Beschrijving doel 7.3.1 Zwolle zonder afval; uit het afval van vandaag ontstaan de grondstoffen van morgen (tekst uit Begroting 2020)
Schone straten, een gezonde en veilige leefomgeving en een duurzame aanpak. Dat is belangrijk in Zwolle. We streven naar een circulaire economie en het tegengaan van plastic soep krijgt steeds meer maatschappelijke aandacht. Beleid en wetgeving zijn daardoor in beweging. Dit leidt tot veel energie en aandacht voor afvalpreventie en goed scheiden van afval en grondstoffen. Samen met ROVA werkt de gemeente aan het voorkomen, slim inzamelen en het verwerken en hergebruiken van huishoudelijk afval. Uit het afval van vandaag ontstaan immers de grondstoffen van morgen. Maar ook inwoners dragen hun steentje bij. Zij starten een opruimacties, adopteren een afvalbak, ruimen het zwerfvuil in hun buurt op, melden zwerfvuil bij ROVA en scheiden het afval. In Zwolle zijn we druk bezig met het terugdringen van de hoeveelheid restafval. Immers, hoe minder restafval, hoe beter voor het milieu. Uiteindelijk willen we naar een situatie dat er geen afval is, maar dat we het als grondstof voor nieuwe producten gebruiken. In de afgelopen vier jaar hebben de inwoners van Zwolle veel minder restafval aangeboden dan de periode daarvoor (van 239 kilo restafval per inwoner per jaar in 2012 naar 184 kilo in 2018). De prognose is dat het aantal kilo in 2019 daalt naar circa 179 kilo als gevolg van de gedeeltelijke uitrol van het faciliteren van de hoogbouw. We zijn dus op de goede weg, en willen dat graag voortzetten! De basis voor het beleid is het in 2017 vastgestelde Gemeentelijk Grondstoffenplan 2017-2020, gericht op "Zwolle zonder afval" op de middellange termijn. De gemeente zet in op een duurzaam gebruik van grondstoffen en een betaalbare afvalinzameling in Zwolle. Zwolle Zonder Afval bevat de volgende hoofdlijnen:
Een verdere verduurzaming zorgt ook voor het betaalbaar houden van de afvalinzameling. Financiële prikkels van het Rijk zoals de Afvalstoffenbelasting zorgen voor extra urgentie om de hoeveelheid restafval terug te brengen. Er zijn echter ontwikkelingen waardoor we de doelen deels moeten bijstellen:
Met de Perspectiefnota 2021 - 2024 bekijken we de totale financiële opgave voor afval. Om de risico's op korte termijn af te dekken, storten we incidenteel € 1,0 miljoen in de voorziening afval (zie bestedingsvoorstel 32). |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2020 hebben we samen met ROVA het Grondstoffenplan verder uitgevoerd. Belangrijk onderdeel daarvan is het faciliteren van de hoogbouw om afval en grondstoffen te kunnen scheiden. De uitrol van faciliteren wordt gecombineerd met motivatie-acties om bewoners te helpen om de voorzieningen goed te gebruiken. Inmiddels is het grootste deel van de hoogbouw gefaciliteerd. In 2020 zijn Diezerpoort en Holtenbroek gefaciliteerd. In 2021 worden de laatste twee wijken, Assendorp en de Binnenstad gefaciliteerd, alsmede een aantal delen in Dieze en de Wipstrik. In november 2020 heeft u besloten om Zwols Belonen in te voeren per 1-1-2022. Met dit besluit wordt het laatste spoor uit het Grondstoffenplan 2017-2020 geëffectueerd. Per 2022 worden Zwollenaren die hun afval goed gescheiden aanbieden hiervoor financieel beloond. De eerste stap is om vanaf 1 april 2021 de haal- en brengvoorzieningen voor grof huisvuil en grof tuinafval te beperken tot 1 x per jaar grof huisvuil halen en 2 x grof tuinafval halen en maximaal 500 kg grof huisvuil wegbrengen naar het milieubrengstation. Degenen die vanaf 2022 meer restafval aanbieden dan vooraf is ingeschat, krijgen hiervoor een naheffing. Dit systeem wordt ingevoerd met aandacht voor groepen die buiten hun schuld niet in staat mogen worden geacht om het restafval te reduceren. Denk hierbij aan grote gezinnen met veel kinderen in de luiers, chronisch zieken, maar ook de betrokken burgers die een afvalbak hebben geadopteerd. De eerste helft van 2021 worden de plannen verder uitgewerkt, zodat de gemeenteraad voor juli een definitieve go or nog go kan geven. Ondanks de inspanningen van de gemeente, ROVA maar vooral de Zwollenaren, heeft de uitbraak van het corona-virus er toe geleid dat de hoeveelheid fijn restafval is toegenomen van 177 kg in 2019 naar 191 kg in 2020 (op basis van voorlopige cijfers). Hiermee zitten we weer op het niveau van 2016. De hoeveelheid grof huishoudelijk restafval is toegenomen tot 49 kg per inwoner per jaar. Door het vele thuiswerken is er een verschuiving ontstaan van bedrijfsafval (kantoren en restaurants) naar huishoudelijk afval. Bovendien hadden veel mensen de tijd om de schuur en de zolder op te ruimen. Dit is een landelijk beeld. Vanwege bovenstaande ontwikkelingen alsmede andere externe ontwikkelingen (verdere verlaging prijs oud papier, lagere vergoeding PMD, etc.) staat de voorziening Afval onder druk. Bij de 2e berap 2020 was melding gemaakt van een extra nadeel vanwege Covid-19 van ongeveer € 300.000,-. Dat bedrag is hoger uitgevallen op € 459.000. Ondanks dit nadeel hebben zich in 2020 een paar (incidentele) voordelen voorgedaan op de opbrengst van oud papier, opbrengst PMD en kwijtschelding. Zie hiervoor Toelichting Verschilanalyse. Er heeft per saldo een lagere onttrekking aan de voorziening Afval plaatsgevonden van € 500.000. Ontwikkelingen
|
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
Zwolle zonder afval; uit het afval van vandaag ontstaan de grondstoffen van morgen, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
Activiteiten afvalpreventie en hergebruik grondstoffen
Financiële sturing kosten en afvalstoffenheffing
De bovenstaande ontwikkelingen leiden tot een stijging van de kosten waardoor de reserve onder druk staat. Door de hoeveelheid restafval sterk te verminderen kunnen veel kosten worden bespaard. Gezien de ervaringen elders in her land zal vooral de implementatie van Spoor C " financieel belonen" veel effect hebben. In 2020 wordt hiervoor een voorstel aan de raad voorgelegd. In 2020 worden ook de effecten van nieuwe lange termijn afspraken met het Afvalfonds over de vergoedingen voor de inzameling van PMD duidelijk. Mogelijk leidt dat tot een financieel voordeel. |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 15.966.378 | 17.455.142 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | -102.221 | -104.246 | 0 | 0 | |
Begroting t/m december | 15.864.157 | 17.350.896 | 0 | 0 | |
- Jaarrekening | 16.148.863 | 17.635.602 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 7.3.1 | -284.706 | 284.706 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een nadelig saldo zien van € 284.706, maar de baten een voordelig saldo van € 284.706. Omdat voor afval altijd een sluitende exploitatie wordt beoogd, wordt het resultaat verrekend met de egalisatievoorziening afval. Het saldo is daarmee € 0. De hogere lasten van € 285.000 worden veroorzaakt door:
Aan de batenkant wordt een voordelig saldo gerealiseerd van € 285.000:
|
---|