Incidentele baten en lasten
Omdat het onderscheid tussen structurele en incidentele lasten en baten niet in alle gevallen duidelijk is, heeft de landelijk commissie BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) in een notitie het onderscheid nader ingekaderd. De incidentele lasten en baten moeten van een toelichting worden voorzien, waar uit blijkt waarom ze incidenteel van aard zijn. Daarbij kan de gemeente een ondergrens instellen waaronder de incidentele posten niet toegelicht hoeven te worden.
Wij hanteren de volgende uitgangspunten bij het opstellen van dit overzicht:
- Posten boven de € 200.000 worden toegelicht
- Onttrekkingen en toevoegingen aan reserves zijn incidenteel, tenzij sprake is van de reserve kapitaallasten
- Incidentele baten en lasten zijn baten en lasten die onder ongewijzigd beleid voor maximaal drie jaar vaststaan. Rijksbijdragen, subsidies en projecten die langer dan 3 jaar lopen, maar waar vooraf vaststaat dat die bijdrage, subsidie of het project op termijn stopt, worden als incidenteel aangemerkt
Overzicht incidentele baten en lasten per programma | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Saldo Baten en Lasten | 625.748.263 | 645.848.887 | 20.100.624 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 107.415.415 | 95.215.221 | -12.200.194 |
Resultaat na bestemming | 733.163.678 | 741.064.108 | 7.900.430 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 65.350.396 | 73.011.711 | 7.661.315 |
Structureel rekeningsaldo | 667.813.282 | 668.052.397 | 239.115 |
Specificatie incidentele baten en lasten per programma | Lasten | Baten | |
1. Samenleving | 851.120 | 976.502 | |
Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota: | |||
Dekking activiteiten Travers | 110.000 | ||
Capaciteit aangepast sporten | 70.000 | ||
Ondersteuning vrijwilligerswerk | 250.000 | ||
Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020: | |||
LHBTI | 3.700 | ||
Uitbreiding opbouwwerk Travers | 130.000 | ||
Sportparkmanagers | 140.000 | ||
Laaggeletterdheid | 13.056 | ||
Berap 2020-2: | |||
Formatie team leerplicht - RMC | 5.765 | ||
Procesbegeleiding brede verkenningen onderwijshuisvesting | 23.272 | ||
Onderhoudslasten gedekt door reserve: | |||
Onderhoud(sreserve) sportaccomodaties | 371.090 | 371.090 | |
Onderhoud(sreserve) buurt- en wijkcentra | 123.081 | 123.081 | |
Gevolgen corona: | |||
Noodopvang kinderen | 28.825 | ||
Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere: | |||
hervormingsagenda, regionale aanpak LHBTI | 482.331 | 482.331 | |
Jaarrekening 2020: | |||
Eenmalige onderuitputting onderwijshuisvesting | -500.000 | ||
Eenmalige onderuitputting opvodeingsondersteuning | -300.000 | ||
Eenmalige onderuitputitng breedtesport | -100.000 | ||
2. Inwonersondersteuning | 3.185.089 | 1.526.804 | |
Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota: | |||
Maatschappelijke participatie | 220.000 | ||
Statushouders | 55.000 | ||
Relatiemanagement aanbieders Jeugdhulp | 67.285 | ||
Vitaal en waardig ouder worden | 150.000 | ||
Transitiefonds jeugd | 1.181.000 | ||
Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020: | |||
Extra maatregel ihkv specialistische jeugdhulp | 30.000 | ||
Goede dagen perspectief | 120.000 | ||
Bijgestelde realisatie Tiem | 82.000 | ||
Onttrekking aan risicoreserve Wezo | 82.000 | ||
Gevolgen corona: | |||
Tiem BV | 835.000 | ||
Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere: | |||
perspectiief op werk, regionaal platform arbeidsmarktbeleid, businesscase "naar werk". | 1.444.804 | 1.444.804 | |
Jaarrekening 2020: | |||
Eenmalige onderuitputting WMO | -1.000.000 | ||
3. Opvang en bescherming | 1.950.516 | 284.827 | |
Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota: | |||
Mensenhandel | 62.634 | ||
Geweld hoort nergens thuis | 75.000 | ||
Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020: | |||
Opvang slachtoffers mensenhandel | 184.796 | ||
Veilig Thuis Ijsslland Meldcode | 359.573 | ||
Opvang uitgeprocedeerde asielzoekers (DATO) | 180.145 | ||
Gevolgen corona: | |||
Maatschappelijke opvang | 1.003.541 | ||
Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere: | |||
zorg en begeleiding mensen EPA, aanpak ernstig huiselijk geweld. | 284.827 | 284.827 | |
Jaarrekening 2020: | |||
Eenmalig voordeel Veilig Thuis | -200.000 | ||
4. Inkomen | 18.362.634 | 18.578.000 | |
Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota: | |||
Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020: | |||
GBI | 110.634 | ||
Formatie sociale raadslieden | 210.000 | ||
Verkorten doorlooptijden SDV | 75.000 | ||
Schulddienstverlening aan ondernemers | 90.000 | ||
TOZO | 17.877.000 | 18.578.000 | |
5. Ondernemende en levendige stad | 6.295.881 | 4.324.189 | |
Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota: | |||
Port of Zwolle | 30.000 | ||
Topinnovatiecentra | 340.000 | ||
Restauratie stedelijke collectie | 263.500 | ||
Startende ondernemers | 150.000 | ||
Circulaire economie | 100.000 | ||
Capaciteit cultuur | 28.794 | ||
Centrumgebied; onderdeel Toerisme | 70.000 | ||
Centrumgebied; onderdeel strategie evenementen | 33.012 | ||
Human Capital Agenda | 25.000 | ||
Kunst in de openbare ruimte | 250.000 | ||
Winkelgebied Diezerbrink | 790.000 | ||
E-depot | 25.000 | ||
Parkeren vrachtauto’s in de openbare ruimte | 25.000 | ||
Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020: | |||
Proeftuinen Cultuur | 200.000 | ||
Erfgoedhotspots | 35.000 | ||
Gevolgen corona: | |||
Kermis | 80.000 | ||
Marktgelden | 26.386 | ||
Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere: | |||
human capital, topinnovatiecentra, binnenstad, winkelgebied Dieze | 4.324.189 | 4.324.189 | |
Jaarrekening 2020: | |||
Eenmalige onderuitputting budget Binnenstad | -300.000 | ||
Eenmalige onderuitputting budget cultuur | -200.000 | ||
6. Toekomstgerichte stad | 16.181.570 | 8.743.148 | |
Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota: | |||
Aanpak Centrumgebied; onderdeel Spoorzone | 700.000 | ||
Project Weezenlanden | 85.000 | ||
Mobiliteit | 525.000 | ||
Energie | 550.000 | ||
Klimaatadaptatie | 700.000 | ||
Omgevingswet | 1.269.000 | ||
Geothermie | 350.000 | ||
Oosterenk | 120.000 | ||
Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020: | |||
Programma aanpak stikstof | 239.422 | ||
Wonen met zorg | 400.000 | ||
Berap 2020-1: | |||
Bushaltes SH nieuwe concessies | 60.000 | ||
Bushaltes SH | 130.000 | ||
Berap 2020-2: | |||
Energieonderzoeken Spoorzone | 100.000 | ||
Investeren in groei / NOVI | 75.000 | ||
Woonimpuls | 75.000 | ||
Gevolgen corona: | |||
Parkeergelden | 2.060.000 | ||
Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere: | |||
spoorzone, camous Windesheim, bouw- en omgevingswet, klimaatadaptie, energietransitie. | 8.743.148 | 8.743.148 | |
7. Vitale wijken | 8.047.330 | 7.669.627 | |
Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota: | |||
Mobiliteit | 50.000 | ||
Bestrijding Japanse Duizendknoop | 224.788 | ||
Groen en recreatie | 195.000 | ||
Ruimte voor de rivier | 32.685 | ||
Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020: | |||
Engelse Werk dekking rijksbijdrage | 10.633 | ||
Regie op ondergrondse infrastructuur | 52.500 | ||
Storting in voorziening afval | 1.000.000 | ||
Berap 2020-1: | |||
FLO Veiligheidsregio | 657.564 | ||
Eikenprocessierups | 227.208 | ||
Berap 2020-2: | |||
Verkoop vastgoed | 1.729.040 | 2.315.430 | |
Overig: | |||
Verkoop vastgoed | 815.469 | ||
Onderhoudslasten gedekt door reserve: | |||
Onderhoud(sreserve) verhuurde panden | 3.188.459 | 3.188.459 | |
Gevolgen corona: | |||
Toezicht en handhaving | 272.171 | ||
Havengelden | 28.279 | ||
Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere: | |||
verbouwing Melkmarkt 41, werkplan kleurrijk Holtenbroek, structuurvisie VCN | 1.339.636 | 1.339.636 | |
Jaarrekening 2020: | |||
Eenmalige onderuitputting budget wegen, kunstwerken, openbare verlichting | -650.000 | ||
Eenmalige onderuitputting budget kinderopvang | -150.000 | ||
Voordeel veiligheidsregio | -150.000 | ||
8. Bestuur en dienstverlening | 76.080 | 289.882 | |
Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota: | |||
Inschrijving asielzoekers in BRP | 35.000 | ||
Versimpelteam | 52.427 | ||
Capaciteit adresonderzoeker | 32.750 | ||
Capaciteit woon- en adresfraude | 40.750 | ||
Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020: | |||
75 jaar bevrijding | 10.024 | ||
Toegankelijkheid stemlokalen | 50.766 | ||
Gevolgen corona: | |||
Leges burgerzaken | 64.481 | ||
Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere: | |||
regiodeal, chinese begraafplaats | 289.882 | 289.882 | |
Jaarrekening 2020: | |||
Eenmalige onderuitputting budget vm wethouders, college en raad | -500.000 | ||
9. Bedrijfsvoering | 8.062.146 | 4.476.598 | |
Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota: | |||
Digitale transitie | 486.000 | ||
Informatievoorziening, basis op orde | 400.000 | ||
Berap 2020-2: | |||
Onderhoudslasten gedekt door reserve: | |||
Onderhoud(sreserve) ICT-investeringen | 1.776.716 | 1.776.716 | |
Onderhoud(sreserve) gemeentelijke huisvestingspanden | 396.993 | 396.993 | |
Gevolgen corona: | |||
Meerkosten Sociaal Wijkteam | 17.000 | ||
Projectkosten Corona bedrijfsvoering | 519.373 | ||
Storting compensatiegelden Rijk in reserve nutvw | 2.163.175 | ||
Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere: | |||
2.302.889 | 2.302.889 | ||
10. Algemene dekkingsmiddelen | 2.338.030 | 26.142.134 | |
Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota: | |||
Uitvoering OZB | 85.000 | ||
Onttrekking aan de reserve incidentele bestedingen | 12.300.000 | ||
Gemeentefonds DU transitiefonds jeugd | 1.181.000 | ||
Gemeentefonds DU Geweld hoort nergens thuis | 75.000 | ||
Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020: | |||
Gemeentefonds Opvang slachtoffers mensenhandel | 184.796 | ||
Gemeentefonds Proeftuinen Cultuur | 200.000 | ||
Rijksbijdrage laaggeletterdheid | 130.738 | ||
Dekking reserve nog uit te voeren werken sociaal | 46.000 | ||
Begrotingsresultaat 2020 | 155.939 | ||
Berap 2020-1 (verrekening met algemene concernreserve) | 1.074.772 | ||
Berap 2020-2 (verrekening met algemene concernreserve) | 307.353 | ||
Gevolgen corona | |||
Toeristenbelasting | 92.788 | ||
Compensatiegelden Rijk | 7.191.000 | ||
Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, met name: | |||
overheadkosten en -dekking projecten die op de overige programma's worden verantwoord. | 2.302.889 | 2.302.889 | |
Jaarrekening 2020: | |||
Eenmalig voordeel belastingen | 500.000 | ||
Eenmalige onderbenutting post onvoorzen | -450.000 | ||
Vrijval reserve ivm projectafsluiting | 800.000 |
Toelichting
Programma 2
Toegang jeugd
Met de investeringen rondom toegang jeugd versterken we de toegang tot jeugdhulp zodat jongeren en ouders passende en samenhangende hulp en ondersteuning ontvangen. Hierbij werken wij nauw samen met huisartsen en scholen. Dit doen we onder meer door positionering van de jeugd- en gezinswerker bij huisartsen en in de ondersteuningsteams op scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Met de opgenomen investeringen zetten wij onze samenwerking met o.a. huisartsen en scholen voort en bouwen wij deze uit.
Transitiefonds Jeugd
Om de vernieuwing van het jeugdhulpstelsel een extra impuls te geven, is gezamenlijk door gemeenten en het Rijk eenTransformatiefonds opgericht. Voor de periode 2018 tot en met 2020 is jaarlijks € 36 miljoen aan transformatiebudget beschikbaar gesteld. Het gaat in totaal om een bedrag van € 108 miljoen, waarvan € 54 miljoen door gemeenten ter beschikking is gesteld en € 54 miljoen door het Rijk ter beschikking is gesteld.
Jeugdzorgregio’s komen in aanmerking voor een bijdrage uit het Transformatiefonds door ‘Regionale deals Jeugd’ af te sluiten.Hiertoe stellen jeugdzorgregio’s in 2018 een meerjarig transformatieplan op, voor ten minste de periode 2018 tot en met 2020.Dit document licht de spelregels toe waar een aanvraag voor het Transformatiefonds aan moet voldoen en op welke wijze een aanvraag zal worden gehonoreerd. Deze spelregels zijn in samenwerking tussen de VNG en het Rijk opgesteld.(bron Spelregels Transformatiefonds (vng.nl) )
Deze incidentele middelen zijn door Zwolle als centrumgemeente ontvangen en 1 op 1 doorgezet naar het RSJ.
Maatschappelijke participatie
Vanuit de transformatieagenda sociaal domein is voor het thema Samenkracht van Mensen incidenteel budget beschikbaar gesteld ten behoeve van maatschappelijke participatie van inwoners met een uitkering en een grote afstand tot de arbeidsmarkt. In 2018 en 2019 is daarmee een eerste stap gezet in de activering van mensen, alsook in de gewenste beweging naar het voorveld. In 2020 is de inzet gecontinueerd, om daarmee ook een steeds grotere groep te activeren. Dit kan doordat de opgave steeds meer wordt gedeeld door de partijen in het voorveld, vrijwilligers worden ingezet en partijen elkaar versterken (leren en delen). Na 2021 zal de aanpak integraal onderdeel moeten zijn van het collectieve voorveld.
Statushouders
In 2019 is gestart met de inrichting en uitvoering van het programmaplan statushouders aan het werk. Dit programmaplan is in lijn met en ter voorbereiding op de nieuwe inburgeringswet; de gemeente neemt de regie op de inburgering op zich (wordt een wettelijke taak) en het hebben van werk heeft een prominente plaats binnen de inburgering. Het vastgestelde programmaplan statushouders bevat een werkwijze die landelijk met veel enthousiasme wordt gevolgd. Het is en blijft verstandig om nieuwe instroom van statushouders direct te ondersteunen. Voor de uitrol van het programmaplan voor statushouders die vanaf 2020 in Zwolle komen wonen zijn financiële middelen ingezet ad. € 500.000. Naast onze bijdrage, heeft het Rijk ook voor 2020 en 2021 middelen beschikbaar gesteld. In 2020 is er m.n. inzet vanuit het SWT geweest voor de arbeidsparticipatie statushouders
Programma 3
Veilig Thuis Ijsselland Meldcode
De middelen zijn bij de decembercirculaire 2019 beschikbaar gesteld om de extra inzet van Veilig Thuis IJsselland vanwege de door de aanscherping van de Wet Meldcode sterk gestegen aantallen adviesvragen en meldingen op te kunnen vangen. De middelen zijn in 2020 echter nog niet ingezet en zijn gereserveerd.
Programma 4
Formatie sociale raadslieden
Deze middelen zijn beschikbaar gesteld om een laagdrempelige toegang tot de schulddienstverlening voort te kunnen zetten. De middelen zijn in 2020 in de vorm van een subsidie verstrekt aan De Kern voor continuering van onderstaande maatregelen:
- Extra spreekuren Sociaal Raadslieden De Kern
- Verder verkorten van de doorlooptijden
- Vernieuwde aanpak ondernemers
TOZO
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO) is een van de maatregelen van het kabinet om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Voor de uitvoering heeft de Gemeente Zwolle een voorschot ontvangen van € 17.885.087 van het rijk. Voor de uitvoering TOZO voor een aantal regiogemeenten heeft de Gemeente Zwolle een bedrag ontvangen van € 693.250 ter dekking van de uitvoeringskosten.
In 2020 is er voor een bedrag van € 16.350.866 aan levensonderhoud en kapitaalverstrekkingen uitgekeerd. De werkelijke uitvoeringskosten bedroegen € 868.289. Een deel van de ontvangen middelen van het rijk en de regiogemeenten (totaal € 658.600) is nodig om uitvoeringskosten 2021 en verder te dekken. Het restant ad. € 700.000 dat als voorschot is ontvangen valt vrij in de algemene middelen. Het ontvangen voorschot hoeft niet te worden afgerekend met het rijk.
Programma 5
Restauratie stedelijke collectie
Is conform onderstaande uitgegeven en is in uitvoering bij het HCO:
De gemeente Zwolle heeft zich bij notariële akte uit 1964 verplicht de zorg voor de collectie van het SMZ op zich te nemen. In overleg met partners is in 2018 besloten om de complete collectie onder te brengen bij het HCO. Het Erfgoed Gelderland heeft een scan van de totale collectie van het SMZ gemaakt. Het HCO heeft, op basis van de scan van het Erfgoed Gelderland, een plan van aanpak gemaakt voor verbetering van het beheer van de collectie. Er is daarbij gekeken naar wat Zwols is, wat waardevol is en wat volgens de ‘LAMO’ –normen (De Leidraad Afstoting Museale Objecten) eventueel kan worden afgestoten. Uitvoering van dit collectieplan vereist aanvullende middelen, waarbij ook verkend wordt of een subsidie vanuit het Mondriaanfonds opportuun is.
Kunst in de openbare ruimte
Hiervan is 195.000 euro gereserveerd om in 2021 of later uit te geven. Het geld is meerjarig beschikbaar en wordt ingezet voor onderstaande.
Met de groei van de stad, is het ook nodig om oog te houden voor de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. Daartoe wordt voorgesteld om geld beschikbaar te stellen ten behoeve van een vernieuwend grootstedelijk kunstwerk, bijvoorbeeld vanuit de IJssel Biënnale.
Proeftuinen Cultuur
Dit is onderdeel van een cofinanciering van het Rijk voor het initiatief proeftuinen. Zwolle heeft hierin een aanvraag gedaan voor het ‘hybride productiehuis’. En hierdoor de co-financiering binnen gehaald. Dit is het laatste jaar.
Programma 6
Dit betreffen middelen die via de beleidscyclus (PPN/ begroting/Berap) incidenteel beschikbaar zijn gesteld en in de reserve nutvw-fysiek worden gestort ter dekking van de kosten die voor dit project worden gemaakt.
Parkeergelden
Vanwege de gevolgen van de coronacrisis het nadeel bij parkeeropbrengsten 2,9 mln. Voor parkeren is eenmalig € 2.060.000 vanuit de corona compensatiegelden beschikbaar gesteld.
Programma 7
Groen en recreatie
Vanuit verschillende programma’s doen zich meekoppelkansen voor, waarbij wij nu de gelegenheid hebben om de nu-of-nooit kansen te realiseren die bijdragen aan de recreatieve beleefbaarheid van de stad.
Het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en de spoorverdubbeling Zwolle Herfte zijn initiatieven van andere partijen, die nu kansen bieden voor het realiseren van recreatieve en langzaam-verkeerverbindingen en het versterken van het openbaar groen.
Ook het door de provincie ter hand genomen uitvoering van Natura2000 Zwarte Water & Vecht biedt kansen voor het verbeteren van de recreatieve beleving.
Ten slotte wordt door de provincie de kans geboden tot het vormen van een landschapsfonds (pilot Langdurige landschapsbeheer) en biedt Europa via het subsidie-instrument LEADER mogelijkheden voor plattelands-vernieuwing voor burgers en ondernemers. Voor beiden geldt dat cofinanciering vanuit de gemeente een voorwaarde is.
Alle voorstellen komen voort uit ambities van het Structuurplan, de Groene Agenda en Mobiliteits- en Recreatie-visie en dragen bij aan de strekking van de motie Gezond groen in en om de stad
Eikenprocessierups en Japanse Duizendknoop
Het bestrijden van ziekten en plagen en overlast gevende flora en fauna zoals eikenprocessierups en Japanse Duizendknoop is een terugkerend iets wat constant wordt bijgesteld.
In 2019 was zichtbaar dat de eikenprocessierups enorm had toegenomen binnen de gemeente. Voor de preventie en bestrijding zijn in 2020 incidentele middelen beschikbaar gesteld in de Berap-1.
In de Perspectiefnota is besloten in te zetten op de bestrijding van Japanse Duizendknoop en daarvoor is voor 2020 en 2021 ieder jaar 200.000 euro beschikbaar gesteld
Verkoop vastgoed
De gemeente Zwolle bezit vastgoed om maatschappelijke doelen te realiseren. Het enkel in eigendom hebben van vastgoed is geen primaire doelstelling van de gemeente. Vanuit deze kerngedachte wordt de samenstelling van de gemeentelijke vastgoedportefeuille continu beoordeeld. Gebouwen worden afgestoten die niet / onvoldoende bijdragen aan een beleidsmatige/maatschappelijke (meer)waarde.
Storting in voorziening afval
Er is in 2020 een bedrag van € 1 miljoen als risicobuffer toegevoegd aan de voorziening afval, omdat er diverse onzekere factoren zijn die de exploitatie van het afval onder druk zetten. Nieuwe landelijke contractafspraken omtrent het sorteren en vermarkten van PMD (plastic kunststofverpakking, metaal en drankenkarton) en de landelijke verhoging van de verbrandingsbelasting vanaf 2021 vallen naar huidige inzichten behoorlijk nadelig uit. Daarnaast zijn er effecten door nieuwe afspraken/contracten omtrent PMD. Om toekomstige extra tariefstijgingen te voorkomen of te beperken is invoering van het spoor Belonen vanuit het Grondstoffenplan noodzakelijk. Eind 2020 is de raad geïnformeerd over het spoor Belonen en is het besluit genomen over te gaan op Zwols Belonen.
Daarnaast was in eerste instantie sprake van een (groot) risico op hogere verbrandingskosten; het huidige contract loopt halverwege 2021 af en is voor een periode van vijf jaar verlengd. Het effect op de prijzen in het nieuw af te sluiten contract zijn beperkt gebleven.
Programma 9
In 2020 zijn de volgende incidentele baten (groter dan €200.000) toegekend:
- Digitale transitie : het inrichten van de eigen organisatie, de inzet van de medewerkers van de afdeling Informatievoorziening gedurende de reorgisatie. Deze inzet heeft conform planning en financiën plaatgevonden.
- Informatievoorziening, Basis op Orde: de geplande gelden zijn conform het (meerjarig) incidenteel beschikbare budget besteed ter dekking van de exploitatielasten op Software (onderhoud).