Beschrijving doel 6.1.3 We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium (tekst uit Begroting 2020)
Vanuit de nieuwe Omgevingswet is een omgevingsvisie en een omgevingsplan, als opvolger van het bestemmingsplan, verplicht. Beide instrumenten geven samen de actuele kaders voor de fysieke leefomgeving, waarbinnen ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk zijn en waaraan wordt getoetst. De komende periode gaan we actief aan de slag met het implementeren van de Omgevingswet door het uitwerken van diverse sporen, waaronder het spoor omgevingsvisie (zie doel 6.1.1) en het spoor omgevingsplan. Dat gebeurt op een integrale wijze voor de gehele fysieke leefomgeving en bovendien organisatiebreed. Het gaat niet alleen om de inhoud van de regels waaraan getoetst moet worden in het kader van aanvragen voor bijvoorbeeld bouwen, maar ook om het herzien van de procedures, om afspraken die nodig zijn om integraal te kunnen werken en om aanpassing van ICT om digitaal te kunnen werken. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Ook in het afgelopen jaar is invulling gegeven aan het doel om te komen tot een goede implementatie van de Omgevingswet. Op alle binnen het programma genoemde sporen is gestaag doorgewerkt. Zo is de software voor het opstellen van het omgevingsplan vanaf september 2020 beschikbaar en is het team bezig om het omgevingsplan daarin op te bouwen. Vanuit het spoor HR wordt bijvoorbeeld gewerkt aan een online game dat medewerkers in staat stelt om spelenderwijs meer te weten te komen over de Omgevingswet. Vanuit het processenspoor zijn en worden diverse processen tegen het licht gehouden en aangepast aan de Omgevingswet. Vanuit informatievoorziening zijn de juiste digitale koppelingen met het landelijke digitale stelsel een feit. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Niet van toepassing |
---|
Portefeuillehouder(s)
Ed Anker |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten Begeleiding en behandeling van WABO-aanvragen Opstellen VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten: Begeleiding en behandeling van WABO-aanvragen Opstellen VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 3.647.834 | 4.233.340 | 1.304.000 | 0 | |
+ mutaties projecten | 753.458 | -39.793 | 0 | 793.251 | |
+ begrotingswijzigingen | 276.999 | 0 | 0 | 175.752 | |
Begroting t/m december | 4.678.291 | 4.193.547 | 1.304.000 | 969.003 | |
- Jaarrekening | 4.300.148 | 4.128.381 | 1.404.578 | 889.035 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 6.1.3 | 378.143 | -65.166 | -100.578 | -79.968 | |
Saldo | 132.431 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten zijn € 378.143 lager maar de baten zijn eveneens € 65.166 lager. Er is € 100.578 meer gestort en € 79.968 minder onttrokken aan de reserves, hierdoor ontstaat er per saldo een voordelig resultaat van € 132.431. Het voordeel op de lasten van € 378.143 wordt gerealiseerd door:
Door de hogere toevoegingen aan de reserve en de lagere onttrekkingen aan de reserve wordt op deze onderdelen dus geen resultaat gerealiseerd.
De lagere baten (€ 65.166) worden nagenoeg volledig veroorzaakt door minder bouwleges (€ 51.025). Deze lagere leges zijn o.a. een gevolg van de stelselwijziging die in 2019 in overleg met de accountant is ingevoerd. Hierbij lopen nog te ontvangen en vooruitontvangen leges over naar het volgende jaar. De werkelijk leges in 2020 waren veel lager dan de geraamde overlopende posten. De overloop van aanvragen 2020 naar 2021 is veel kleiner als vorig jaar. |
---|
Kredieten (tekst uit Begroting 2020)
Programma Omgevingswet |
---|
Toelichting realisatie kredieten
Actualiseren bestemminsplannen en procedure kosten.
Bestemmingsplannen die daarnaast nog zijn of worden opgepakt in 2021:
De werkzaamheden voor ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen zijn onderdeel van de ontwikkelprojecten. Programma Omgevingswet |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2020 | Gerealiseerd tot en met 2019 | Bestedingen 2020 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Actualisering bestemmingsplannen | 5.412.000 | 5.046.726 | 92.050 | 273.224 |
Bouwwet Omgevingswet | 3.658.845 | 1.266.453 | 1.007.478 | 1.384.914 |
Regulering walgebruik woonboten | 213.000 | 174.208 | 34.505 | 4.287 |
Totaal | 9.283.845 | 6.487.387 | 1.134.033 | 1.662.425 |
Financiële toelichting kredieten
Omgevingswet |
---|