Beschrijving doel 6.3.3 We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen (tekst uit Begroting 2020)
Zwolle heeft circa 7.400 gereguleerde autoparkeerplaatsen (vergunninghouders en betaalde plaatsen op straatniveau) en circa 3.400 openbare parkeerplaatsen achter een slagboom. Daarnaast beschikt Zwolle over circa 2.400 stallingsplaatsen (bewaakt en onbewaakt) voor fietsers in de binnenstad. Het is belangrijk dat de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen in balans is. Parkeren is onderdeel van de bereikbaarheidsketen en daarmee een essentieel onderdeel van de duurzame bereikbaarheid en gastvrijheid van de stad. Een goede balans draagt bij aan de leefbaarheid (parkeren bij de bestemming of thuis) en het milieu (voorkomen van zoekverkeer). In het centrumgebied, maar ook in andere delen van de stad ontstaat door o.a. de verstedelijking van onze stad een extra vraag naar parkeerplaatsen, zowel voor fietsen als voor auto’s. Onderzoek toont echter aan dat er ook nog winst te behalen valt door de beschikbare parkeervoorzieningen beter te benutten. In ons streven naar toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen zetten we in eerste instantie in op het verlagen van de vraag naar parkeerplaatsen voor autoverkeer. Parkeerdruk willen we terugdringen door bij nieuwbouwwoningen te bouwen voor bewoners die – evenals hun bezoekers – eerder kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals de fiets, bus of slimme, klantvriendelijke MaaS-concepten (Mobiliteit als een Service) zoals woonconcepten mét toegang tot een (elektrische) deelauto, of die meer waarde hechten aan een groene en aantrekkelijke woonomgeving. Door te kiezen voor zowel openbare parkeerplaatsen als privégarages en –terreinen kunnen zowel bewoners als bezoekers gebruik maken van deze parkeerplaatsen en benutten we de aanwezige capaciteit optimaal. Daarmee vergroten we de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van onze historische binnenstad voor bezoekers zonder dat het aantal parkeerplaatsen afneemt. Met parkeerplaatsen voor fietsen en auto’s in gebouwde voorzieningen behouden we een hoge kwaliteit van de openbare ruimte met veel plek voor groen, spelen, lopen en fietsen. Ook verkennen we de mogelijkheid van meer goed bereikbare autoparkeerlocaties aan de randen van de (binnen)stad voor onze groeiende groep bezoekers en bewoners. De toenemende extra parkeerdruk in met name de wijken mag niet ten koste gaan van ruimte voor spelende kinderen, groen en recreatie. Dat vraagt bijvoorbeeld om aandacht voor alternatieve parkeeroplossingen, zoals parkeren aan de randen van een wijk en betere mogelijkheden voor fietsparkeren in de wijken. We onderzoeken met hen welke maatregelen er nodig zijn om naast het groen en de speelruimte, ook voldoende parkeerplekken voor auto’s en fietsen te behouden. |
---|
Toelichting op realisatie doel
De Corona-epidemie in 2020 heeft zijn weerslag gehad op parkeren. In afwijking op de trend van afgelopen jaren is het totaal aantal verkochte (auto)parkeeruren 2020 afgenomen. Dit is vooral het gevolg van het sluiten van winkels en horeca, waardoor het bezoek aan de binnenstad aanzienlijk is afgenomen. In de wijken zien we nog altijd wel dat de druk op de parkeerplaatsen hoog blijft. Net als het aantal bezoekers aan de parkeergarage is ook het aantal bezoekers van de bewaakte fietsenstallingen gedaald. Wel geldt hier dat de populariteit van de fiets op bepaalde momenten en locaties tot overlast kan leiden in de binnenstad. Met de inzet van fietscoaches wordt getracht de overlast te verminderen, echter het fietsparkeren blijft een aandachtspunt. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
Gebiedsaanpak en onderzoeken
Herzien Koersdocument Parkeren
Reguliere parkeerexploitatie
Monitoring
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
In 2020 is de uitvoering van reguliere taken variërend van uitgifte van parkeervergunningen tot parkeerhandhaving en beheer en onderhoud van de parkeeraccommodaties gecontinueerd. De pilot in Assendorp, waarbij is getest met kleinschalige logistiek voor ondernemers middels een elektrische bakfiets, het stimuleren van deelauto’s en het realiseren van parkeervrije delen van straten is in 2020 gecontinueerd. Op Hanzeland wordt gewerkt met Movez als bereikbaarheidsplatform, waarbij de bereikbaarheid wordt verbeterd door het inzetten van elektrische deelauto’s, deelfietsen en met een systeem van slimme slagbomen waarbij eenvoudig geparkeerd kan worden op niet-openbare parkeerterreinen. Eind 2020 waren ruim 100 openbare laadpalen op straat operationeel. Het proces om te komen tot een snellere uitrol is in 2020 ingezet en gelet op het toegenomen aantal publieke laadpalen werpt deze inzet zijn vruchten af. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 6.506.549 | 11.002.175 | 4.591.952 | 3.953.055 | |
+ mutaties projecten | 1.043 | 0 | 0 | 1.043 | |
+ begrotingswijzigingen | 259.204 | -1.556.000 | 314.621 | 153.146 | |
Begroting t/m december | 6.766.796 | 9.446.175 | 4.906.573 | 4.107.244 | |
- Jaarrekening | 6.505.835 | 8.919.219 | 4.561.634 | 4.028.299 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 6.3.3 | 260.961 | -526.956 | 344.939 | -78.945 | |
Saldo | -1 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 260.961 en de baten een nadelig saldo van € 526.956. Omdat voor parkeren altijd een sluitende exploitatie wordt beoogd, wordt het resultaat verrekend met de egalisatiereserve parkeren. Het saldo is daarmee 0. Het voordelig resultaat op de lasten is als volgt gerealiseerd:
Het nadeel bij de parkeeropbrengsten van € 527.000 wordt veroorzaakt door de Corona maatregelen. Door sluiting van winkels en voorzieningen en de avondklok is er beduidende minder gebruik gemaakt van betaald parkeren. Ten opzichte van de tweede berap is er een nadeel van 2,6 mln. Dit nadeel is in de raad van 14 december bij de behandeling van het voorstel "begrotingswijziging gevolgen corona voor de begroting 2020" ook gemeld. Er is besloten om € 2.070.000 vanuit de coronastelpost toe te voegen aan de parkeerexploitatie. Daarmee ontstaat ten opzichte van die besluitvorming nu alsnog een tekort op de baten. Het resultaat op parkeren komt daarmee in 2020 uit op een nadeel van € 265.995. Het voor- en nadelig resultaat wordt verrekend met de reserve parkeren. Als gevolg daarvan is een zelfde bedrag minder toegevoegd (€ 344.939) of meer onttrokken (€ 78.945). |
---|
Kredieten (tekst uit Begroting 2020)
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2020 | Gerealiseerd tot en met 2019 | Bestedingen 2020 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
2017-Brandveiligheid Lübeckplein | 687.989 | 687.989 | -1.402 | afgesloten |
2017-Brandveiligheid Dijkstraat | 286.315 | 286.315 | 5.740 | afgesloten |
Parkeerbeleid Koersdocument 2016-2020 | 120.000 | 85.000 | 0 | 35.000 |
Koersdocument parkeren 2016-2020 | 120.000 | 93.915 | 1.360 | 24.725 |
2019- Dijkstraat parkeer-installaties | 63.900 | 14.415 | 29.868 | afgesloten |
2019-Lübeckplein camerasysteem | 32.400 | 22.212 | afgesloten | |
2019-Diezerpoort camerasysteem | 86.500 | 76.371 | 0 | afgesloten |
2019-Roijensingel installaties | 131.100 | 125.223 | 4.165 | afgesloten |
2019-Roijensingel kentekencamera | 33.900 | 14.548 | 0 | afgesloten |
2019-N-eiland kentekencamera | 33.900 | 30.219 | 4.165 | afgesloten |
Kentekenparkeren vervanging apparatuur | 104.000 | 46.054 | 66.010 | afgesloten |
2019-Pas de Deux parkeer-installaties | 60.000 | 58.799 | 0 | afgesloten |
Katwolderplein parkeer-accommodatie | - | 70.000 | 0 | afgesloten |
Noordereiland installatie | 176.000 | 162.184 | 4.429 | afgesloten |
Actieplan fietsparkeren binnenstad | 349.196 | 250.890 | 222 | 98.084 |
Diezerpoort kentekencamera's | 33.000 | - | 0 | 33.000 |
Hanzeland kentekencamera's | 33.000 | 0 | 33.000 | |
2020-Emmawijk kentekencamera's | 33.000 | 0 | 33.000 | |
2020-Lübeckplein kentekencamera's | 33.000 | 0 | 33.000 | |
Laadpalen Parkeergarage Lubeckplein | 85.275 | - | 0 | 85.275 |
Fietsparkeren station Zwolle | 65.000 | 14.970 | 0 | 50.030 |
Totaal | 2.567.475 | 2.016.892 | 136.769 | 425.114 |
Financiële toelichting kredieten
Er zijn 12 projecten afgesloten oa. twee VVI brandveiligheid 2017 en tien VVI parkeerinstallaties en (kenteken)camerasystemen 2019. Deze projecten zijn afgesloten met een klein voor- of nadelig resultaat. Omdat deze kosten worden geactiveerd zorgen deze afwijkingen tot kleine aanpassing in de kapitaallast voor parkeren. |
---|