Toelichting gewaarborgde geldleningen
Het verloop van de gewaarborgde geldleningen is als volgt geweest:
Omschrijving categorie | Restantbedrag van geldlening per 1 januari 2020 | Bedrag van de in de loop van 2020 gewaarborgde geldleningen | Totaalbedrag van de gewone en buitengewone aflossing in 2020 | Stand per |
---|---|---|---|---|
Woningcorporaties met garantie WSW | 676.940.000 | 45.675.000 | 24.406.000 | 698.209.000 |
Landelijk toegelaten instellingen | 46.137.000 | 8.300.000 | 760.000 | 53.677.000 |
Particuliere woninghypotheken | 889.000.000 | 0 | 36.000.000 | 853.000.000 |
Monumentale en behoudenswaardige panden | 428.000 | 0 | 40.000 | 388.000 |
Verkrijgen en verbeteren eigen woning | 3.567.000 | 0 | 907.000 | 2.660.000 |
Sportverenigingen c.a. | 2.351.000 | 0 | 494.000 | 1.857.000 |
Tiem BV | 7.157.000 | 0 | 837.000 | 6.320.000 |
Overige, w.o. woningcorporaties niet gegarandeerd door wsW | 5.587.000 | 1.682.000 | 521.000 | 6.748.000 |
Totaal per 31 december | 1.631.167.000 | 55.657.000 | 63.965.000 | 1.622.859.000 |
Risicoanalyse (monitoring) gegarandeerde geldleningen.
Soort | Garantstelling waarborgfonds | Omvang jaarrekening 2020 | Omschrijving garantstelling / waarborgfonds | Omschrijving risico |
---|---|---|---|---|
- Woningcorporaties - Landelijk toegelaten instellingen | WSW | € 751.886.000 | Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) staat borg voor leningen zodat corporaties deze met een lagere rente kunnen aantrekken. Gemeenten en Rijk kunnen in laatste instantie worden aangesproken, dat wil zeggen: als er geen geld meer in het fonds zit. Rijk en gemeenten zijn samen achtervang als het vermogen van het waarborgfonds tekortschiet. Zij moeten dan renteloze leningen verstrekken (het Rijk en de gemeenten ieder 50 procent). Nadeelgemeenten betalen 25 procent. De andere 25 procent moet worden opgebracht door alle gemeenten, inclusief de nadeelgemeenten. Dit is overigens nog nooit gebeurd. | Het risico dat gemeenten lopen bestaat uit het verstrekken van een relatief kleine en renteloze lening, die het WSW te zijner tijd terugbetaalt. Dit speelt pas als een corporatie niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen en het garantievermogen van het WSW niet toereikend blijkt. De gemeente wordt dan aangesproken voor het genoemde percentage (zie vorige kolom) afhankelijk van waar de problemen zich voordoen. Dit kan dus ook zijn als er zich problemen voordoen bij een corporatie elders in het land. Financiële problemen bij Zwolse corporaties kunnen ook politiek gevoelig liggen (bijvoorbeeld als er onvoldoende gemeentelijk toezicht is geweest). |
Particuliere woninghypotheken | NHG / WEW | € 853.000.000 | Het Waarborgfonds eigen woningen (WEW) staat garant voor de onder Nationale hypotheek garantie (NHG) afgegeven hypotheken aan particulieren. Per 1-1-2011 is er geen achtervang meer voor gemeenten bij nieuwe NHG hypotheken. De achtervangpositie voor de NHG hypotheken van voor 1-1-2011 blijft bestaan. | Het WEW kan bij dreigende liquiditeitstekorten in verband met tot en met 31 december 2010 afgegeven borgtochten een beroep doen op achtergestelde, renteloze leningen van het Rijk (50%) en van de gemeenten (50%). Ten aanzien van per 1 januari 2011 afgegeven borgtochten wordt de volledige achtervangfunctie door het Rijk vervuld.. De risico's in de NHG garanties zijn ook afgenomen door de recente waardestijging van woningen. |
Monumentale en behoudenswaardige panden | Gemeente Zwolle | € 388.000 | De gemeente Zwolle staat garant voor de door het Nationaal Restauratiefonds (NRF) verstrekte laagrentende restauratiehypotheken van onroerende goederen in de gemeente Zwolle (Revolving fund, monumentenzorg en particuliere woningverbetering). Daarnaast verstrekt de gemeente 'Subsidies op termijn'. Hierbij gaat het NRF er vanuit dat de gemeente tot een bepaald maximum 100 % subsidie verleent in de goedgekeurde kosten van voorzieningen ten behoeve van monumenten c.q. stadsvernieuwingspanden. Deze subsidie wordt echter pas na 15 jaar uitgekeerd. Voor het bedrag van de op termijn uit te betalen subsidie kan de eigenaar een aflossingsvrije lening met een, voor restauratiehypotheken, gunstig rentepercentage bij het NRF aantrekken. | Bij het niet nakomen van de betalingsverplichtingen door de geldnemer loopt de gemeente financieel risico. Financiële problemen bij de geldnemer kunnen ook politiek gevoelig liggen (bijvoorbeeld als er onvoldoende gemeentelijk toezicht is geweest). De leningen zijn verstrekt na onderzoek van kredietwaardigheid door het NRF, er is een notariële akte opgesteld en er is hypotheek gevestigd. Het NRF zal slechts een beroep doen op gemeentegarantie als de eigenaar niet aan de betalingsverplichting voldoet en executoriale verkoop van het pand vervolgens onvoldoende oplevert om de restschuld te voldoen. Hierbij moet in aanmerking worden genomen dat de huizenprijzen sinds 1996 aanmerkelijk zijn gestegen. Mocht het NRF zelf in financiële problemen komen, dan staat het Rijk garant. Sinds 2002 worden geen nieuwe garantstellingen meer verstrekt door de gemeente Zwolle. |
Verkrijgen en verbeteren eigen woning | 50% Rijk en 50% Gemeente | € 2.660.000 | Tot 1995 hebben gemeenten garanties verleend ter bevordering van het eigen woningbezit. Het Rijk staat voor 50% garant en de gemeente voor 50%. Er worden geen nieuwe garanties meer verstrekt. | Bij het niet nakomen van de betalingsverplichtingen door de geldnemer loopt de gemeente financieel risico. Het gaat dan om de helft van de betreffende financiering, voor de andere helft staat het Rijk garant. De waarde van de woningen is gestegen ten opzichte van de periode van voor 1995. |
Sportverenigingen | Klein deel SWS, groot deel gemeente Zwolle | € 1.857.000 | De gemeente fungeert als achtervang voor de geldverstrekker wanneer de geldnemer niet aan zijn verplichtingen voldoet. | Sportverenigingen |
Tiem (voormalig Wezo NV) | Gemeente Zwolle | € 6.320.000 | In het laatste kwartaal van 2015 is gemeente Zwolle 100% eigenaar geworden van de Wezo NV. Hierdoor staan wij garant voor de kortdurende en langlopende geldleningen van deze NV richting de BNG. Per 1 januari 2019 is de Wezo NV gefuseerd tot Tiem. | Er is sprake van een enig risico, ingeval Tiem BV haar verplichtingen niet kan voldoen. Daar staat tegenover een zekerheidstelling van al het onroerend goed van de BV. |
Overig, met name: Kringloop, Dierenasiel, Stadkamer, SWZ (niet WSW) en Stichting Academiehuis De Grote Kerk | Gemeente Zwolle | € 6.748.000 | De gemeente fungeert als achtervang voor de geldverstrekker wanneer de geldnemer niet aan zijn verplichtingen voldoet. | Bij het niet nakomen van de betalingsverplichtingen door de geldnemer loopt de gemeente financieel risico. Financiële problemen bij de geldnemer kunnen ook politiek gevoelig liggen (bijvoorbeeld als er onvoldoende gemeentelijk toezicht is geweest). |
Totaal | € 1.622.859.000 |