Beschrijving doel 2.1.3 (maatwerk)Voorzieningen Wmo (tekst uit Begroting 2020)
Veel inwoners van Zwolle zijn in staat actief maatschappelijk te participeren en wonen zelfstandig, ook als zij ouder worden. Een gezonde leefstijl, actieve deelname aan de samenleving en een sterk sociaal netwerk zijn daarin bevorderend (programma 1. Samenleving). Daar waar het bij inwoners beperkt mogelijk is of wordt om actief te participeren en zelfredzaam te zijn in de eigen leefomgeving, ondersteunen we inwoners met voorzieningen in het kader van de Wmo. De inzet van (maatwerk)ondersteuning vindt plaats in aanvulling op de eigen kracht, de kracht van het sociaal netwerk en de inzet van voorliggende voorzieningen en sluit aan op de persoonlijke situatie en behoefte (samenkracht). We bieden ondersteuning aan mensen om langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Deze ondersteuning kan via begeleiding in de thuissituatie, rolstoelen, woonvoorzieningen en vervoersvoorzieningen. Wij hebben in 2019 als gevolg van het invoeren van het abonnementstarief Wmo een toename gezien van het beroep op maatwerkvoorzieningen Wmo. Wij verwachten dat in 2020 deze toename als gevolg van het abonnementstarief verder zal toenemen. In 2019 is de nieuwe aanbesteding hulpmiddelen geïmplementeerd. Er zijn twee leveranciers nu de Wmo-hulpmiddelen in Zwolle leveren. De implementatie is goed verlopen. Daarnaast onderzoeken we de komende maanden welke voordelen bij de aanbesteding te behalen zijn, naast het terug gaan van twee naar één aanbieders. Er moet op basis hiervan een besluit worden genomen over de invulling van de € 0,9 miljoen besparing die in de Perspectiefnota 2020 - 2023 is vastgelegd. Bij dit alles geldt dat besparingen op Wmo-voorzieningen gevolgen kunnen hebben voor het niveau van de voorzieningen en / of service. De volgende maatregelen zijn in een beleidsregel opgenomen en worden inmiddels toegepast. Deze maatregelen zullen in 2020 de besparing van € 200.000 moeten opleveren en in 2021 de besparing van € 300.000:
Om de overige € 600.000 te kunnen realiseren is een nieuwe aanbesteding noodzakelijk. Gezien de ervaringen met de huidige contracten en de grote maatschappelijke gevolgen van een aanbesteding op prijs en met één aanbieder en de hoge interne kosten voor een aanbesteding is het voorstel deze bezuiniging pas op zijn vroegst in 2023 te realiseren. Het huidige contract kan dan in ieder geval vier jaar van kracht blijven. In 2019 heeft verdere implementatie plaatsgevonden van integrale thuisondersteuning. Ook hebben wij in 2019 met alle aanbieders thuisondersteuning in de contractgesprekken afspraken gemaakt over de gewenste beweging naar het voorliggend veld. Wij zien de eerste resultaten hiervan terug. Wij zullen in 2020 deze ontwikkeling verder doorzetten waarbij we expliciet aandacht hebben voor het activeren en daardoor participeren van inwoners met een ondersteuningsvraag. Als onderdeel van de Begroting 2020 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 4 Wmo thuisondersteuning. Op grond van de Algemene maatregel van bestuur (AMvB) reële kostprijzen Wmo dienstverlening zijn gemeenten en aanbieders gehouden een reële kostprijs te berekenen. In 2019 hebben wij in gesprek met de aanbieders afspraken gemaakt over passende tarieven Thuisondersteuning voor 2020 waarin ook verdere cao-ontwikkelingen zijn meegenomen. Mede als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt zien wij dat binnen de verschillende van toepassing zijnde CAO's afspraken worden gemaakt die ook de komende jaren mogelijk kunnen leiden tot hogere tarieven thuisondersteuning. Als gevolg van het streven dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en dat daar waar inwoners verblijven in beschermde woonvormen, waar mogelijk, doorstromen naar zelfstandig wonen, verwachten wij de komende jaren een verschuiving van beschermd wonen naar thuisondersteuning. Deze verschuiving draagt bij aan de gewenste beweging van zwaardere naar lichtere vormen van ondersteuning. Daarnaast wordt ook vanuit de Zorgverzekeringswet ondersteuning geboden aan mensen die thuis wonen, zoals bijvoorbeeld persoonlijke verzorging. In de praktijk blijkt dat de vraag van inwoners naar ondersteuning divers is, niet altijd onder te brengen in de verschillende vakjes en leidt tot grensdiscussies binnen en tussen de wetten. Er is behoefte aan afstemming tussen de Wmo en de zorgverzekeringswet. Samen met gemeenten in de regio zoeken wij hierover de samenwerking met Zilveren Kruis. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2020 is Corona een grote invloed geweest. Aan het begin van de coronacrisis hebben we snel geschakeld met de aanbieders thuisondersteuning om te kijken op welke wijze we de ondersteuning voor onze inwoners zo veel mogelijk kunnen continueren. Dat betekent dat we met de aanbieders hebben afgesproken dat ondersteuning op een alternatieve manier kan worden ingezet. Daarnaast is afgesproken dat aanbieders altijd in contact blijven met hun cliënten. Tijdens de eerste lockdown zagen we dat er cliënten waren die op eigen verzoek de ondersteuning tijdelijk hadden stopgezet. Het ging dan met name om de doelgroep ouderen. Soms is deze ondersteuning op een alternatieve manier ingezet bijvoorbeeld door het doen van boodschappen. Ook heeft het eigen netwerk vaak extra ondersteuning geboden. Deze groep heeft halverwege het jaar de ondersteuning weer opgepakt. Met name de tweede helft van 2020, zien we dat aanbieders te maken hebben met meer ziekteverzuim van medewerkers waardoor het moeilijker is om alle ondersteuning te continueren. In overleg met cliënten wordt naar een oplossing gezocht. De contractmanager houdt nauwe contacten met de aanbieders en is beschikbaar voor vragen. De financiering van aanbieders op basis van resultaatfinanciering is regulier doorgegaan. In 2019 is onderzoek gedaan naar de wijze waarop Zwolle hulpmiddelen verstrekt en is een benchmark met Amersfoort en Almere gedaan. Daarnaast zijn er in 2019 en 2020 panelgesprekken geweest met gebruikers van Wmo hulpmiddelen. Uit deze panelgesprekken bleek dat de dienstverlening in het nieuwe contract (vanaf 1 januari 2019) erg is verbeterd. Om de besparing op de hulpmiddelen te realiseren, was één van de maatregelen het contracteren van één partij tegen een lager (en goedkoper) kwaliteitsniveau. De prijzen voor hulpmiddelen zijn sinds 2019 echter zo gestegen dat als we deze maatregel uitvoeren we waarschijnlijk minimaal even duur uit zijn. Om deze reden is in 2020 besloten om het huidige contract met twee aanbieders te verlengen tegen het huidige kwaliteitsniveau en de huidige prijzen. In 2020 is de samenwerkingsagenda tussen de 8 IJssel Vecht gemeenten en Zilveren Kruis vastgesteld. Met deze samenwerkingsagenda bevorderen we de samenwerking op de snijvlakken van het medisch en sociaal domein en stemmen we af met de zorgverzekeraar ook als het gaat om grensvlakken tussen Wmo en zorgverzekering. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
In aansluiting op het voorliggende veld bieden we indien nodig (maatwerk)voorzieningen Wmo, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Niet van toepassing |
---|
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
Uitvoeren toezicht Wmo
Monitoring resultaten Wmo ondersteuning
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 33.300.615 | 1.058.635 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | -756.454 | -46.542 | 0 | 303.695 | |
Begroting t/m december | 32.544.161 | 1.012.093 | 0 | 303.695 | |
- Jaarrekening | 31.315.963 | 1.365.088 | 0 | 28.897 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 2.1.3 | 1.228.198 | 352.995 | 0 | -274.798 | |
Saldo | 1.306.395 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 1.228.198 en 352.995. Omdat er € 274.798 minder is onttrokken uit de reserves wordt uiteindelijk een voordelig resultaat gerealiseerd van € 1.306.395. Het voordelig resultaat op de lasten wordt gerealiseerd door:
Tegenover dit nadelig resultaat staat een voordelig resultaat op doel 10.1.1. In 2020 was voor het laatste jaar een achtervang voor risico en egalisatie van nadelen op thuisondersteuning beschikbaar vanuit de reserve nutvw-sociaal. Gezien het verwachte voordelig resultaat is dit bedrag van € 177.945 vanuit de reserve vrijgevallen ten gunste van de algemene middelen op programma 10. De reserve onttrekking op dit doel is daardoor € 177.945 lager.
Het voordelig resultaat op de baten wordt gerealiseerd door:
|
---|