Jaarstukken 2020
portal

Domeinen

Fysiek domein

Beschrijving doel 7.2.1 We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen (tekst uit Begroting 2020)

Je veilig weten en voelen is een van de belangrijkste fundamenten in het leven. Het is een van de basisvoorwaarden voor een individu, groep of stad om zich te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Wanneer de veiligheid in wijken of buurten onder druk staat, kan dit een grote maatschappelijke impact hebben. Begrijpelijk, gezien de waarde die we als samenleving hechten aan veilig leven.

Gelukkig is Zwolle een veilige stad. Dit is iets waar we trots op zijn, want veiligheid ontstaat niet vanzelf. Dit is het resultaat van iedereen die de stad en anderen een warm hart toedraagt. Als gemeente zetten we ons dagelijks in om samen met onze partners, inwoners en ondernemers deze veilige stad te behouden. We voorkomen zoveel mogelijk het ontstaan van criminaliteit, overlast, rampen of crises door vroegtijdig te anticiperen op ontwikkelingen. Wanneer onveiligheid toch ontstaat, ontwikkelen we hiervoor een strategie op maat en gaan gericht te werk. Hierdoor dragen we continu bij aan vitale wijken in de stad.

Toelichting op realisatie doel

In 2020 werkten we aan de prioriteiten van de veiligheidsvisie en onze reguliere veiligheidstaken. We rapporteren hier over de thema’s van de veiligheidsvisie (exclusief verkeersveiligheid, zie hiervoor doel 7.2.4) en eventuele bijzonderheden. Ondanks corona hebben we door creativiteit en het tonen van veerkracht voortgang weten te houden op de meeste thema’s, maar we moeten wel vaststellen dat corona soms voor vertragingen heeft gezorgd.   

Voor het thema ondermijning en drugs continueerden we onze aanpak en bouwde deze verder uit. In samenwerking met partners ontwikkelden we een preventieve en repressieve aanpak en intensiveerden we de samenwerking, vooral ten aanzien van drugsproblematiek. Ook stelde de burgemeester het nieuwe Damoclesbeleid vast, waarmee we beter dan daarvoor daadkrachtig kunnen optreden tegen illegale (verkoop)punten of productieplaatsen van verdovende middelen. In 2020 hebben we dit beleid meerdere malen ingezet om de openbare orde te herstellen. Tevens zijn we gestart met het gebruik van data door onze deelname aan de City Deal ‘Zicht op Ondermijning’, wat geresulteerd heeft in een dynamisch dashboard. Hierdoor kregen we meer inzicht in branches en drugsproblematiek die we gebruiken om onze aanpak verder te ontwikkelen. Tevens troffen we de voorbereidingen om de organisatie bewust en weerbaar te maken.

Voor het thema jeugd gaven we opdracht aan een extern onderzoeksbureau om de jeugdproblematiek en -aanpak te onderzoeken. Dit onderzoek is 2021 afgerond waarna we kunnen bekijken wat de uitkomsten betekenen voor ons beleid. Daarnaast voerden we onze reguliere taken uit tegen jeugdcriminaliteit. Dit betreft de specifieke aanpak tegen jeugdige groepen waarin we integraal sturen op maatregelen vanuit welzijn, zorg, bestuur en straf. Ditzelfde doen we met individuele jongeren in het Zorg- en Veiligheidshuis IJsselland in het Justitioneel Overleg Risicojongeren.

Voor het thema digitale veiligheid werkten we mee in de districtelijke aanpak. Hierbij gaat het om de aandachtsgebieden weerbaarheid en bewustwording, analyse en onderzoek, innovatie, informatieveiligheid en continuïteit van de samenleving. Dit thema is nieuw en onontgonnen en betekent daarom pionieren. Omdat we het belangrijk vinden om hierin ook landelijke samenwerking, zijn we vanuit IJsselland aangesloten bij de landelijke citydeal cybercrime. Hierbij hebben we de focus op de bevoegdheden van de burgemeester in cyberspace bij online verstoringen van de openbare orde.

Voor het thema zorg en veiligheid deden we mee in de ontwikkeling van een IJssellandse agenda voor zorg- en veiligheid. Vanwege de complexiteit, de hoeveelheid aan ketens en organisaties die hierbij betrokken zijn en de coronacrisis, verliep dit proces vertraging op. Wat betreft mensenhandel richtten we de processen in, waaronder een signaleringsoverleg mensenhandel en benoemden we een aandachtsfunctionaris mensenhandel. Ook werkten we, als onderdeel van onze reguliere taken, samen met onze partners van het Zorg- en Veiligheidshuis in de integrale aanpak van personen die een risico vormen voor de veiligheid van onze inwoners (denk aan: veelplegers, personen met psychiatrische problematiek en radicalisering).

Ten slotte hadden te maken met verschillende openbare orde incidenten, waaronder een dodelijk schietincident tijdens oud en nieuw. Onze inzet was er onder andere op gericht om maatschappelijk onrust te voorkomen. We werkten hierin nauw samen met de partners in de wijk. Daarnaast kregen we te maken met een aantal grote betogingen waaronder de boerenprotesten en ‘Black Lives Matter’. We coördineerden de aanpak met als doel de veiligheid en de maatregelen omtrent Corona tijdens de betogingen te waarborgen.

Criteria (tekst uit begroting 2020)

We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen, zodanig dat:

  • we de prioriteiten van de veiligheidsvisie 2019-2022 uitvoeren.  
  • we de openbare orde handhaven.
  • we een maatgerichte aanpak organiseren voor overlastgevenden en criminelen.
  • we radicalisering tegengaan.
  • we veiligheid en leefbaarheid bevorderen bij specifieke locaties.
  • we veilig uitgaan, winkelen en ondernemen bevorderen.
  • we veilige evenementen bevorderen.
  • we woninginbraken tegengaan.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Peter Snijders

Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)

Veiligheidsvisie 2019-2022
Op basis van de veiligheidsvisie 2019-2022 werken we aan zes geprioriteerde thema’s. Voor elk thema voeren we een gerichte strategie binnen de context van verschillende faseringen, schaalniveaus en samenwerkingspartners.

Drugs- en drankgerelateerde overlast

  • We handhaven integraal op basis van het regionale hennepconvenant- en protocol wanneer we in een woning illegale hennepteelt constateren. Partners hierin zijn politie, OM, woningbouwcorporaties en netbeheerders.
  • We ondersteunen de begeleidingscommissie van de coffeeshop aan de Vechtstraat.
  • We doen een analyse van de overlast en nemen indien nodig aanvullende maatregelen.  

Ondermijnende criminaliteit

  • We duiden signalen en werken integraal aan casuïstiek.
  • We voeren het meerjarige programma ondermijning uit. Hierbij beginnen we onder meer met het versterken van de ambtelijke en bestuurlijke bewustwording, actualiseren we beleid en stimuleren we de meldingsbereidheid bij inwoners en ondernemers.   

Overlast personen met verward gedrag

  • We voeren de regie over een persoonsgebonden aanpak voor personen met verward gedrag en verbinden daarin zorg en veiligheid.    
  • We werken aan vroegtijdige signalering, adequate ondersteuning, tijdige opschaling en het leveren van maatwerk. Zie voor meer informatie programma 3.  

Jeugdcriminaliteit en -overlast

  • We voeren de regie over de persoons- en groepsgebonden aanpak van jongeren.
  • We doen een analyse van de overlast en nemen indien nodig aanvullende maatregelen.  

Digitale veiligheid

  • We werken aan het verkrijgen van extra inzicht van onze digitale kwetsbaarheden en het bestuurlijk handelingsperspectief.
  • Informatieveiligheid is een belangrijk onderdeel van dit thema. Zie hiervoor programma 9.

Verkeer

  • We werken op uiteenlopende manieren aan de verkeersveiligheid, bijvoorbeeld via de infrastructuur, het gedrag van verkeersgebruikers en het afhandelen van klachten. Zie voor meer informatie doel 7.2.4.

Maatgerichte aanpak overlastgevenden en criminelen

  • We voeren de regie over de persoons- en groepsgebonden aanpak van de verschillende geprioriteerde doelgroepen. Denk aan veelplegers en ex-gedetineerden.  

Radicalisering

  • We onderhouden relaties met religieuze organisaties en sleutelfiguren.
  • We bevorderen deskundigheid van professionals binnen de signaleringsstructuur.
  • We duiden signalen en doen passende interventies.  

Veilige en leefbare locaties

  • We coördineren de begeleidingscommissies die toezien op de uitvoering van de beheersplannen van de opvang van o.a. dak- en thuislozen aan de van Walsumlaan en het zorgcluster Pannekoekedijk.  

Openbare orde

  • We coördineren de aanpak bij (dreigende) openbare verstoringen.
  • We adviseren en ondersteunen bij de inzet van burgemeestersbevoegdheden. Denk aan de inzet van cameratoezicht, gebiedsverboden of huisverboden.

Uitgaan, winkelen en ondernemen

  • We coördineren de samenwerkingsmethode Keurmerk Veilig Ondernemen voor winkelgebieden.
  • We coördineren de samenwerkingsmethode het Keurmerk Veilig Ondernemen voor bedrijventerreinen.
  • We coördineren de samenwerkingsmethode Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan.
  • We beheren camera’s in de publieke ruimte.

Evenementen

  • We informeren, ondersteunen en adviseren organisatoren bij de veiligheid van evenementen.  
  • We adviseren over veiligheid in het vergunningsverleningsproces.
  • We werken samen met PEC Zwolle, politie, OM en jongerenwerk in de aanpak van veilig voetbal.  
  • We adviseren en ondersteunen de ‘voetbaldriehoek’ (politie, OM, gemeente, PEC Zwolle).  

Woninginbraken

  • We maken inwoners bewust van inbraakrisico’s, bieden handelingsperspectieven en anticiperen op de actualiteit.  

Samenwerking

  • We werken samen in verschillende samenwerkingsverbanden. Een aantal daarvan ontvangen van ons een financiële bijdrage. Dit zijn het Zorg en Veiligheidshuis IJsselland (aanpak criminele en overlastgevende personen en groepen), het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (aanpak ondermijning), het Regionaal Coördinatiepunt Integrale Veiligheid (samenwerking 11 gemeenten regio IJsselland), het Veiligheidsnetwerk Oost-Nederland (samenwerking 78 gemeenten regio Oost-Nederland) en Burgernet (burgerparticipatie).

Toelichting realisatie activiteiten

We voerden de activiteiten grotendeels volgens de planning uit (zie toelichting bij het doel).  

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

1.442.635

88.784

0

25.000

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

266.081

0

0

173.725

Begroting t/m december

1.708.716

88.784

0

198.725

- Jaarrekening

1.420.785

16.914

30.000

59.900

Gerealiseerd resultaat Doel 7.2.1

287.931

-71.870

-30.000

-138.825

Saldo

47.236

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 287.931. De baten zijn echter € 71.870 lager en er wordt € 138.825 minder onttrokken uit de reserves en € 30.000 meer gestort in de reserves. Per saldo ontstaat er hierdoor een voordelig resultaat van € 47.236.

Dit voordelig resultaat kan als volgt worden verklaard:

  • Het voordeel dat is ontstaan aan de kostenkant (€ 287.931) wordt voor een groot deel (€ 168.825) gerealiseerd doordat activiteiten doorlopen in 2021. Hierdoor zijn de middelen toegevoegd (€ 30.000) c.q. niet onttrokken (€ 138.825) aan de reserve nutvw-fysiek.
    • In 2020 is verder gewerkt aan het terugdringen van ondermijning. Dit is opgepakt binnen de bestaande capaciteit. De hiervoor beschikbare gelden (vanuit het Rijk) in de reserve (€ 120.000) blijven gereserveerd staan voor 2021.
    • De aanschaf van de bijbehorende ICT is in 2020 niet afgerond. Hiervoor wordt €30.000 gereserveerd voor 2021. Daarnaast ontstaat er een voordeel van € 20.000 in 2020.  
    • Voor radicalisering (gelden van het Rijk) blijft een bedrag van € 18.825 gereserveerd staan voor 2021.
  • De bijdrage van de Woningcorporaties (€ 54.000) heeft net als vorig jaar niet plaatsgevonden. Hier staat een gelijk bedrag aan minder inzet door Zwolle tegenover, waardoor zowel de lasten als de baten lager zijn. Vanaf 2021 is dit correct verwerkt in de begroting.  
  • Voor het onderdeel bestuursdwang, ontruimingen, hebben gelukkig weinig activiteiten plaatsgevonden waardoor de kosten € 15.000 en de inkomsten  € 18.000 lager zijn dan begroot.
  • Het overige voordeel van € 30.000 bestaat uit diverse kleine posten zoals lagere bijdragen en minder kosten onderhoud.
Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43