Jaarstukken 2020
portal

Domeinen

Fysiek domein

Beschrijving doel 6.1.3 We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium (tekst uit Begroting 2020)

Vanuit de nieuwe Omgevingswet is een omgevingsvisie en een omgevingsplan, als opvolger van het bestemmingsplan, verplicht. Beide instrumenten geven samen de actuele kaders voor de fysieke leefomgeving, waarbinnen ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk zijn en waaraan wordt getoetst. De komende periode gaan we actief aan de slag met het implementeren van de Omgevingswet door het uitwerken van diverse sporen, waaronder het spoor omgevingsvisie (zie doel 6.1.1) en het spoor omgevingsplan. Dat gebeurt op een integrale wijze voor de gehele fysieke leefomgeving en bovendien organisatiebreed. Het gaat niet alleen om de inhoud van de regels waaraan getoetst moet worden in het kader van aanvragen voor bijvoorbeeld bouwen, maar ook om het herzien van de procedures, om afspraken die nodig zijn om integraal te kunnen werken en om aanpassing van ICT om digitaal te kunnen werken.

Toelichting op realisatie doel

Ook in het afgelopen jaar is invulling gegeven aan het doel om te komen tot een goede implementatie van de Omgevingswet. Op alle binnen het programma genoemde sporen is gestaag doorgewerkt. Zo is de software voor het opstellen van het omgevingsplan vanaf september 2020 beschikbaar en is het team bezig om het omgevingsplan daarin op te bouwen. Vanuit het spoor HR wordt bijvoorbeeld gewerkt aan een online game dat medewerkers in staat stelt om spelenderwijs meer te weten te komen over de Omgevingswet. Vanuit het processenspoor zijn en worden diverse processen tegen het licht gehouden en aangepast aan de Omgevingswet. Vanuit informatievoorziening zijn de juiste digitale koppelingen met het landelijke digitale stelsel een feit.

Criteria (tekst uit begroting 2020)

We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium, zodanig dat:

  • Concreet invulling gegeven wordt aan de Omgevingswet met bijbehorende transities.
  • Samenhang tot stand gebracht wordt tussen beleid, regels, vergunningen en beheer.
  • Samengewerkt wordt met inwoners, bedrijven en instellingen in gemeente en regio, op basis van gedeelde informatie.
  • Zorggedragen wordt voor evenwicht tussen rechtszekerheid en flexibiliteit.
  • Begeleiding van initiatieven en afhandeling van aanvragen op een vlotte wijze en binnen de wettelijke termijnen plaatsvindt.

Kaderstellende nota('s)

Niet van toepassing

Portefeuillehouder(s)

Ed Anker

Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)

Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten
Ondanks het feit dat de verplichting voor het actualiseren van bestemmingsplannen per 1 juli 2018 is komen te vervallen, worden vooruitlopend op het omgevingsplan nog vier bestemmingsplannen geactualiseerd, die nu slechts als PDF inzichtelijk zijn en gebaseerd zijn op oude standaarden.  Er wordt al gewerkt aan die actualisatie. Sinds 2003 zijn geld en inspanningen gericht op het actueel houden van de bestemmingsplannen in Zwolle.  Het opstellen van een omgevingsplan, zonder deze geactualiseerde bestemmingsplannen, leidt tot hogere kosten en vertraging omdat die digitalisering alsnog moet gebeuren (zie projecten).

Begeleiding en behandeling van WABO-aanvragen
Verlenen vergunningen bouwaanvragen (en reclame) en juridische advisering, bezwaar en beroep vergunning verlenen WABO-aanvragen. Voor 2020 is uitgegaan van de volumes van begroting 2019. Wat de gevolgen van de vernietiging PAS en de problematiek rond PFAS voor 2020 zullen zijn is moeilijk in te schatten. Wel zal extra capaciteit nodig zijn voor beoordeling plannen. Als onderdeel van de Begroting 2020 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 28 (Programma Aanpak Stikstof).

Opstellen VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag
Op basis van een beoordeling van het uitvoeringsprogramma 2019 en het jaarverslag 2017 heeft het interbestuurlijk toezicht Wabo van de provincie Overijsel een oranje toezichtregime vastgesteld. In de informatienota van 8 april 2019 “Totaalbeeld interbestuurlijk toezicht” is de raad hierover geïnformeerd. Zoals daarbij aangekondigd zijn wij in 2019 gestart met het opstellen van VTH-beleid voor de thuistaken bouwen en ruimtelijke ordening. In aansluiting daarop wordt in 2019 een nieuwe opzet van het VTH-programma en VTH-verslag opgesteld. Het opstellen van deze documenten zal naar verwachting in 2020 worden afgerond.

Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
De BAG is onderdeel van de landelijke basisregistraties. Gemeenten zijn bronhouders van de BAG en verantwoordelijk voor het correct opnemen van de gegevens en de kwaliteit ervan. De Basisregistratie Adressen en Gebouwen is via de Landelijke Voorziening beschikbaar voor diverse afnemers. Organisaties met een publieke taak zijn verplicht de authentieke gegevens uit de registraties te gebruiken. Zij moeten kunnen vertrouwen op de juistheid van de gegevens in de BAG.

Toelichting realisatie activiteiten

Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten:
Van de bestemmingsplannen die slechts als PDF inzichtelijk waren, zijn inmiddels nog twee plannen betrokken in een actualisatie. Ook daarnaast kunnen er redenen zijn om bestemmingsplannen ambtshalve te actualiseren. Als de Omgevingswet in werking treedt vormen de "oude" bestemmingsplannen het kader voor het omgevingsplan van rechtswege en om die overgang soepel te laten verlopen is het actueel houden van bestemmingsplannen nog altijd gewenst.

Begeleiding en behandeling van WABO-aanvragen
Het aantal afgehandelde aanvragen lag in de lijn der verwachtingen, maar als gevolg van COVID-19 is het proces van afhandeling wel volledige gedigitaliseerd. Dit om thuiswerken mogelijk te maken.  Het veranderen van de proces van beoordelen van aanvragen gecombineerd met het uitvoeren van zorgtaken thuis heeft er wel toe geleid, dat de werkdruk bij de beoordelaars aanzienlijk is gestegen. Ook zien wij dat het aantal WABO-gerelateerde klantcontacten en informatieverzoeken hoger lag dan geraamd.
De problematiek rondom de PAS en PFAS maakten het afhandelen van WABO-aanvragen arbeidsintensiever en leiden in meerdere gevallen tot vertraging van de afhandeling ervan. Het overgrote deel van de ingediende WABO-aanvragen bleek wel vergunbaar.

Opstellen VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag
In 2020 hebben wij de opzet van het programma en verslag verder doorontwikkeld. Dit heeft geresulteerd in een (1) document met het jaarverslag 2020 en programma 2021. Het opstellen van het VTH-beleid ronden wij naar verwacht in de eerste helft van 2021 af.  

Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
In 2020 is de voorbereiding gestart voor DISGEO (samenhangende objectregistraties(SOR)). Dit jaar is een stuurgroep en projectgroep geformeerd. Binnen de Gemeente Zwolle is het huidige beheer van de basisregistraties verdeeld over meerdere afdelingen, de WOZ is uitbesteed aan GBLT. Er is behoefte om hier meer samenhang in te creëren. Het is de verwachting dat dit project een doorlooptijd heeft van meerdere jaren.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

3.647.834

4.233.340

1.304.000

0

+ mutaties projecten

753.458

-39.793

0

793.251

+ begrotingswijzigingen

276.999

0

0

175.752

Begroting t/m december

4.678.291

4.193.547

1.304.000

969.003

- Jaarrekening

4.300.148

4.128.381

1.404.578

889.035

Gerealiseerd resultaat Doel 6.1.3

378.143

-65.166

-100.578

-79.968

Saldo

132.431

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten zijn € 378.143 lager maar de baten zijn eveneens € 65.166 lager. Er is € 100.578 meer gestort en € 79.968 minder onttrokken aan de reserves, hierdoor ontstaat er per saldo een voordelig resultaat van € 132.431.

Het voordeel op de lasten van € 378.143 wordt gerealiseerd door:

  • Lagere lasten omdat werkzaamheden door zijn geschoven naar 2021 (€ 276.330) waardoor budget is toegevoegd aan de reserve ( € 100.578) c.q. niet onttrokken aan de reserve nutvw-fysiek ( € 175.752).
    • Bij de PAS schuiven diverse werkzaamheden (€ 94.830) door naar 2021. In 2020 is het stikstofteam vanwege de grillige actualiteit in het stikstofdossier onvoldoende toegekomen aan de Ontwikkelstrategie Stikstof, dit wordt in 2021 verder opgepakt. Gevolg is dat er een bedrag van € 10.578 wordt gestort en het beschikbare bedrag in de reserve van € 84.252 niet wordt onttrokken.
    • GBLT heeft er voor gekozen Zwolle later in het project van m³ naar m² op te pakken. GBLT kan daardoor meer gebruik maken van de door Zwolle gedigitaliseerde bouwvergunningen. Gevolg is dat de BAG-gelden (€ 67.500) en de GEO gelden (€ 24.000) worden doorgeschoven naar 2021, waardoor het beschikbare bedrag in de reserve niet wordt onttrokken.
    • De gelden voor WKB (€ 50.000) en Woningsplitsing (€ 40.000) worden doorgeschoven naar 2021. Voor de WKB komt dit omdat er in 2020 nog niet gestart kon worden met proef aanvragen en voor de woningsplitsing is het plan van aanpak wel opgesteld maar de uitvoering zal in 2021 plaatsvinden. Beide bedragen ziijn extra toegevoegd aan de reserve.

Door de hogere toevoegingen aan de reserve en de lagere onttrekkingen aan de reserve wordt op deze onderdelen dus geen resultaat gerealiseerd.

  • Daarnaast zijn er lagere lasten  gerealiseerd (€ 101.813) door een lagere inzet op het product bouw (€ 52.020). Deze uren zijn ingezet voor de anterieure overeenkomsten zonneparken en toegerekend aan de anterieure overeenkomsten. De kosten voor welstand zijn lager (€ 48.121) door de iets lagere leges en het type aanvragen.
  • Het restant van € 1.692 is het saldo van diverse kleine voor- en nadelen. Dit geeft een voordelig jaarrekening resultaat van € 101.813.

De lagere baten (€ 65.166) worden nagenoeg volledig veroorzaakt door minder bouwleges (€ 51.025). Deze lagere leges zijn o.a. een gevolg van de stelselwijziging die in 2019 in overleg met de accountant is ingevoerd. Hierbij lopen nog te ontvangen en vooruitontvangen leges over naar het volgende jaar.  De werkelijk leges in 2020 waren veel lager dan de geraamde overlopende posten. De overloop van aanvragen 2020 naar 2021 is veel kleiner als vorig jaar.
In 2020 is voor een bedrag van € 95.784 korting op de leges gegeven voor "groene leges". Hiervoor is een bedrag van € 95.784 onttrokken aan de reserve incidentele bestedingen die niet was geraamd. Dit geeft dus een hogere onttrekking uit de reserves van € 95.784.
Per saldo wordt op de leges dus een voordelig resultaat gerealiseerd van € 44.759 binnen het jaarrekeningresultaat. Daarnaast zorgen de overige lagere baten,  die bestaan uit diverse meer- en minder opbrengsten, voor een nadelig jaarrakeningresultaat van € 14.141.  

Kredieten (tekst uit Begroting 2020)

Programma Omgevingswet
Wij werken aan de implementatie van de Omgevingswet op basis van het programma Omgevingswet. De Omgevingswet is een ingrijpende stelselherziening met landelijk eisen voor een digitaal stelsel. Het gaat om nieuwe producten (in ieder geval omgevingsvisie, omgevingsplan), nieuwe processen, nieuwe werkwijzen, nieuwe aangepaste ICT systemen, opleidingen en niet in de laatste plaats een doorontwikkeling van houding en gedrag (DNA). Om dit goed te doen en op tijd klaar te zijn wordt de implementatie programmatisch aangepakt. Eén van de projecten die hieruit voortvloeien is het opstellen van een omgevingsplan, waarin ambities en doelen uit de omgevingsvisie verder worden uitgewerkt (buitengebied en stedelijk gebied; Zwolle op maat). Met het opstellen van het omgevingsplan is een start gemaakt. Tevens wordt, als onderdeel daarvan, gewerkt aan een verordening fysieke leefomgeving. Deze instrumenten zullen t.z.t. aan gemeenteraad worden voorgelegd.

Toelichting realisatie kredieten

Actualiseren bestemminsplannen en procedure kosten.
In 2020 zijn de volgende bestemmingsplannen afgerond of opgepakt met een doorloop naar 2021:

  • Bestemmingplan Holtenbroek (afgerond).
  • Bestemmingplan Marslanden (loopt door in 2021).
  • Bestemmingplan Zwolle Zuidoost (loopt door in 2021).
  • Bestemmingplan Evenementen Stedelijk gebied (Binnenstad e.o.) (loopt door in 2021).
  • Bestemmingsplan herziening Wijthmenerplas (loopt door in 2021).
  • Bestemmingplan Regulering Walgebruik Woonboten (afgerond. Wel is een herziening opgestart met een doorloop in 2021).
  • Parapluherziening om ongewenste woningsplitsing te reguleren en te kunnen sturen op kwaliteit voor "kleine woonvormen" (afgerond).
  • Parapluherziening bestemming tuin om omissie te herstellen (niet opgepakt en zal ook niet meer gebeuren).
  • Beheersverordening Herfte Wijthmen (loopt door in 2021).
  • Bestemmingsplan Zwarte Waterzone (toch ontwikkelingsgericht plan dat niet ambtshalve zal worden opgepakt).
  • Bestemmingsplan Harm Smeengekade, Schepen (loopt door in 2021 in een bredere herziening van recreatieve boten).
  • Herziening Bergkloosterweg (afgerond).

Bestemmingsplannen die daarnaast nog zijn of worden opgepakt in 2021:

  • Aanpassing Bestemmingplan Zwolle Zuidwest in het kader van Schellerweg.
  • Bestemmingsplan uitbreiding woonboulevard Voorsterpoort.
  • Rondweg Windesheim
  • Hollewandsweg 30/30A

De werkzaamheden voor ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen zijn onderdeel van de ontwikkelprojecten.

Programma Omgevingswet
Wij werken in de verschillende sporen aan de voorbereiding van Zwolle op de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Onder meer wordt gewerkt aan het opstellen van een omgevingsplan sinds wij beschikken over de software (september 2020).

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2020

Gerealiseerd tot en met 2019

Bestedingen 2020

Restantkrediet
31 december 2020

Actualisering bestemmingsplannen

5.412.000

5.046.726

92.050

273.224

Bouwwet Omgevingswet

3.658.845

1.266.453

1.007.478

1.384.914

Regulering walgebruik woonboten

213.000

174.208

34.505

4.287

Totaal

9.283.845

6.487.387

1.134.033

1.662.425

Financiële toelichting kredieten

Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is doorgeschoven van 1-1-2021 naar 01-01-2022 en daarmee ook de samenhangende werkzaamheden. Het nog beschikbare budget zal daarom in 2021 ingezet worden.

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43