Beschrijving doel 7.1.2 We zorgen voor passende en functionele bovengrondse én ondergrondse fysieke voorzieningen vanuit de opgave van wijk en stad (tekst uit Begroting 2020)
We stellen de mens en de menselijke maat centraal en beheren en onderhouden ons aanwezige areaal van o.a. wegen, verkeerslichten, openbare verlichting, kabels & leidingen en bruggen/tunnels vanuit functie en gebruikswaarde. Onze aanwezige infrastructuur en fysieke voorzieningen versterken daarmee waar mogelijk het woon-, leef- en vestigingsklimaat. De focus ligt daarom naast de basistaak ‘in stand houden’ juist op het bijdragen aan de maatschappelijke en ruimtelijke uitdagingen, innovaties en ontwikkelingen; Wat zijn de opgaves vanuit de strategische thema’s, wat leeft er in de wijk en bij haar bewoners en zijn er stedelijk opgaven relevant? We kijken kritisch of bestaande elementen/objecten nog wel een functie hebben en anticiperen op toekomstig (ondergronds) ruimtegebruik. Daarop voeren we nadrukkelijk de regie en we zorgen voor verbinding en integraliteit door werk met werk te maken met andere doelen binnen programma’s 5, 6 en 7. We zorgen ervoor dat de basis veilig en op orde is en aansluit op de (veranderende) behoefte. Tegelijkertijd beheren we met een blik die verder dan een paar jaar vooruit kijkt. Als onderdeel van de Begroting 2020 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 31 (Regie op ondergrondse infrastructuur). Onze beschikbare infrastructuur en fysieke voorzieningen richten we in vanuit het perspectief van de gebruikers. Vanuit het perspectief van de omgevingsvisie dragen we daarmee bij aan het versterken van de verbindingen tussen gebieden en wijken in de stad. Maatwerk maken we mogelijk en we zorgen ook dat het beheer zoveel mogelijk adaptief meebeweegt met de stad en de behoefte van haar inwoners en gebruikers. De grotere opgaven vanuit o.a. de strategische agenda binnenstad en de Spoorzone hebben daarbij specifiek aandacht, net zoals de ambities op het gebied van klimaat, energie en circulariteit. Leidend principe is om een stedelijker en levendiger klimaat te realiseren, met ruimte en vrijheid voor onze inwoners en partners om mee te doen en actief initiatieven te ontplooien. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Door inspecties uit te voeren en de resultaten te toetsen aan de geldende normen en richtlijnen verkrijgen we inzicht in de prioritering in onderhoud en vervanging van de kapitaalgoederen wegen, verkeerslichten, openbare verlichting, kabels & leidingen en bruggen/tunnels. Hierbij gebruikten we ons beheersysteem Obsurv, de MJOP kaarten en het GIS systeem. Voor de integrale prioritering hebben we het Meer Jaren Opgave Programma (MJOP) geactualiseerd. Alle opgaven komen hier samen en leiden tot de optimale programmering. Dus niet alleen de onderhouds- en vervangingsopgaven, maar ook de mobiliteits-, wateroverlast-, hittestress-, energie-opgaven. Vanuit beheer en onderhoud is dit opgestart en proberen we alle opgaven inzichtelijk te krijgen om dit zo optimaal mogelijk te kunnen doen. Hierbij hebben we ook meer en meer de resultaten van Buurt voor Buurt (resulterend in een wijkopgave) betrokken. Bij het daadwerkelijk uitvoeren van de werkzaamheden zijn de opgaven en wensen uit de wijk zoveel mogelijk meegenomen. In het kader van de onderhoudsprogrammering hebben er in 2019/2020 voor de fysieke voorzieningen inspecties en of onderzoeken plaatsgevonden. De resultaten hebben, op basis van een risico-afweging (aspecten veiligheid, technische kwaliteit en het voorkómen van kapitaalvernietiging) geleid tot een planning en -begroting voor alle voorzieningen in de buitenruimte voor de periode 2021 t/m 2025. De 'nieuwe' standaard in de programmering en het daadwerkelijk uitvoeren van de werkzaamheden is dat meer en meer de gemeentelijke ambities op het gebied van Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit (KEC), daar waar er raakvlakken zijn, een plek krijgen. Het proefproject Bernisse heeft geleid tot een asfalt-ombouwprogramma op wijkniveau voor 2020 en 2021, waarbij maatwerk is geleverd voor het ombouwen asfalt woonstraten naar klimaatstraten voor een aantal straten in de Aa-landen. In het ombouwprogramma is naast Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit ook burgerparticipatie een onderdeel in de realisatie van het project. In 2020 zijn de werkzaamheden voor Aa-landen zuid verder uitgewerkt en aanbesteed en voor 2021 zal dit in Wipstrik gebeuren. In 2020 is ook begonnen met de verdere uitwerking van dit programma voor de komende 5 jaar. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
We zorgen voor passende en functionele bovengrondse- én ondergrondse fysieke voorzieningen vanuit de opgave van wijk en stad, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
Activiteiten m.b.t. risicogestuurd en ontwikkelend beheer
Activiteiten m.b.t. een veilig gebruik van openbare ruimte (koppeling met doel 7.2.3 )
In de Begroting 2020 wordt de afschrijvingstermijn van het onderdeel verfsystemen (conserveren heel) aangepast van 25 jaar naar 12 jaar. Zie hiertoe bestedingsvoorstel 8. Activiteiten m.b.t. informatiegestuurd en slim gebruiken van databronnen
Activiteiten m.b.t. het leveren van maatwerk en optreden als regisseur.
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 12.692.063 | 702.102 | 0 | 25.063 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | -32.889 | 0 | 0 | 206.596 | |
Begroting t/m december | 12.659.174 | 702.102 | 0 | 231.659 | |
- Jaarrekening | 12.171.785 | 1.082.916 | 378.838 | 231.659 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 7.1.2 | 487.389 | 380.814 | -378.838 | 0 | |
Saldo | 489.365 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 487.389 en € 380.814. Omdat een bedrag van € 378.838 wordt toegevoegd aan de reserves, ontstaat uiteindelijk een voordelig resultaat van € 489.365. Het voordeel op de lasten van € 487.389 wordt veroorzaakt door:
Het voordeel op de baten van € 380.814 wordt veroorzaakt door:
Het nadeel door hogere toevoegingen aan reserves wordt veroorzaakt door:
|
---|
Kredieten (tekst uit Begroting 2020)
Wegen reconstructies
Ombouw openbare verlichting naar LED
Overige kredieten
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
|
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2020 | Gerealiseerd tot en met 2019 | Bestedingen 2020 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Ombouw openbare verlichting naar LED | 7.563.300 | 3.857.793 | 442.710 | 3.262.797 |
Besturing 4 beweegbare bruggen | 1.065.000 | 1.019.696 | 29.743 | afgesloten |
Wegen reconstructies | 685.000 | - | 139.983 | 545.017 |
Verkeersregelinstallatie | 450.000 | 389.014 | 60.986 | - |
Ombouw asfaltwegen naar waterpasserende verharding | 605.000 | 598.839 | 0 | afgesloten |
Holtenbroekerbrug staalkabels | 122.000 | 968 | 130.040 | afgesloten |
Diverse houten bruggen | 138.500 | 133.524 | 4.976 | afgesloten |
Wegen reconstructies 2019 | 550.000 | - | 0 | 550.000 |
2018-Twistvlietbrug revisie hydrauliek | 52.000 | 76.634 | 0 | afgesloten |
2020-Verkeersregelinstallaties | 450.000 | - | 303.988 | 146.012 |
2020-AOW brug vervangen houten leuning | 42.640 | - | 500 | 42.140 |
2020-AOW brug conserveren | 20.800 | - | 3.975 | 16.825 |
2020-AOW brug slagboom plaatsen | 4.160 | - | 3.640 | afgesloten |
2020-AOW brug MRL | 10.400 | - | 0 | 10.400 |
2020-Kerkbrug handbediende afsluitbomen | 4.160 | - | 3.925 | afgesloten |
2020-Kerkbrug conserveren | 43.680 | - | 42.060 | afgesloten |
2020-Hanekampbrug renovatie | 41.600 | - | 21.475 | 20.125 |
2020-Holtenbroekerbrug conserveren | 222.080 | - | 225.651 | afgesloten |
2020-Diverse houten bruggen | 164.000 | - | 64.085 | 99.915 |
2020-Diezerpoortenbrug kabels vervangen | 41.600 | - | 32.714 | afgesloten |
2020-Hofvlietbrug camera's | 67.808 | - | 63.468 | afgesloten |
2020-Hofvlietbr intercom-installatie | 10.400 | - | 9.440 | afgesloten |
2020-Twistvlietbrug hydro unit | 139.360 | - | 134.516 | afgesloten |
2020-Twistvlietbrug conserveren | 66.000 | - | 65.112 | afgesloten |
2020-Spoolderbergbrug beweegbaar maken | 156.000 | - | 154.764 | afgesloten |
2020-Spoolderbergbrug brugleuning | 20.800 | - | 0 | 20.800 |
2020-Spoolderbergbrug betonreparatie | 203.840 | - | 219.540 | afgesloten |
2020-Renovatie betonbrug Brinkhoekweg | 57.200 | - | 50.013 | afgesloten |
Totaal | 12.997.328 | 6.076.468 | 2.207.304 | 4.714.031 |
Financiële toelichting kredieten
Wegen reconstructies Ombouw openbare verlichting naar LED Diverse vervangingsinvesteringen |
---|