Beschrijving doel 6.3.2 We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit (tekst uit Begroting 2020)
Onze ambitie is om innovatieve oplossingen in te zetten als bijdrage aan het oplossen van onze mobiliteitsvraagstukken, ter ondersteuning van ons beleid en ons streven om de stad vitaal te houden. Fietsgebruik, lopen en het openbaar vervoer aanmoedigen, is niet genoeg om de groeiende druk van het verkeer op onze wegen op te vangen. Daarvoor is ook een slimmer, duurzamer en optimaal gebruik van het bestaande wegennet nodig met behulp van (technologische) innovaties. Ook blijven we ons het komende jaar inzetten om binnen mobiliteit doelstellingen op andere beleidsterreinen, zoals klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren. Binnen het programma “Slim en Duurzaam regio Zwolle” zijn de afgelopen jaren de eerste stappen gezet om te komen tot innovaties binnen mobiliteit en parkeren. Ook in 2020 willen we actief in blijven zetten op samenwerking tussen marktpartijen, werkgevers en overheden met als doel om de bereikbaarheid en leefbaarheid te waarborgen. In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO-MIRT) zijn afspraken gemaakt over het opstellen van het project Digitalisering van Mobiliteitsdata en de werkagenda Slim en Duurzaam. De inzet van het project Digitalisering van Mobiliteitsdata is dat overheden eind 2023 veel data met een grote nauwkeurigheid beschikbaar stellen voor reizigers om goede keuzes voor hun reisgedrag te maken. De komende jaren vergt dit nog veel voorbereiding. De werkagenda Slim en Duurzaam moet voor een periode van 3 jaar de afspraken tussen Rijk en regio vastleggen op het gebied van slim en duurzaam. Aanvullend wordt gekeken of de acties uit het klimaatakkoord dat in juni 2019 door het kabinet is vastgelegd hier ook in kunnen worden geïntegreerd. Gezamenlijk vormt dit dan het regionale mobiliteits plan. Onderdelen van dit plan zijn:
Het MaaS-concepten (Mobiliteit als een Service) zoals woonconcepten mét toegang tot een (elektrische) deelauto is in opkomst. Op kleine schaal is dit in Zwolle al toegepast. Samen met partners en andere overheden gaan we de potentie van dit soort MaaS-concepten verder onderzoeken. Stedelijke ontwikkeling en mobiliteit hebben een sterke onderlinge relatie. De opbouw van de stad en de mobiliteitsvoorzieningen zijn bepalend voor de mobiliteitsvraag en de vervoerwijzekeuze. De komende jaren blijft ook de gebiedsgerichte aanpak en ontwikkeling van gebieden rondom OV-knooppunten een belangrijke drager in het optimaal benutten van de bestaande infrastructuur. Het creëren van gemengde woon-werkgebieden leidt tot betere benutting van de beschikbare infrastructuur én optimaal gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen: overdag (door werknemers) en ’s nachts (door bewoners). Bouwen binnen het stedelijk gebied en nabij OV-knooppunten verhoogt de kans op het verkorten van de verplaatsingsafstanden en het gebruik van de fiets. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Door middel van data-inwinning met behulp van bluetooth-kasten langs onze belangrijkste wegen en monitoren we de reistijden van het gemotoriseerde verkeer op de zogenaamde buitenring (onder andere Ceintuurbaan, Zwartewaterallee en IJsselallee. Deze informatie gebruiken we onder andere om automobilisten op de A28 via zogenaamde Dynamische RouteInformatie Panelen (DRIP’s) te informeren over de snelste route naar hun bestemming. Sinds 2019 participeren we, samen met de Provincie Overijssel als lead partner, in het project “Bicycle Intelligent Transport System” (B-ITS). Dit betekent dat met Europese en provinciale middelen nog de komende twee jaar, ingezet kan worden op slimme maatregelen, zoals de doorstroming bij verkeerslichten, verlichting langs fietsroutes, slimme app’s voor fietsstimulering, verkeersveiligheid, informatie rondom fietsparkeren, snuffelfietsen, et cetera (zie ook: Toelichting Kredieten). In het kader van Zero Emissie Stadslogistiek hebben we in 2020 samen met onder andere TNO onder de naam CILOLAB (City Logistics LAB) voorbereidingen getroffen voor het opstellen van een bevoorradingsprofiel van de huidige stadslogistiek in de binnenstad. In 2021 hopen we hier verder invulling aan te kunnen geven. In het verlengde van de uitgesproken intentie in de raad van 23 november 2020, zou dit uiteindelijk moeten leiden tot het instellen van een zero emissie-zone voor stadslogistiek in 2025 in de binnenstad van Zwolle. Daarnaast zijn we in 2020 samen met DHL en PostNL een pilot gestart rondom pakketkluizen. Doel is om te onderzoeken of het plaatsen van pakketkluizen kan bijdragen aan het terugdringen van het aantal afgelegde kilometers en CO2 uitstoot van pakketbezorgers. Door de realisatie van zogenaamde intelligente verkeerslichten (i-Vri's) kan Zwolle de data uit de verkeerslichten nu beschikbaar stellen aan informatiediensten voor weggebruikers. Het afgelopen jaar heeft Zwolle een subsidieaanvraag voorbereid, waarmee de toepassing van de huidige i-vri's uitgebreid kan worden. Dankzij de subsidie worden de i-vri's dit jaar aangepast en wordt het mogelijk om diverse doelgroepen prioriteit te kunnen geven. Hierbij kan gedacht worden aan de fietskoeriers in het kader van het Europese B-ITS programma, maar ook logistieke aanbieders, nood- en hulpdiensten en verdere optimalisatie van al het verkeer. Hiermee werken we verder aan een schoner, slimmer en beter gebruik van de beschikbare infrastructuur. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
Bevorderen innovatie (zie ook 6.3.1 en 6.3.3)
Verkeers- en mobiliteitsmanagement
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
De gebiedsgerichte aanpak binnen de wijken Assendorp, Kamperpoort en Hanzeland is ook in 2020 doorgezet. Binnen Hanzeland werken City Developer-S en de gemeente Zwolle samen onder de naam MOVEZ met diverse partijen, waarbij vooral wordt ingezet op het opzetten van mobihubs (movespots genaamd), dubbelgebruik van parkeerplaatsen bij bedrijven en deelmobiliteit. In Assendorp wordt op basis van een gebiedsplan met behulp van een mobiliteitsmakelaar vooral ingezet op het parkeren op afstand, stadslogistiek en stimuleren van deelauto's in combinatie met het vergroenen en verduurzamen van de wijk. Voor Kamperpoort is eveneens een gebiedsplan opgesteld dat in uitvoering wordt genomen. Ook in 2020 hebben we actief geparticipeerd in het SURF programma Smart Cycling Future en de Fiets Innovatie Community. Binnen het project Meten = Weten zijn concrete afspraken gemaakt en stappen gezet over het realiseren van een Mobiliteitsdatahub in het kader van SmartZwolle. Dit moet in 2021 leiden tot een Hub waarop inwoners data op het gebied van mobiliteit kunnen vinden en meldingen over diverse zaken, zoals gevaarlijke paaltjes op fietspaden, kunnen doen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de nattevoetenkaart. Met behulp van de in 2017 en 2018 gerealiseerde intelligente verkeerslichten, de aanwezige bluetoothkasten langs de doorgaande wegen in Zwolle en verkeerstellingen worden de verkeersstromen en reistijden in Zwolle gemonitord. De ambities ten aanzien van een visie op verkeersmanagement zijn, mede door een verschuiving van prioriteiten als gevolg van de Corona-crisis, niet gehaald. In 2020 zijn we gestart met het project I-Centrale. Dat is de doorontwikkeling van onze parkeerbediencentrale tot een digitaal zenuwcentrum, waarbij we meerdere beheerssystemen willen samenbrengen, verkeersmanagement uitvoeren, regie voeren op het verkeer in de stad, data uitwisseling met Smart Zwolle hub. Vanuit Mobiliteit ligt hierbij een directe verbinding met de Digitalisering mobiliteitsdata (afspraak BO-MIRT 2018). |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 274.700 | 0 | 150.000 | 0 | |
+ mutaties projecten | 325.722 | 269.427 | 0 | 56.295 | |
+ begrotingswijzigingen | 354 | 0 | 0 | 0 | |
Begroting t/m december | 600.776 | 269.427 | 150.000 | 56.295 | |
- Jaarrekening | 618.202 | 271.947 | 150.000 | 59.630 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 6.3.2 | -17.426 | 2.520 | 0 | 3.335 | |
Saldo | -11.571 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een overschrijding zien van € 17.426. Omdat de baten een voordelig saldo hebben van € 2.520 en er een hogere onttrekking van € 3.335 uit de reserves heeft plaatsgevonden, wordt uiteindelijk een nadelig resultaat gerealiseerd van € 11.571. Het nadelig resultaat wordt veroorzaakt door:
Daarnaast worden er € 3.335 hogere lasten en een overeenkomstige hogere onttrekking uit de reserves verantwoord voor overschreden projecten. Deze hogere uitgaven zijn per abuis in de jaarrekening opgenomen met daartegenover een hogere onttrekking uit de reserves. Er heeft echter geen extra onttrekking plaatsgevonden uit de reserves. De overschrijding op project Mobipunten is afgedekt uit het jaarrekeningresultaat. Omdat het om een gering bedrag gaat is dit niet meer gecorrigeerd. |
---|
Kredieten (tekst uit Begroting 2020)
Slim en Duurzaam
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
Bicycle ITS Naast deze twee pilots is in 2020 ook gestart met de voorbereiding van de overige drie pilots:
De uitvoering vindt plaats in het jaar 2021, waarna het eerste kwartaal van 2022 gebruikt wordt voor evaluatie van de pilots. |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2020 | Gerealiseerd tot en met 2019 | Bestedingen 2020 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Beter Benutten (2.0) | 7.948.720 | 7.554.542 | 0 | afgesloten |
Regionale bereikbaarheid | 4.620.500 | 4.567.161 | 135.146 | afgesloten |
Slimme mobiliteit koploperaanpassing | 419.000 | 127.002 | 161.426 | 130.572 |
Actieplan stadslogistiek | 250.000 | 108.228 | 24.041 | 117.731 |
Bicycle ITS | 982.000 | 89.710 | 137.892 | 754.398 |
Mobipunten | 30.000 | 8.985 | 24.351 | afgesloten |
Totaal | 14.250.220 | 12.455.628 | 482.856 | 1.002.701 |
Financiële toelichting kredieten
Beter Benutten Regionale Bereikbaarheid Mobipunten |
---|