • Voorbereidingen treffen betreffende de stapsgewijze (ingroeipad van 10 jaar) invoering van de decentralisatie en objectivering van de rijksmiddelen vanaf 1-1-2022. Dit betreft:
    • Het maken van afspraken over de wijze van samenwerking in de regio IJssel-Vecht. Herijken convenant.
    • Het opstellen van een nieuwe veranderagenda/ uitvoeringsplan beschermd wonen en maatschappelijke opvang vanaf 2021.
    • Het geheel verzelfstandigen van de regio Noord Veluwe en de overdracht van Hattem aan de regio Midden-IJssel.

Toelichting realisatie activiteiten

  • In lijn met de uitgangspunten van de Veranderagenda is in de zomer van 2020 de toekomstvisie BW (samen met de gemeenten uit de regio IJssel-Vecht) uitgewerkt. Na bespreking in het regionale bestuurlijk overleg is de uitgewerkte toekomstvisie vastgesteld door het college en ter kennisname aangeboden aan de gemeenteraad.
  • In 2020 zijn er 100 Pgb-plekken in zorg in natura BW-plekken omgezet en gesubsidieerd. Daarnaast zijn de regels rondom het Pgb aangescherpt.  De CT beoordeelt  of budgethouders wel de juiste Pgb-vaardigheden hebben. Dit heeft geleid tot 8% afname  in de toekenningen van het aantal Pgb’s (Bron: Halfjaarsrapportage GGD IJsselland, 2020, 1e helft).
  • In de tweede helft van 2020 is het convenant herijkt. Met ingang van 1 januari 2021 gaat het aangepaste convenant van kracht.
  • De 'Overeenkomst overdracht verantwoordelijkheden, taken en middelen regio Noord Veluwe' wordt uitgevoerd. De regio Noord Veluwe opereert zelfstandig en ontvangt daarvoor een deel van de rijksmiddelen die Zwolle ontvangt.
  • Tijdens een landelijk bestuurlijk overleg op 7 december 2020 hebben de VNG, BZK en VWS de balans opgemaakt  en besloten om de implementatie van het nieuwe verdeelmodel BW uit te stellen naar 1 januari 2023. Dit betekent dat ook de voorgenomen invoering van het woonplaatsbeginsel tot dat moment zal worden uitgesteld. Aanvullend is afgesproken met volle kracht door te gaan op de ingeslagen weg en per 1 januari 2022 te starten met de (inhoudelijke) doordecentralisatie van beschermd wonen.
    • Het herijkte convenant heeft een mogelijke looptijd tot de financiële doordecentralisatie in 2023. De toekomstige governance is onderdeel van de inhoudelijke doordecentralisatie.
    • De uitwerking van de toekomstvisie vormt de basis van het lokale uitvoeringsplan dat in de eerste helft van 2021 beschikbaar komt.
    • De gemeente Hattem is per 1 januari 2019 informeel toegetreden tot de regio Oost-Veluwe (centrumgemeente Apeldoorn). Met het uitstel van de financiële doordecentralisatie zijn de huidige afspraken met de gemeente Hattem met een jaar verlengd. Ook voor de regio Noord-Veluwe geldt dat regio-gemeenten vanaf 2023 voor nieuwe BW-cliënten de middelen rechtsreeks zullen ontvangen.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

77.306.296

2.330.755

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

1.100.000

0

0

0

Begroting t/m december

78.406.296

2.330.755

0

0

- Jaarrekening

78.785.122

2.779.321

162.567

28.240

Gerealiseerd resultaat Doel 3.3.2

-378.826

448.566

-162.567

28.240

Saldo

-64.587

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een nadelig saldo zien van € 378.826 en de baten een voordeel van € 448.566. Er wordt € 162.567 meer toegevoegd en € 28.240 meer onttrokken aan de reserves. Hierdoor wordt een nadelig resultaat gerealiseerd van € 64.587.
Tegenover dit nadelige resultaat staat op programma 10 een voordelig resultaat van € 229.050.

Het nadeel op de lasten wordt veroorzaakt door:

  • Bij de decembercirculaire 2020 heeft de centrumgemeente Zwolle extra middelen ontvangen voor de uitkering Beschermd Wonen. De Gemeente Zwolle ontvangt deze middelen voor de regio’s IJssel-Vecht en Noord-West Veluwe. De middelen voor Noord-West Veluwe worden conform een vastgestelde verdeelsleutel doorbetaald aan de Gemeente Harderwijk. De ontvangen middelen bij de decembercirculaire 2020 zijn verantwoord op Programma 10. Op dit doel worden zijn de middelen uitbetaald aan Harderwijk, hetgeen resulteert in een nadeel op de lasten van € 66.483. De middelen voor de regio IJssel-Vecht worden op dit doel in de reserve Beschermd Wonen gestort, hetgeen resulteert in een hogere reserve storting van € 162.567.
  • Er zijn kosten gemaakt voor een QuickScan naar de Ambulantisering van de GGZ. Deze QuickScan is uitgevoerd door een extern bureau en de kosten van € 28.240 waren niet begroot. De kosten worden gedekt uit de gereserveerde middelen ambulantisering 2019. Hierdoor is de onttrekking uit de reserve Beschermd Wonen eveneens € 28.240 hoger.
  • Er zijn kosten gemaakt voor een onderzoek “van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis”. Deze kosten van € 13.425 voor de inzet van een projectleider waren niet begroot. Hier tegenover staat eveneens een hogere bate.
  • De uitgaven op dit doel zijn regionale uitgaven. Voor een groot deel betreft het verstrekte subsidies voor Zorg in Natura aan aanbieders Beschermd Wonen en kosten voor Centrale toegang en overige uitvoeringskosten. De werkelijke uitgaven hiervoor zijn € 812.306 hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat de onderverdeling tussen de budgetten Zorg in Natura, Persoonsgebonden Budgetten en Eigen Bijdragen gedurende 2020 niet is bijgesteld naar de verwachte kostenverdeling.
  • De door cliënten gedeclareerde Persoonsgebonden budgetten laten een voordeel zien van € 541.628 ten opzichte van de begroting. Dit wordt eveneens veroorzaakt doordat de budgetten Zorg in Natura, Persoonsgebonden Budgetten en Eigen Bijdragen gedurende 2020 niet onderling zijn bijgesteld.

Het voordeel op de baten wordt gerealiseerd door:

  • De door het CAK bij cliënten geinde Eigen Bijdragen voor Beschermd Wonen zijn € 366.794 hoger dan begroot. Ook dit wordt veroorzaakt doordat de budgetten Zorg in Natura, Persoonsgebonden Budgetten en Eigen Bijdragen gedurende 2020 niet onderling zijn bijgesteld.
  • Voor het onderzoek “van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis” is een subsidie ontvangen van ZonMW. Dit levert een voordeel op dit baten van € 13.425.
  • Voor de opvang van een cliënt uit de Gemeente Assen is een vergoeding vanuit deze gemeente ontvangen van € 68.347.

Kredieten (tekst uit Begroting 2020)

In verbinding
Voor het project ‘In verbinding’ hebben wij van provincie Overijssel in 2016 een subsidie van € 201.591 ontvangen. Dit betreft een project gericht op herstel van mensen met EPA (Ernstige Psychiatrische Aandoening). Het project had een looptijd tot 1 september jl., onlangs hebben wij de eindverantwoording aan de provincie doen toekomen. Wij verwachten dan de laatste voorschotten van de provincie te ontvangen en zullen deze vervolgens, op basis van onze subsidie beschikking aan RIBW GO (uitvoerder van het project) doen toekomen.

Toelichting realisatie kredieten

Voor het project ‘beschermd wonen - In verbinding’ zie de financiële toelichting van kredieten.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2020

Gerealiseerd tot en met 2019

Bestedingen 2020

Restantkrediet
31 december 2020

In verbinding-beschermd wonen

201.591

136.074

-

65.517

Totaal

201.591

136.074

-

65.517

Financiële toelichting kredieten

In verbinding - beschermd wonen
Het project ‘beschermd wonen - In verbinding’ waarvoor subsidie van provincie Overijssel werd ontvangen, wordt in 2021 afgerond. Inmiddels is het restant van € 65.517 besteed en wordt de eindverantwoording ingediend bij de provincie.  

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43