Beschrijving doel 6.4.2 We zorgen dat groen één van de leidende thema’s is bij stedelijke ontwikkeling (tekst uit Begroting 2020)
We betrekken de beleidsuitgangspunten van de Groene Agenda 2015 in een vroegtijdig stadium bij de ontwikkelingen in de stad en het buitengebied om de groenstructuur, de landschapskwaliteit en de biodiversiteit te verbeteren. Bij gemeentelijke planvorming, maar ook bij die van derden brengen we vanaf de initiatieffase de groene belangen in. Het behouden en ontwikkelen van goede groenstructuren dient meerdere strategische opgaven zoals klimaatadaptatie en circulaire economie. Ook draagt het bij aan het verbeteren van doelen behorend bij het thema gezondheid (sport en bewegen). Voor een klimaatbestendig Zwolle is een voldoende robuuste groenblauwe structuur nodig. Uit de Zwolse adaptatiestrategie blijkt waar de structuur vanuit dit oogpunt versterkt dient te worden. Energietransitie en met name de grootschalige energieopwekking heeft forse landschappelijke gevolgen. De Energiegids spreekt zich uit voor maatschappelijke compensatie. De stad is ook voor veel planten en dieren hun huis. Bij de groei en de verstedelijking van de stad hebben we oog voor groen en biodiversiteit. Het gebruik van het bestaande groen in de stad neemt toe als gevolg van de verder verstedelijking van Zwolle. Het is van belang om hierbij juist bestaande bomen en groenstructuren te behouden en te herstellen. Dit vergt mede investeringen vanuit de gemeente in de openbare ruimte (niet alleen in de binnenstad). Om zicht te houden op de biodiversiteit en als één van de onderbouwingen voor het beleid is natuurmonitoring van belang. De activiteiten van de tijdelijke Natuur en Milieu- makelaar dragen bij aan het vergroten van de bewustwording en kennis van, met name basisschoolleerlingen, over duurzaamheid. Zie voor verdere een beschrijving van Natuur- en Milieueducatie (NME) doel 7.3.3. Zwolle ligt in een bijzonder mooi landschap: Vechtdal, IJsseldelta, Salland en Veluwe. Het is van belang bij de verdere ontwikkeling van de stad in relatie tot het buitengebied een zorgvuldige koers te volgen, waarbij behoud en ontwikkeling van die landschapskwaliteiten centraal staan. De Zwolse omgevingsvisie gaat daar invulling aan geven. Dit schept helderheid in de overige stadsranden waar een duurzame groene ontwikkeling mogelijk wordt. De grote aantrekkelijkheid van groen voor recreatief- en toeristisch gebruik vergt een goede balans. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Bij de totstandkoming van de Ontwerp-Omgevingsvisie is enerzijds een deel van het groenbeleid verder geformuleerd en uitgewerkt. Zo is de stedelijke hoofdgroenstructuur up to date gemaakt en aangegeven tot aan de gemeentegrens, hetgeen een verbetering is. Tevens is globaal geduid waar nieuwe parken nodig zijn en waar wel en waar geen zonnevelden welkom zijn in het buitengebied ten behoud van het landschap en een goed uitloopgebied. Er wordt gewerkt aan de verbetering van de Natuurwaardenkaart. Anderzijds is geconstateerd dat een actualisatie van het Groenbeleid dringend noodzakelijk is. Er zijn manco's gesignaleerd, zoals het ontbreken van normering en visie op lokalisering van nieuw groen in de bestaande stad als gevolg van de verstedelijkingsopgave. Ook de wisselwerking tussen Mobiliteitsbeleid en Groene Ruimte verdient nieuwe aandacht. En er dient adequaat gereageerd te worden op nieuw beleid van andere overheidsniveaus (Bossenstrategie, RES-sen, gezondheid, biodiversiteit etc.). Tot slot. Nooit eerder is, als gevolg van de Corona-pandemie, zo goed aangetoond hoe groot de behoefte is aan voldoende natuur en groene recreatieruimte dichtbij huis. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
We zorgen dat groen één van de leidende thema’s is bij stedelijke ontwikkeling, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Er is gewerkt aan de verkenning van een voorziening voor middelen die beschikbaar komen als gevolg van het instrument Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving (KGO). Dit is op gepakt met de Kampen en Zwartwaterland en de Stichting Particuliere Landschapsdiensten IJsseldelta. Aangaande het Soortenmanagementplan is ten behoeve van het plan van aanpak, overleg gevoerd met de provincie en de potentiele baathouders (woningbouwcorporaties en marktpartijen). De verkenning met deze partijen leidt tot een plan van aanpak met een gewenst scenario voor het opstellen van een soortenmanagementplan en bijbehorende kosten. De Zwolse Adaptatie Strategie heeft geleid tot de introductie van het Groen-blauwe-netwerk in de Omgevingsvisie. Dit geeft extra bouwstenen bij gebiedsontwikkelingen om nieuw groen op te nemen in de plannen/visies. Er zijn het afgelopen jaar vooral op gebiedsontwikkelingsniveau sterke verbanden gelegd tussen groen en klimaat(adaptatie), dit heeft geresulteerd in klimaatadaptieve/groene inrichting (vb Diezerbrink) of visieontwikkeling zie doel 7.1.3. In de prestatieafspraken jaarschijf 2021 is met de corporaties en huurdersorganisaties afgesproken om samen met de provincie en andere partijen in gesprek te gaan om toe te werken naar een samenhangende aanpak voor natuurinclusief bouwen en renoveren binnen de stad. De gemeente Zwolle is in 2020 de eerste Nederlandse gemeente die partner is geworden in het landelijke Deltaplan Biodiversiteitsherstel. In deze brede coalitie werken boerenorganisaties, bedrijven, kennisinstellingen en natuur- en milieuorganisaties samen om het verlies aan biodiversiteit in Nederland te stoppen en om te buigen naar herstel. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 91.447 | 0 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 61.718 | 0 | 0 | 61.505 | |
Begroting t/m december | 153.165 | 0 | 0 | 61.505 | |
- Jaarrekening | 76.040 | 0 | 15.000 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 6.4.2 | 77.125 | 0 | -15.000 | -61.505 | |
Saldo | 620 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 77.125. Omdat er € 15.000 meer is toegevoegd aan en € 61.505 minder onttrokken is uit de reserves, wordt uiteindelijk een voordelig resultaat gerealiseerd van € 620. De lagere uitgaven ontstaan door:
|
---|