Jaarstukken 2020
portal

Home

Jaarrekening

Incidentele baten en lasten

Omdat het onderscheid tussen structurele en incidentele lasten en baten niet in alle gevallen duidelijk is, heeft de landelijk commissie BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) in een notitie het onderscheid nader ingekaderd. De incidentele lasten en baten moeten van een toelichting worden voorzien, waar uit blijkt waarom ze incidenteel van aard zijn. Daarbij kan de gemeente een ondergrens instellen waaronder de incidentele posten niet toegelicht hoeven te worden.

Wij hanteren de volgende uitgangspunten bij het opstellen van dit overzicht:

  • Posten boven de € 200.000 worden toegelicht
  • Onttrekkingen en toevoegingen aan reserves zijn incidenteel, tenzij sprake is van de reserve kapitaallasten
  • Incidentele baten en lasten zijn baten en lasten die onder ongewijzigd beleid voor maximaal drie jaar vaststaan. Rijksbijdragen, subsidies en projecten die langer dan 3 jaar lopen, maar waar vooraf vaststaat  dat die bijdrage, subsidie of het project op termijn stopt, worden als incidenteel aangemerkt

Overzicht incidentele baten en lasten per programma

Lasten

Baten

Saldo

Saldo Baten en Lasten

625.748.263

645.848.887

20.100.624

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

107.415.415

95.215.221

-12.200.194

Resultaat na bestemming

733.163.678

741.064.108

7.900.430

Waarvan incidentele baten en lasten (saldo)

65.350.396

73.011.711

7.661.315

Structureel rekeningsaldo

667.813.282

668.052.397

239.115

Specificatie incidentele baten en lasten per programma

Lasten

Baten

1. Samenleving

851.120

976.502

Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota:

Dekking activiteiten Travers

110.000

Capaciteit aangepast sporten

70.000

Ondersteuning vrijwilligerswerk

250.000

Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020:

LHBTI

3.700

Uitbreiding opbouwwerk Travers

130.000

Sportparkmanagers

140.000

Laaggeletterdheid

13.056

Berap 2020-2:

Formatie team leerplicht - RMC

5.765

Procesbegeleiding brede verkenningen onderwijshuisvesting

23.272

Onderhoudslasten gedekt door reserve:

Onderhoud(sreserve) sportaccomodaties

371.090

371.090

Onderhoud(sreserve) buurt- en wijkcentra

123.081

123.081

Gevolgen corona:

Noodopvang kinderen

28.825

Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere:

hervormingsagenda, regionale aanpak LHBTI

482.331

482.331

Jaarrekening 2020:

Eenmalige onderuitputting onderwijshuisvesting

-500.000

Eenmalige onderuitputting opvodeingsondersteuning

-300.000

Eenmalige onderuitputitng breedtesport

-100.000

2. Inwonersondersteuning

3.185.089

1.526.804

Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota:

Maatschappelijke participatie

220.000

Statushouders

55.000

Relatiemanagement aanbieders Jeugdhulp

67.285

Vitaal en waardig ouder worden

150.000

Transitiefonds jeugd

1.181.000

Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020:

Extra maatregel ihkv specialistische jeugdhulp

30.000

Goede dagen perspectief

120.000

Bijgestelde realisatie Tiem

82.000

Onttrekking aan risicoreserve Wezo

82.000

Gevolgen corona:

Tiem BV

835.000

Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere:

perspectiief op werk, regionaal platform arbeidsmarktbeleid, businesscase "naar werk".

1.444.804

1.444.804

Jaarrekening 2020:

Eenmalige onderuitputting WMO

-1.000.000

3. Opvang en bescherming

1.950.516

284.827

Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota:

Mensenhandel

62.634

Geweld hoort nergens thuis

75.000

Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020:

Opvang slachtoffers mensenhandel

184.796

Veilig Thuis Ijsslland Meldcode

359.573

Opvang uitgeprocedeerde asielzoekers (DATO)

180.145

Gevolgen corona:

Maatschappelijke opvang

1.003.541

Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere:

zorg en begeleiding mensen EPA, aanpak ernstig huiselijk geweld.

284.827

284.827

Jaarrekening 2020:

Eenmalig voordeel Veilig Thuis

-200.000

4. Inkomen

18.362.634

18.578.000

Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota:

Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020:

GBI

110.634

Formatie sociale raadslieden

210.000

Verkorten doorlooptijden SDV

75.000

Schulddienstverlening aan ondernemers

90.000

TOZO

17.877.000

18.578.000

5. Ondernemende en levendige stad

6.295.881

4.324.189

Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota:

Port of Zwolle

30.000

Topinnovatiecentra

340.000

Restauratie stedelijke collectie

263.500

Startende ondernemers

150.000

Circulaire economie

100.000

Capaciteit cultuur

28.794

Centrumgebied; onderdeel Toerisme

70.000

Centrumgebied; onderdeel strategie evenementen

33.012

Human Capital Agenda

25.000

Kunst in de openbare ruimte

250.000

Winkelgebied Diezerbrink

790.000

E-depot

25.000

Parkeren vrachtauto’s in de openbare ruimte

25.000

Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020:

Proeftuinen Cultuur

200.000

Erfgoedhotspots

35.000

Gevolgen corona:

Kermis

80.000

Marktgelden

26.386

Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere:

human capital, topinnovatiecentra, binnenstad, winkelgebied Dieze

4.324.189

4.324.189

Jaarrekening 2020:

Eenmalige onderuitputting budget Binnenstad

-300.000

Eenmalige onderuitputting budget cultuur

-200.000

6. Toekomstgerichte stad

16.181.570

8.743.148

Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota:

Aanpak Centrumgebied; onderdeel Spoorzone

700.000

Project Weezenlanden

85.000

Mobiliteit

525.000

Energie

550.000

Klimaatadaptatie

700.000

Omgevingswet

1.269.000

Geothermie

350.000

Oosterenk

120.000

Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020:

Programma aanpak stikstof

239.422

Wonen met zorg

400.000

Berap 2020-1:

Bushaltes SH nieuwe concessies

60.000

Bushaltes SH

130.000

Berap 2020-2:

Energieonderzoeken Spoorzone

100.000

Investeren in groei / NOVI

75.000

Woonimpuls

75.000

Gevolgen corona:

Parkeergelden

2.060.000

Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere:

spoorzone, camous Windesheim, bouw- en omgevingswet, klimaatadaptie, energietransitie.

8.743.148

8.743.148

7. Vitale wijken

8.047.330

7.669.627

Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota:

Mobiliteit

50.000

Bestrijding Japanse Duizendknoop

224.788

Groen en recreatie

195.000

Ruimte voor de rivier

32.685

Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020:

Engelse Werk dekking rijksbijdrage

10.633

Regie op ondergrondse infrastructuur

52.500

Storting in voorziening afval

1.000.000

Berap 2020-1:

FLO Veiligheidsregio

657.564

Eikenprocessierups

227.208

Berap 2020-2:

Verkoop vastgoed

1.729.040

2.315.430

Overig:

Verkoop vastgoed

815.469

Onderhoudslasten gedekt door reserve:

Onderhoud(sreserve) verhuurde panden

3.188.459

3.188.459

Gevolgen corona:

Toezicht en handhaving

272.171

Havengelden

28.279

Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere:

verbouwing Melkmarkt 41, werkplan kleurrijk Holtenbroek, structuurvisie VCN

1.339.636

1.339.636

Jaarrekening 2020:

Eenmalige onderuitputting budget wegen, kunstwerken, openbare verlichting

-650.000

Eenmalige onderuitputting budget kinderopvang

-150.000

Voordeel veiligheidsregio

-150.000

8. Bestuur en dienstverlening

76.080

289.882

Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota:

Inschrijving asielzoekers in BRP

35.000

Versimpelteam

52.427

Capaciteit adresonderzoeker

32.750

Capaciteit woon- en adresfraude

40.750

Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020:

75 jaar bevrijding

10.024

Toegankelijkheid stemlokalen

50.766

Gevolgen corona:

Leges burgerzaken

64.481

Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere:

regiodeal, chinese begraafplaats

289.882

289.882

Jaarrekening 2020:

Eenmalige onderuitputting budget vm wethouders, college en raad

-500.000

9. Bedrijfsvoering

8.062.146

4.476.598

Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota:

Digitale transitie

486.000

Informatievoorziening, basis op orde

400.000

Berap 2020-2:

Onderhoudslasten gedekt door reserve:

Onderhoud(sreserve) ICT-investeringen

1.776.716

1.776.716

Onderhoud(sreserve) gemeentelijke huisvestingspanden

396.993

396.993

Gevolgen corona:

Meerkosten Sociaal Wijkteam

17.000

Projectkosten Corona bedrijfsvoering

519.373

Storting compensatiegelden Rijk in reserve nutvw

2.163.175

Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, onder andere:

2.302.889

2.302.889

10. Algemene dekkingsmiddelen

2.338.030

26.142.134

Incidentele lasten en baten op basis van Perspectiefnota:

Uitvoering OZB

85.000

Onttrekking aan de reserve incidentele bestedingen

12.300.000

Gemeentefonds DU transitiefonds jeugd

1.181.000

Gemeentefonds DU Geweld hoort nergens thuis

75.000

Incidentele lasten en baten op basis van besluit bij de Begroting 2020:

Gemeentefonds Opvang slachtoffers mensenhandel

184.796

Gemeentefonds Proeftuinen Cultuur

200.000

Rijksbijdrage laaggeletterdheid

130.738

Dekking reserve nog uit te voeren werken sociaal

46.000

Begrotingsresultaat 2020

155.939

Berap 2020-1 (verrekening met algemene concernreserve)

1.074.772

Berap 2020-2 (verrekening met algemene concernreserve)

307.353

Gevolgen corona

Toeristenbelasting

92.788

Compensatiegelden Rijk

7.191.000

Diverse projecten die worden gedekt door bijdragen derden en/of reserves, met name:

overheadkosten en -dekking projecten die op de overige programma's worden verantwoord.

2.302.889

2.302.889

Jaarrekening 2020:

Eenmalig voordeel belastingen

500.000

Eenmalige onderbenutting post onvoorzen

-450.000

Vrijval reserve ivm projectafsluiting

800.000

Toelichting

Programma 2

Toegang jeugd

Met de investeringen rondom toegang jeugd versterken we de toegang tot jeugdhulp zodat jongeren en ouders passende en samenhangende hulp en ondersteuning ontvangen. Hierbij werken wij nauw samen met huisartsen en scholen. Dit doen we onder meer door positionering van de jeugd- en gezinswerker bij huisartsen en in de ondersteuningsteams op scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Met de opgenomen investeringen zetten wij onze samenwerking met o.a. huisartsen en scholen voort en bouwen wij deze uit.

Transitiefonds Jeugd

Om de vernieuwing van het jeugdhulpstelsel een extra impuls te geven, is gezamenlijk door gemeenten en het Rijk eenTransformatiefonds opgericht. Voor de periode 2018 tot en met 2020 is jaarlijks € 36 miljoen aan transformatiebudget beschikbaar gesteld. Het gaat in totaal om een bedrag van € 108 miljoen, waarvan € 54 miljoen door gemeenten ter beschikking is gesteld en € 54 miljoen door het Rijk ter beschikking is gesteld.
Jeugdzorgregio’s komen in aanmerking voor een bijdrage uit het Transformatiefonds door ‘Regionale deals Jeugd’ af te sluiten.Hiertoe stellen jeugdzorgregio’s in 2018 een meerjarig transformatieplan op, voor ten minste de periode 2018 tot en met 2020.Dit document licht de spelregels toe waar een aanvraag voor het Transformatiefonds aan moet voldoen en op welke wijze een aanvraag zal worden gehonoreerd. Deze spelregels zijn in samenwerking tussen de VNG en het Rijk opgesteld.(bron Spelregels Transformatiefonds (vng.nl) )
Deze incidentele middelen zijn door Zwolle als centrumgemeente ontvangen en 1 op 1 doorgezet naar het RSJ.

Maatschappelijke participatie

Vanuit de transformatieagenda sociaal domein is voor het thema Samenkracht van Mensen incidenteel budget beschikbaar gesteld ten behoeve van maatschappelijke participatie van inwoners met een uitkering en een grote afstand tot de arbeidsmarkt. In 2018 en 2019 is daarmee een eerste stap gezet in de activering van mensen, alsook in de gewenste beweging naar het voorveld. In 2020 is de inzet gecontinueerd, om daarmee ook een steeds grotere groep te activeren. Dit kan doordat de opgave steeds meer wordt gedeeld door de partijen in het voorveld, vrijwilligers worden ingezet en partijen elkaar versterken (leren en delen). Na 2021 zal de aanpak integraal onderdeel moeten zijn van het collectieve voorveld.

Statushouders

In 2019 is gestart met de inrichting en uitvoering van het programmaplan statushouders aan het werk. Dit programmaplan is in lijn met en ter voorbereiding op de nieuwe inburgeringswet; de gemeente neemt de regie op de inburgering op zich (wordt een wettelijke taak) en het hebben van werk heeft een prominente plaats binnen de inburgering. Het vastgestelde programmaplan statushouders bevat een werkwijze die landelijk met veel enthousiasme wordt gevolgd. Het is en blijft verstandig om nieuwe instroom van statushouders direct te ondersteunen. Voor de uitrol van het programmaplan voor statushouders die vanaf 2020 in Zwolle komen wonen zijn financiële middelen ingezet ad. € 500.000. Naast onze bijdrage, heeft het Rijk ook voor 2020 en 2021 middelen beschikbaar gesteld. In 2020 is er m.n. inzet vanuit het SWT geweest voor de arbeidsparticipatie statushouders

Programma 3

Veilig Thuis Ijsselland Meldcode

De middelen zijn bij de decembercirculaire 2019 beschikbaar gesteld om de extra inzet van Veilig Thuis IJsselland vanwege de door de aanscherping van de Wet Meldcode sterk gestegen aantallen adviesvragen en meldingen op te kunnen vangen. De middelen zijn in 2020 echter nog niet ingezet en zijn gereserveerd.  

Programma 4

Formatie sociale raadslieden
Deze middelen zijn beschikbaar gesteld om een laagdrempelige toegang tot de schulddienstverlening voort te kunnen zetten. De middelen zijn in 2020 in de vorm van een subsidie verstrekt aan De Kern voor continuering van onderstaande maatregelen:

  1. Extra spreekuren Sociaal Raadslieden De Kern
  2. Verder verkorten van de doorlooptijden
  3. Vernieuwde aanpak ondernemers

TOZO

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO) is een van de maatregelen van het kabinet om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Voor de uitvoering heeft de Gemeente Zwolle een voorschot ontvangen van € 17.885.087 van het rijk. Voor de uitvoering TOZO voor een aantal regiogemeenten heeft de Gemeente Zwolle een bedrag ontvangen van € 693.250 ter dekking van de uitvoeringskosten.

In 2020 is er voor een bedrag van € 16.350.866 aan levensonderhoud en kapitaalverstrekkingen uitgekeerd. De werkelijke uitvoeringskosten bedroegen € 868.289. Een deel van de ontvangen middelen van het rijk en de regiogemeenten (totaal € 658.600) is nodig om uitvoeringskosten 2021 en verder te dekken. Het restant ad. € 700.000 dat als voorschot is ontvangen valt vrij in de algemene middelen. Het ontvangen voorschot hoeft niet te worden afgerekend met het rijk.

Programma 5

Restauratie stedelijke collectie

Is conform onderstaande uitgegeven en is in uitvoering bij het HCO:

De gemeente Zwolle heeft zich bij notariële akte uit 1964 verplicht de zorg voor de collectie van het SMZ op zich te nemen. In overleg met partners is in 2018 besloten om de complete collectie onder te brengen bij het HCO. Het Erfgoed Gelderland heeft een scan van de totale collectie van het SMZ gemaakt. Het HCO heeft, op basis van de scan van het Erfgoed Gelderland, een plan van aanpak gemaakt voor verbetering van het beheer van de collectie. Er is daarbij gekeken naar wat Zwols is, wat waardevol is en wat volgens de ‘LAMO’ –normen (De Leidraad Afstoting Museale Objecten) eventueel kan worden afgestoten. Uitvoering van dit collectieplan vereist aanvullende middelen, waarbij ook verkend wordt of een subsidie vanuit het Mondriaanfonds opportuun is.

Kunst in de openbare ruimte

Hiervan is 195.000 euro gereserveerd om in 2021 of later uit te geven. Het geld is meerjarig beschikbaar en wordt ingezet voor onderstaande.

Met de groei van de stad, is het ook nodig om oog te houden voor de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. Daartoe wordt voorgesteld om geld beschikbaar te stellen ten behoeve van een vernieuwend grootstedelijk kunstwerk, bijvoorbeeld vanuit de IJssel Biënnale.

Proeftuinen Cultuur
Dit is onderdeel van een cofinanciering van het Rijk voor het initiatief proeftuinen. Zwolle heeft hierin een aanvraag gedaan voor het ‘hybride productiehuis’. En hierdoor de co-financiering binnen gehaald. Dit is het laatste jaar.

Programma 6

Dit betreffen middelen die via de beleidscyclus (PPN/ begroting/Berap) incidenteel beschikbaar zijn gesteld en in de reserve nutvw-fysiek worden gestort ter dekking van de kosten die voor dit project worden gemaakt.

Parkeergelden
Vanwege de gevolgen van de coronacrisis het nadeel bij parkeeropbrengsten 2,9 mln. Voor parkeren is eenmalig € 2.060.000 vanuit de corona compensatiegelden beschikbaar gesteld.

Programma 7

Groen en recreatie

Vanuit verschillende programma’s doen zich meekoppelkansen voor, waarbij wij nu de gelegenheid hebben om de nu-of-nooit kansen te realiseren die bijdragen aan de recreatieve beleefbaarheid van de stad.
Het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en de spoorverdubbeling Zwolle Herfte zijn initiatieven van andere partijen, die nu kansen bieden voor het realiseren van recreatieve en langzaam-verkeerverbindingen en het versterken van het openbaar groen.
Ook het door de provincie ter hand genomen uitvoering van Natura2000 Zwarte Water & Vecht biedt kansen voor het verbeteren van de recreatieve beleving.
Ten slotte wordt door de provincie de kans geboden tot het vormen van een landschapsfonds (pilot Langdurige landschapsbeheer) en biedt Europa via het subsidie-instrument LEADER mogelijkheden voor plattelands-vernieuwing voor burgers en ondernemers. Voor beiden geldt dat cofinanciering vanuit de gemeente een voorwaarde is.
Alle voorstellen komen voort uit ambities van het Structuurplan, de Groene Agenda en Mobiliteits- en Recreatie-visie en dragen bij aan de strekking van de motie Gezond groen in en om de stad

Eikenprocessierups en Japanse Duizendknoop

Het bestrijden van ziekten en plagen en overlast gevende flora en fauna zoals eikenprocessierups en Japanse Duizendknoop is een terugkerend iets wat constant wordt bijgesteld.
In 2019 was zichtbaar dat de eikenprocessierups enorm had toegenomen binnen de gemeente. Voor de preventie en bestrijding zijn in 2020 incidentele middelen beschikbaar gesteld in de Berap-1.
In de Perspectiefnota is besloten in te zetten op de bestrijding van Japanse Duizendknoop en daarvoor is voor 2020 en 2021 ieder jaar 200.000 euro beschikbaar gesteld

Verkoop vastgoed

De gemeente Zwolle bezit vastgoed om maatschappelijke doelen te realiseren. Het enkel in eigendom hebben van vastgoed is geen primaire doelstelling van de gemeente. Vanuit deze kerngedachte wordt de samenstelling van de gemeentelijke vastgoedportefeuille continu beoordeeld. Gebouwen worden afgestoten die niet / onvoldoende bijdragen aan een beleidsmatige/maatschappelijke (meer)waarde.

Storting in voorziening afval

Er is in 2020 een bedrag van € 1 miljoen als risicobuffer toegevoegd aan de voorziening afval, omdat er diverse onzekere factoren zijn die de exploitatie van het afval onder druk zetten. Nieuwe landelijke contractafspraken omtrent het sorteren en vermarkten van PMD (plastic kunststofverpakking, metaal en drankenkarton) en de landelijke verhoging van de verbrandingsbelasting vanaf 2021 vallen naar huidige inzichten behoorlijk nadelig uit. Daarnaast zijn er effecten door nieuwe afspraken/contracten omtrent PMD. Om toekomstige extra tariefstijgingen te voorkomen of te beperken is invoering van het spoor Belonen vanuit het Grondstoffenplan noodzakelijk. Eind 2020 is de raad geïnformeerd over het spoor Belonen en is het besluit genomen over te gaan op Zwols Belonen.
Daarnaast was in eerste instantie sprake van een (groot) risico op hogere verbrandingskosten; het huidige contract loopt halverwege 2021 af en is voor een periode van vijf jaar verlengd. Het effect op de prijzen in het nieuw af te sluiten contract zijn beperkt gebleven.

Programma 9

In 2020 zijn de volgende incidentele baten (groter dan €200.000) toegekend:

  • Digitale transitie : het inrichten van de eigen organisatie, de inzet van de medewerkers van de afdeling Informatievoorziening gedurende de reorgisatie. Deze inzet heeft conform planning en financiën plaatgevonden.
  • Informatievoorziening, Basis op Orde: de geplande gelden zijn conform het (meerjarig) incidenteel beschikbare budget  besteed ter dekking van de exploitatielasten op Software (onderhoud).
Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43