Jaarstukken 2020
portal

Domeinen

Fysiek domein

Beschrijving doel 6.3.3 We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen (tekst uit Begroting 2020)

Zwolle heeft circa 7.400 gereguleerde autoparkeerplaatsen (vergunninghouders en betaalde plaatsen op straatniveau) en circa 3.400 openbare parkeerplaatsen achter een slagboom. Daarnaast beschikt Zwolle over circa 2.400 stallingsplaatsen (bewaakt en onbewaakt) voor fietsers in de binnenstad. Het is belangrijk dat de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen in balans is. Parkeren is onderdeel van de bereikbaarheidsketen en daarmee een essentieel onderdeel van de duurzame bereikbaarheid en gastvrijheid van de stad. Een goede balans draagt bij aan de leefbaarheid (parkeren bij de bestemming of thuis) en het milieu (voorkomen van zoekverkeer).

In het centrumgebied, maar ook in andere delen van de stad ontstaat door o.a. de verstedelijking van onze stad een extra vraag naar parkeerplaatsen, zowel voor fietsen als voor auto’s. Onderzoek toont echter aan dat er ook nog winst te behalen valt door de beschikbare parkeervoorzieningen beter te benutten. In ons streven naar toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen zetten we in eerste instantie in op het verlagen van de vraag naar parkeerplaatsen voor autoverkeer. Parkeerdruk willen we terugdringen door bij nieuwbouwwoningen te bouwen voor bewoners die – evenals hun bezoekers – eerder kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals de fiets, bus of slimme, klantvriendelijke MaaS-concepten (Mobiliteit als een Service) zoals woonconcepten mét toegang tot een (elektrische) deelauto, of die meer waarde hechten aan een groene en aantrekkelijke woonomgeving.

Door te kiezen voor zowel  openbare parkeerplaatsen als  privégarages en –terreinen kunnen zowel bewoners als bezoekers gebruik maken van deze parkeerplaatsen en benutten we de aanwezige capaciteit optimaal. Daarmee vergroten we de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van onze historische binnenstad voor bezoekers zonder dat het aantal parkeerplaatsen afneemt.

Met parkeerplaatsen voor fietsen en auto’s in gebouwde voorzieningen  behouden we een hoge kwaliteit van de openbare ruimte met veel plek voor groen, spelen, lopen en fietsen. Ook verkennen we de mogelijkheid van meer goed bereikbare autoparkeerlocaties aan de randen van de (binnen)stad voor onze groeiende groep bezoekers en  bewoners. De toenemende extra parkeerdruk in met name de wijken mag niet ten koste gaan van ruimte voor spelende kinderen, groen en recreatie. Dat vraagt bijvoorbeeld om aandacht voor alternatieve parkeeroplossingen, zoals parkeren aan de randen van een wijk en betere mogelijkheden voor fietsparkeren in de wijken. We onderzoeken met hen welke maatregelen er nodig zijn om naast het groen en de speelruimte, ook voldoende parkeerplekken voor auto’s en fietsen te behouden.

Toelichting op realisatie doel

De Corona-epidemie in 2020 heeft zijn weerslag gehad op parkeren. In afwijking op de trend van afgelopen jaren is het totaal aantal verkochte (auto)parkeeruren 2020 afgenomen. Dit is vooral het gevolg van het sluiten van winkels en horeca, waardoor het bezoek aan de binnenstad aanzienlijk is afgenomen. In de wijken zien we nog altijd wel dat de druk op de parkeerplaatsen hoog blijft.

Net als het aantal bezoekers aan de parkeergarage is ook het aantal bezoekers van de bewaakte fietsenstallingen gedaald. Wel geldt hier dat de populariteit van de fiets op bepaalde momenten en locaties tot overlast kan leiden in de binnenstad. Met de inzet van fietscoaches wordt getracht de overlast te verminderen, echter het fietsparkeren blijft een aandachtspunt.

Criteria (tekst uit begroting 2020)

We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen, zodanig dat:

  • Inwoners tevreden zijn over parkeren in Zwolle.
  • Er goede spreiding van parkeerplaatsen is over de stad.
  • Er voldoende parkeervoorzieningen voor de auto zijn.
  • Er voldoende kwalitatief goede parkeervoorzieningen zijn voor de fiets in en rond het centrumgebied en in de spoorzone.
  • De bestaande parkeervoorzieningen van zowel de gemeente als bedrijven optimaal benut worden.
  • De parkeervoorzieningen voor fiets en auto kwalitatief goed, veilig en klantvriendelijk zijn en passen bij de karakteristieken van de wijken van de stad en haar bewoners en bezoekers.
  • Het exploitatieresultaat van parkeren op basis van marktconforme tarieven voldoende ruimte biedt voor noodzakelijke toekomstige investeringen.
  • Er extra aandacht is voor parkeren in o.a. het centrumgebied en de schilwijken er omheen Hanzeland/station, Oosterenk en woonomgeving en omgeving Deltion/ Obrechtstraat, waarbij ook private partners zo mogelijk worden ingeschakeld.
  • De vraag naar stallingsvoorzieningen afneemt door een hogere inzet van deelfiets en deelauto.
  • Het gebruik van fietsenstallingen gestimuleerd wordt door voor de gebruiker gratis bewaakte voorzieningen aan te bieden met service.
  • Overlast door verkeerd gestalde fietsen wordt teruggedrongen.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

William Dogger

Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)

Gebiedsaanpak en onderzoeken

  • Continueren van de gebiedsaanpak mobiliteit in Hanzeland onder de vlag van MOVEZ.
  • Samen met betrokken stakeholders uitvoeren van een gebiedsaanpak in de Kamperpoort.
  • Onderzoek mogelijkheden van een pilot naar de fietsenstalling van de toekomst met de provincie Overijssel, NS, ProRail en bedrijfsleven. We werken daarbij intensief samen om tot sluitende business cases voor de bouw, beheer en exploitatie van een innovatieve, multifunctionele stalling aan de zuidzijde te komen. Ook onderzoeken we samen met aanbieders en anderen of het gericht inzetten van deelfietsen kan hier leiden tot een hoger fietsgebruik met minder vraag naar fietsenstallingen. We streven naar slimme oplossingen en zetten daarbij actief in op het verzamelen, analyseren en toepassen van de juiste data.
  • Het in samenwerking met de provincie Overijssel stimuleren van elektrisch rijden door de uitbreiding van de openbare oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s in Zwolle met circa 200 oplaadpalen in de periode van 2018 tot en met 2021. Uitvoeren van een verkenning op welke locaties snelladers / laadpleinen of –straten (clustering van laadpalen) voor elektrische voertuigen gerealiseerd kunnen worden. Verkennen en uitbreiden van aantal laadpalen op gemeentelijke parkeeraccommodaties.
  • Optimaliseren  en doorontwikkeling van digitale handhaving parkeren.

Herzien Koersdocument Parkeren

  • Het huidige Koersdocument Parkeren 2016-2020 is komend jaar aan herziening toe. In 2020 gaan we deze actualiseren.

Reguliere parkeerexploitatie

  • In stand houden, optimaliseren en het uitvoeren van beheer en onderhoud parkeerfaciliteiten op straat en in accommodaties.
  • Beheren bewaakte fietsenstallingen en aanbieden van gratis bewaakte voorzieningen.
  • Administratieve uitvoering en optimalisatie parkeervergunningensysteem (transparant tarieven- en vergunningensysteem).
  • Uitvoeren parkeerhandhaving.
  • Handhaving van fietsoverlast in stationsomgeving en binnenstad.
  • Binnen ruimtelijke projecten wordt bij de vergunningverlening getoetst op realisatie van de parkeeropgave op basis van Regeling Parkeernormen.

Monitoring

  • Monitoren bezetting auto-en fietsparkeerlocaties in binnenstad en stationsomgeving.
  • Uitvoeren van een nul-meting door middel van een klantenonderzoek naar de waardering van auto- en fietsparkeervoorzieningen ter ondersteuning van het Actieplan Fietsparkeren

Toelichting realisatie activiteiten

In 2020 is de uitvoering van reguliere taken variërend van uitgifte van parkeervergunningen tot parkeerhandhaving en beheer en onderhoud van de parkeeraccommodaties gecontinueerd.

De pilot in Assendorp, waarbij is getest met kleinschalige logistiek voor ondernemers middels een elektrische bakfiets, het stimuleren van deelauto’s en het realiseren van parkeervrije delen van straten is in 2020 gecontinueerd.

Op Hanzeland wordt gewerkt met Movez als bereikbaarheidsplatform, waarbij de bereikbaarheid wordt verbeterd door het inzetten van elektrische deelauto’s, deelfietsen en met een systeem van slimme slagbomen waarbij eenvoudig geparkeerd kan worden op niet-openbare parkeerterreinen.

Eind 2020 waren ruim 100 openbare laadpalen op straat operationeel. Het proces om te komen tot een snellere uitrol is in 2020 ingezet en gelet op het toegenomen aantal publieke laadpalen werpt deze inzet zijn vruchten af.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

6.506.549

11.002.175

4.591.952

3.953.055

+ mutaties projecten

1.043

0

0

1.043

+ begrotingswijzigingen

259.204

-1.556.000

314.621

153.146

Begroting t/m december

6.766.796

9.446.175

4.906.573

4.107.244

- Jaarrekening

6.505.835

8.919.219

4.561.634

4.028.299

Gerealiseerd resultaat Doel 6.3.3

260.961

-526.956

344.939

-78.945

Saldo

-1

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 260.961 en de baten een nadelig saldo van € 526.956. Omdat voor parkeren altijd een sluitende exploitatie wordt beoogd, wordt het resultaat verrekend met de egalisatiereserve parkeren. Het saldo is daarmee 0.

Het voordelig resultaat op de lasten is als volgt gerealiseerd:

  • Lagere lasten door minder inzet personeel fietsenstallingen als gevolg van de Covid-19 maatregelen, waardoor de stallingen dicht zijn geweest. Totaal voordeel € 175.000
  • Lagere lasten op onderhoud en incidentele opdrachten doordat enerzijds de opdrachten doelmatiger zijn uitgevoerd en anderzijds er minder onderhoud nodig was dan vooraf gepland. Totaal voordeel € 149.000
  • Hogere lasten door een hogere OZB aanslag voor de parkeergarage Katwolderplein. Nadeel € -150.000.
  • Lagere lasten voor betalingsverkeer mede als gevolg van Covid-19. Voordeel  € 38.000.
  • Lagere lasten op algemene kosten, beheerkosten, betalingsverkeers en overige verschillen zorgen voor een voordeel van € 49.000.  

Het nadeel bij de parkeeropbrengsten van € 527.000 wordt veroorzaakt door de Corona maatregelen. Door sluiting van winkels en voorzieningen en de avondklok is er beduidende minder gebruik gemaakt van betaald parkeren. Ten opzichte van de tweede berap is er een nadeel van 2,6 mln. Dit nadeel is in de raad van 14 december bij de behandeling van het voorstel "begrotingswijziging gevolgen corona voor de begroting 2020" ook gemeld. Er is besloten om € 2.070.000 vanuit de coronastelpost toe te voegen aan de parkeerexploitatie. Daarmee ontstaat ten opzichte van die besluitvorming nu alsnog een tekort op de baten.

Het resultaat op parkeren komt daarmee in 2020 uit op een nadeel van € 265.995. Het voor- en nadelig resultaat wordt verrekend met de reserve parkeren. Als gevolg daarvan is een zelfde bedrag minder toegevoegd (€ 344.939) of meer onttrokken (€ 78.945).

Kredieten (tekst uit Begroting 2020)

  • Plan van Aanpak “meten is weten” is in 2019 en in 2020 gaan we deze in het kader van Smart Zwolle verder uitwerken.
  • Op basis van het eind 2019 vast te stellen nieuwe “Actieplan fietsparkeren Binnenstad” komen we in 2020 met concrete verbeteringsvoorstellen voor fietsparkeren in de binnenstad van Zwolle.
  • Op basis van het eind 2019 op te leveren “Evaluatie afsluitingen (pollers)” komen we in 2020 met concrete voorstellen voor de huidige pollers in Zwolle.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2020

Gerealiseerd tot en met 2019

Bestedingen 2020

Restantkrediet
31 december 2020

2017-Brandveiligheid Lübeckplein

687.989

687.989

-1.402

afgesloten

2017-Brandveiligheid Dijkstraat

286.315

286.315

5.740

afgesloten

Parkeerbeleid Koersdocument 2016-2020

120.000

85.000

0

35.000

Koersdocument parkeren 2016-2020

120.000

93.915

1.360

24.725

2019- Dijkstraat parkeer-installaties

63.900

14.415

29.868

afgesloten

2019-Lübeckplein camerasysteem

32.400

22.212

afgesloten

2019-Diezerpoort camerasysteem

86.500

76.371

0

afgesloten

2019-Roijensingel installaties

131.100

125.223

4.165

afgesloten

2019-Roijensingel kentekencamera

33.900

14.548

0

afgesloten

2019-N-eiland kentekencamera

33.900

30.219

4.165

afgesloten

Kentekenparkeren vervanging apparatuur

104.000

46.054

66.010

afgesloten

2019-Pas de Deux parkeer-installaties

60.000

58.799

0

afgesloten

Katwolderplein parkeer-accommodatie

-

70.000

0

afgesloten

Noordereiland installatie

176.000

162.184

4.429

afgesloten

Actieplan fietsparkeren binnenstad

349.196

250.890

222

98.084

Diezerpoort kentekencamera's

33.000

-

0

33.000

Hanzeland kentekencamera's

33.000

0

33.000

2020-Emmawijk kentekencamera's

33.000

0

33.000

2020-Lübeckplein kentekencamera's

33.000

0

33.000

Laadpalen Parkeergarage Lubeckplein

85.275

-

0

85.275

Fietsparkeren station Zwolle

65.000

14.970

0

50.030

Totaal

2.567.475

2.016.892

136.769

425.114

Financiële toelichting kredieten

Er zijn 12 projecten afgesloten oa. twee VVI brandveiligheid  2017 en tien VVI parkeerinstallaties en (kenteken)camerasystemen 2019. Deze projecten zijn afgesloten met een klein voor- of nadelig resultaat. Omdat deze kosten worden geactiveerd zorgen deze afwijkingen tot kleine aanpassing in de kapitaallast voor parkeren.

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43