Beschrijving doel 7.2.1 We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen (tekst uit Begroting 2020)
Je veilig weten en voelen is een van de belangrijkste fundamenten in het leven. Het is een van de basisvoorwaarden voor een individu, groep of stad om zich te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Wanneer de veiligheid in wijken of buurten onder druk staat, kan dit een grote maatschappelijke impact hebben. Begrijpelijk, gezien de waarde die we als samenleving hechten aan veilig leven. Gelukkig is Zwolle een veilige stad. Dit is iets waar we trots op zijn, want veiligheid ontstaat niet vanzelf. Dit is het resultaat van iedereen die de stad en anderen een warm hart toedraagt. Als gemeente zetten we ons dagelijks in om samen met onze partners, inwoners en ondernemers deze veilige stad te behouden. We voorkomen zoveel mogelijk het ontstaan van criminaliteit, overlast, rampen of crises door vroegtijdig te anticiperen op ontwikkelingen. Wanneer onveiligheid toch ontstaat, ontwikkelen we hiervoor een strategie op maat en gaan gericht te werk. Hierdoor dragen we continu bij aan vitale wijken in de stad. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2020 werkten we aan de prioriteiten van de veiligheidsvisie en onze reguliere veiligheidstaken. We rapporteren hier over de thema’s van de veiligheidsvisie (exclusief verkeersveiligheid, zie hiervoor doel 7.2.4) en eventuele bijzonderheden. Ondanks corona hebben we door creativiteit en het tonen van veerkracht voortgang weten te houden op de meeste thema’s, maar we moeten wel vaststellen dat corona soms voor vertragingen heeft gezorgd. Voor het thema ondermijning en drugs continueerden we onze aanpak en bouwde deze verder uit. In samenwerking met partners ontwikkelden we een preventieve en repressieve aanpak en intensiveerden we de samenwerking, vooral ten aanzien van drugsproblematiek. Ook stelde de burgemeester het nieuwe Damoclesbeleid vast, waarmee we beter dan daarvoor daadkrachtig kunnen optreden tegen illegale (verkoop)punten of productieplaatsen van verdovende middelen. In 2020 hebben we dit beleid meerdere malen ingezet om de openbare orde te herstellen. Tevens zijn we gestart met het gebruik van data door onze deelname aan de City Deal ‘Zicht op Ondermijning’, wat geresulteerd heeft in een dynamisch dashboard. Hierdoor kregen we meer inzicht in branches en drugsproblematiek die we gebruiken om onze aanpak verder te ontwikkelen. Tevens troffen we de voorbereidingen om de organisatie bewust en weerbaar te maken. Voor het thema jeugd gaven we opdracht aan een extern onderzoeksbureau om de jeugdproblematiek en -aanpak te onderzoeken. Dit onderzoek is 2021 afgerond waarna we kunnen bekijken wat de uitkomsten betekenen voor ons beleid. Daarnaast voerden we onze reguliere taken uit tegen jeugdcriminaliteit. Dit betreft de specifieke aanpak tegen jeugdige groepen waarin we integraal sturen op maatregelen vanuit welzijn, zorg, bestuur en straf. Ditzelfde doen we met individuele jongeren in het Zorg- en Veiligheidshuis IJsselland in het Justitioneel Overleg Risicojongeren. Voor het thema digitale veiligheid werkten we mee in de districtelijke aanpak. Hierbij gaat het om de aandachtsgebieden weerbaarheid en bewustwording, analyse en onderzoek, innovatie, informatieveiligheid en continuïteit van de samenleving. Dit thema is nieuw en onontgonnen en betekent daarom pionieren. Omdat we het belangrijk vinden om hierin ook landelijke samenwerking, zijn we vanuit IJsselland aangesloten bij de landelijke citydeal cybercrime. Hierbij hebben we de focus op de bevoegdheden van de burgemeester in cyberspace bij online verstoringen van de openbare orde. Voor het thema zorg en veiligheid deden we mee in de ontwikkeling van een IJssellandse agenda voor zorg- en veiligheid. Vanwege de complexiteit, de hoeveelheid aan ketens en organisaties die hierbij betrokken zijn en de coronacrisis, verliep dit proces vertraging op. Wat betreft mensenhandel richtten we de processen in, waaronder een signaleringsoverleg mensenhandel en benoemden we een aandachtsfunctionaris mensenhandel. Ook werkten we, als onderdeel van onze reguliere taken, samen met onze partners van het Zorg- en Veiligheidshuis in de integrale aanpak van personen die een risico vormen voor de veiligheid van onze inwoners (denk aan: veelplegers, personen met psychiatrische problematiek en radicalisering). Ten slotte hadden te maken met verschillende openbare orde incidenten, waaronder een dodelijk schietincident tijdens oud en nieuw. Onze inzet was er onder andere op gericht om maatschappelijk onrust te voorkomen. We werkten hierin nauw samen met de partners in de wijk. Daarnaast kregen we te maken met een aantal grote betogingen waaronder de boerenprotesten en ‘Black Lives Matter’. We coördineerden de aanpak met als doel de veiligheid en de maatregelen omtrent Corona tijdens de betogingen te waarborgen. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Peter Snijders |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
Veiligheidsvisie 2019-2022 Drugs- en drankgerelateerde overlast
Ondermijnende criminaliteit
Overlast personen met verward gedrag
Jeugdcriminaliteit en -overlast
Digitale veiligheid
Verkeer
Maatgerichte aanpak overlastgevenden en criminelen
Radicalisering
Veilige en leefbare locaties
Openbare orde
Uitgaan, winkelen en ondernemen
Evenementen
Woninginbraken
Samenwerking
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
We voerden de activiteiten grotendeels volgens de planning uit (zie toelichting bij het doel). |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 1.442.635 | 88.784 | 0 | 25.000 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 266.081 | 0 | 0 | 173.725 | |
Begroting t/m december | 1.708.716 | 88.784 | 0 | 198.725 | |
- Jaarrekening | 1.420.785 | 16.914 | 30.000 | 59.900 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 7.2.1 | 287.931 | -71.870 | -30.000 | -138.825 | |
Saldo | 47.236 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 287.931. De baten zijn echter € 71.870 lager en er wordt € 138.825 minder onttrokken uit de reserves en € 30.000 meer gestort in de reserves. Per saldo ontstaat er hierdoor een voordelig resultaat van € 47.236. Dit voordelig resultaat kan als volgt worden verklaard:
|
---|