Jaarstukken 2020
portal

Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 1.2.2 We versterken de vitaliteit van inwoners door sport en bewegen (tekst uit Begroting 2020)

Sport en bewegen draagt als onderdeel van een gezonde leefstijl bij aan het (langer) gezond en actief zijn van inwoners. Daarnaast draagt sport en bewegen, in welk organisatieverband dan ook, bij aan maatschappelijke participatie en sociale cohesie. Mensen sporten met elkaar, ontmoeten elkaar en zetten zich, al dan niet als vrijwilliger, in om de sport en alles er omheen invulling te geven. De maatschappelijke rol van sport en sportorganisaties willen we benutten om ondersteunend te zijn aan de hervormingsagenda. De buurtsportcoaches hebben hierin een essentiële rol als verbinder, aanjager en ontwikkelaar binnen het speelveld van sport(-organisaties), wijk(-bewoners)  en maatschappelijke partners (onderwijs, welzijn en zorg).

De aanwezige sportinfrastructuur met veel en goede sportaccommodaties en beweegvoorzieningen verspreid over de stad is een belangrijke drager. De vraag naar sportactiviteiten en –voorzieningen voor ouderen zal aanzienlijk stijgen. Daarmee zal, met het stijgen van de leeftijd, een verschuiving plaatsvinden van sporten naar bewegen, terwijl ook voor jongeren het sport- en beweegaanbod op peil moet blijven. Dit, maar ook de beweging uit de hervormingsagenda om zorgvragen zoveel mogelijk in het gewone leven op te lossen, biedt kansen voor sportverenigingen voor het ontwikkelen van nieuw en vernieuwend (sport)aanbod en het aanboren van nieuwe doelgroepen en samenwerkingspartners.

Toelichting op realisatie doel

In 2020 is verder uitvoering gegeven aan het Actieplan Sport en bewegen. SportService Zwolle (SSZ) speelt hierin als uitvoeringsorganisatie van het gemeentelijk sportbeleid een belangrijke rol. Door SSZ is verder gewerkt aan het verstevigen van de maatschappelijke rol van sport en bewegen in relatie met het sociaal domein ten behoeve van vitale inwoners. De sportparkmanagers en buurtsportcoaches hebben hierin een voorname taak.

In 2020 zijn we verder gegaan met de actualisatie van het sportaccommodatiebeleid welke in het najaar van 2020 ter besluitvorming aan de raad is aangeboden. Met het onderzoek is beoogd onderzoek te doen naar de bestaande en toekomstige verhouding tussen vraag en aanbod van de sportaccommodaties in Zwolle. Het project brengt zowel de binnen- als de buitensport onder de aandacht inclusief het sporten in de openbare ruimte. De gemeente Zwolle wil de infrastructuur van verenigingen en accommodaties nog beter gaan benutten. We willen verenigingen helpen het sport- en beweegaanbod te vernieuwen, nieuwe doelgroepen en markten aan te boren en een brede(re) maatschappelijke functie te vervullen, ook in relatie tot het Sociaal Domein. Daarbij zetten we ook in op andere vormen van sport en bewegen, andere doelgroepen en samenwerking met maatschappelijke partners.

Ook is in 2020 het Lokaal Sportakkoord vastgesteld en begonnen aan de uitwerking van het akkoord. Met diverse maatschappelijke partners zijn in een overigens moeilijke tijd van corona stappen gezet om te komen tot lokale innovatieve voorstellen gericht op het stimuleren van sport en bewegen in de meest brede zin en voor alle doelgroepen.

Criteria (tekst uit begroting 2020)

We versterken de vitaliteit van inwoners door sport en bewegen, zodanig dat:

  • Inwoners in alle geledingen van de bevolking een zo hoog mogelijke sport- en beweegparticipatie hebben.
  • Integraal en inclusief sporten in vrijwel alle (reguliere) sportdisciplines mogelijk is.
  • De sport- en maatschappelijke participatie van meer kwetsbare doelgroepen (jeugd, senioren, inactieven, mensen met een beperking en minder draagkrachtige personen) toeneemt.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

René de Heer

Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)

  • Subsidiëring van SportService Zwolle als uitvoeringsorganisaties van het gemeentelijk sportbeleid met betrekking tot reguliere taken ten behoeve van:
    • Verhuurtaak met een doorontwikkeling om te komen tot een éénportaalfunctie en de sportloketfunctie.
    • Verenigingsondersteuning voor reguliere en gehandicaptensportverenigingen (onder andere op het gebied van deskundigheidsbevordering, sport- en beweegstimulering en het verbeteren van de kwaliteit en continuïteit van het sportaanbod van verenigingen).
  • Subsidiering van de inzet van buurtsportcoaches (vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties), gericht op sport- en maatschappelijke participatie van kwetsbare doelgroepen (waaronder inactieven, jeugd en senioren) en continuering van de samenwerking daarbinnen tussen SportService Zwolle, WIJZ en Travers Welzijn. In 2020 zal worden bezien hoe en op welke wijze sportmanagement een rol kan hebben in versterking van het maatschappelijk voorveld (Hervormingsagenda, spoor 1). Als onderdeel van de Begroting 2020 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 12 (versterken maatschappelijk voorveld).
  • Aangepast sporten:
    • Subsidiering van het sportstimuleringsproject Special Heroes en G-sportverenigingen voor uitvoering van hun activiteiten.
    • Inzet G-sportconsulent van SSZ op samenwerking tussen gehandicaptensportorganisaties en het verder ontwikkelen van een servicepunt aangepast sporten in samenwerking met de regio IJsselland.
  • Stimulering van sportparticipatie van kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen (zie ook doel 4.2.1).
  • Subsidiering van het zwemvangnet voor kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen.

Toelichting realisatie activiteiten

SportService Zwolle heeft ook dit jaar haar reguliere taken vervuld en een veelheid aan activiteiten uitgevoerd in het kader van het stimuleren van sport- en beweegdeelname. Ook zijn de buurtsportcoaches ingezet om de sport- en beweegparticipatie van met name kwetsbare groepen te vergroten en is ingezet op het in stand houden van kwalitatief sportaanbod. Met name in de periode van de coronapandemie heeft Sportservice Zwolle veel inzet gepleegd op het actief inzetten van sport en bewegen in buurt, wijk en op de sportparken.

Verder is de verenigingsondersteuning deels ingezet om de verenigingen te ondersteunen bij de ontwikkeling en implementatie van plannen en acties voorvloeiend uit de doelstellingen van het Actieplan. Ook dit jaar zijn de sportparkmanagers weer ingezet op het vergroten van de maatschappelijke functie binnen de sportverenigingen.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

1.952.848

0

0

0

+ mutaties projecten

14.800

14.800

0

0

+ begrotingswijzigingen

43.733

0

0

36.500

Begroting t/m december

2.011.381

14.800

0

36.500

- Jaarrekening

1.918.096

89.800

50.000

0

Gerealiseerd resultaat Doel 1.2.2

93.285

75.000

-50.000

-36.500

Saldo

81.785

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 93.285 en € 75.000. Omdat er € 50.000 meer wordt toegevoegd aan de reserves en € 36.500 minder wordt onttrokken aan de reserves, wordt uiteindelijk een voordelig resultaat gerealiseerd van € 81.785.

De lagere lasten worden veroorzaakt door:

  • Lagere verstrekte subsidies van € 59.000 omdat door de maatregelen rondom corona een deel van de prestaties niet is geleverd.
  • Hogere kosten van € 64.000 voor de uitvoering van het Sportakkoord. Hier tegenover staat ook een hogere bate van € 75.000 doordat een rijkssubsidie in het kader van de regeling Sportakkoord aan het einde van het jaar is ontvangen.
  • Lagere kosten van € 50.000 voor pilot sport en bewegen. In 2020 waren er voor de pilot sport en bewegen geen uitgaven vanwege de maatregelen rondom corona. Het incidentele budget van € 50.000 wordt gereserveerd in de reserve nutvw-sociaal voor uitvoering van de pilot in 2021.  
  • Lagere kosten van € 48.000 voor zwemvangnet. Door de lagere kosten is de onttrekking aan de reserve nutvw-sociaal € 36.500 lager dan begroot. Voor het zwemvangnet wordt er in 2021 een inhaalslag gedaan. Hiervoor wordt het in de reserve gereserveerde bedrag gebruikt dat in eerste instantie voor 2020 benodigd was.

Kredieten (tekst uit Begroting 2020)

Wmo tender
De gemeente Zwolle heeft (samen met andere regiogemeenten) deelgenomen aan  de Wmo-tender van de provincie Overijssel. De projecten die zijn gehonoreerd zijn uitgevoerd door SportService Zwolle en de GGD. Deze projecten zijn inmiddels afgerond, maar moeten nog financieel afgewikkeld worden. Financiële afwikkeling vindt uiterlijk in 2020 plaats.

Toelichting realisatie kredieten

Wmo tender
Zie financiële toelichting kredieten.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2020

Gerealiseerd tot en met 2019

Bestedingen 2020

Restantkrediet
31 december 2020

WMO Tender

70.200

55.400

4.100

afgesloten

Totaal

70.200

55.400

4.100

-

Financiële toelichting kredieten

WMO Tender
Voor het Project WMO Tender was in 2017 vanuit het budget Opvoedondersteuning (doel 1.3.1) een bijdrage van afgerond € 11.000 beschikbaar gesteld. Het Project was eind 2019 inhoudelijk al afgerond, maar financieel moest er nog één en ander worden afgerekend. Dit heeft plaatsgevonden in 2020. De eerder gestorte bijgedrage vanuit Opvoedondersteuning is niet besteed en daarom is het restantkrediet nu vrijgevallen ten gunste van Opvoedondersteuning op doel 1.3.1.

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43