Beschrijving doel 5.1.1 We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen(tekst uit Begroting 2020)
De gemeente zorgt niet zelf voor de banen, dat doen bedrijven en instellingen. De gemeente kan wel helpen door een goed vestigingsklimaat te scheppen. Een sterk accountmanagement en professionele organisatie dragen hier aan bij. Hiermee versterken we de economische structuur en vitaliteit van Zwolle en dat betekent banen, zowel directe als indirecte. Want voor het goed kunnen functioneren moet een bedrijf of instelling weer een beroep doen op andere bedrijven en instellingen. De samenwerking met de andere gemeenten in de regio vinden we belangrijk, want als sterke regio kunnen we ondernemers nog beter van dienst zijn. Uitgangspunt is dat ondernemers in Zwolle en regio kunnen rekenen op een dienstverlenende gemeente die ruimte geeft om plannen te ontwikkelen. Eén van de belangrijkste succesfactoren voor de economische groei is de aanwezigheid van voldoende geschoolde arbeidskrachten. Daarom blijven wij de komende jaren investeren in de Human Capital-agenda. In de Human Capital Investeringsagenda staan centraal:
We werken samen met het onderwijs, het bedrijfsleven en medeoverheden zoals de provincie Overijssel aan de regionale arbeidsmarkt. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Het jaar 2020 stond vanzelfsprekend in het teken van de coronapandemie. Dit had veel invloed op de in Zwolle en regio gevestigde bedrijven en ZZP'ers. De Rijksoverheid heeft gelukkig diverse financiële regelingen ingesteld die de effecten van de coronapandemie moeten dempen. Op dit moment, wanneer we nog midden in crisis zitten, is nog niet duidelijk of dit in alle gevallen is gelukt. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
René de Heer |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
Uitvoeren accountmanagement en investeren in de dienstverlening aan ondernemers Waar er regionaal kansen liggen voor sectoren, kijken we samen met onze partners in de regio naar een goede invulling van de regionale ondernemersdienstverlening. Zo zijn bijvoorbeeld logistiek en agro-food sectoren waarin een meerwaarde ligt in het aansluiten bij de regionale aanpak. Verkenning uitbreiding Hessenpoort Afstemming van werklocaties binnen de regio Zakelijke dienstverlening en kantorenmarkt Zwolle Door de aanhoudende economische groei, de vraag naar transformatie en het restrictieve nieuwbouwbeleid van de afgelopen jaren, is er maar een zeer beperkt aanbod van courante kantorenlocaties. De omgevingsvisie van Zwolle wordt het richtinggevende beleidskader en biedt ruimte voor een nieuwe noodzakelijke kantorenstrategie. In 2020 staat het Zwolse kantorenmarktbeleid in het teken van:
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Uitvoeren accountmanagement en investeren in de dienstverlening aan ondernemers In 2020 is in regionaal verband deelgenomen aan de peiling MKB-vriendelijkste gemeente. Deze geeft inzicht in de waardering door ondernemers van onze dienstverlening en het ondernemersklimaat, met name in de huidige coronasituatie. De resultaten en aanbevelingen (maart 2021) worden meegenomen in een Actieplan voor MKB-vriendelijkheid waartoe wordt samengewerkt met MKB-VNO-NCW. In de dienstverlening richting ondernemers gaat het om investeren in zaken die de economische structuur sterker en toekomstbestendiger maken. Zoals energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire economie, bereikbaarheid, digitalisering, topwerklocaties en de human capital-agenda. Digitale volwassenheid zegt iets over de volledigheid van ons aanbod van digitale diensten. In een meting in 2018 door Deloitte (in opdracht van het Ministerie van BZK) scoorden we 87% voor inwoners en 68% voor ondernemers. In de jaren 2018-2020 is hier vervolgens veel energie op gezet, m.n. via het project Zaakgericht Werken. De meting hebben we in december 2020 herhaald en nu scoren we 91% voor inwoners en 92% voor ondernemers. Hiermee is de ambitie van 90% gehaald. Verkenning uitbreiding Hessenpoort Programmering bedrijventerreinen binnen de regio West Overijssel Zakelijke dienstverlening en kantorenmarkt Zwolle |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 715.614 | 0 | 545.000 | 24.139 | |
+ mutaties projecten | 3.269.236 | 2.299.286 | 0 | 969.950 | |
+ begrotingswijzigingen | 1.884 | 0 | 25.000 | 27.695 | |
Begroting t/m december | 3.986.734 | 2.299.286 | 570.000 | 1.021.784 | |
- Jaarrekening | 3.946.132 | 2.331.654 | 592.142 | 1.012.604 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 5.1.1 | 40.602 | 32.368 | -22.142 | -9.180 | |
Saldo | 41.648 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 40.602 en € 32.368. Omdat er € 22.142 meer is toegevoegd aan en € 9.180 minder onttrokken is uit de reserves ontstaat een voordelig resultaat van € 41.648. De hogere baten zijn het gevolg van een niet geraamde huuropbrengst van € 32.368, de hogere storting betreft een toevoeging aan de dekkingsreserve kapitaallasten van € 22.142. Het gaat hier om geringe afwijkingen beneden € 50.000 die niet verder worden toegelicht. |
---|
Kredieten (tekst uit Begroting 2020)
Continueren samenwerking in Port of Zwolle Realisatie tijdelijke parkeervoorziening vrachtwagens Continuering stimulering starters en pre-starters en startups Inzet op de topinnovatiecentra De keuze is gemaakt om wat betreft topinnovatiecentra ons te richten op het Polymer Science Park (PSP) en het Health Innovation Park (HIP). De middelen voor 2020 worden met name gebruikt voor de inzet van een programmamanager en -secretaris, om daarmee capaciteit beschikbaar te hebben voor het verder ontwikkelen van de bestaande en nieuwe innovatiecentra. Hiermee zorgen wij voor een duidelijk aanspreekpunt en verankering van de opgedane kennis. Daarnaast is er budget gereserveerd om subsidies te verstrekken aan PSP en het HIP en om verder onderzoek te doen naar het bestendigen van beide centra.
Bij de financiering van de innovatiecentra is overigens altijd sprake van cofinanciering. Deze financiering komt uit de markt, van onderwijspartijen en van overheden (provincie, waterschap). Continuering inzet op Human Capital De uitvoering van het programma is in handen van een klein programmateam. Alle partners, waaronder 19 gemeenten en 4 provincies, staan volledig achter de agenda en hebben opdracht gegeven om dit programma door te ontwikkelen naar een concrete aanpak. In 2019 is het programma doorontwikkeld zowel op inhoud als in de opstart van de uitvoering van het programma. In 2020 wordt het programma nader uitgevoerd. De financiering bestaat uit drie onderdelen: regiogemeenten, provincie Overijssel en het Rijk. Met betrekking tot de regiogemeenten is budget meerjarig gereserveerd. Provincie Overijssel investeert eenzelfde bedrag voor de duur van het programma, namens de vier Provincies. In 2019 is ingezet op een nieuwe regiodeal aanvraag al dan niet gecombineerd met andere mogelijkheden die via het Rijk benut kunnen worden. In 2020 volgt uitsluitsel over het wel of niet honoreren van de aanvraag. 2020 staat in het teken om van conceptontwikkeling naar uitvoering te gaan, te doen en resultaat te boeken. Het programma beweegt zich langs de hierboven genoemde sporen. De sectoren - te weten Creatieve Industrie, Energietransitie, Techniek, Bouw, Onderwijs - lerarentekort, E-commerce en Zorg en Welzijn, Agro & Food, Vrijetijdseconomie en openbaar bestuur - vormen de ruggengraat van de Human Capital Agenda. Voor alle sectoren zijn zogeheten sectortafels van start. Daarin nemen werkgevers en onderwijsinstellingen deel om voor de zomer te komen tot actieplannen voor deze branches. Daarnaast zijn (sub)regionale plannen in de maak; in de actieplannen wordt opgenomen hoe partners in de komende jaren samenwerken, welke projecten en activiteiten zij gezamenlijk al uitvoeren, welke nieuw te ontwikkelen zijn en hoe zij middelen (financieel en´in kind´) kunnen bijdragen om de gestelde ambities te realiseren. Het Ontwikkelfonds is actief voor de samenwerkingsroute van partners en individuele werkgevers. Het programma wordt gevolgd door een onderzoeksteam vanuit kennisinstellingen. Samenwerking Economie Regio Gemeentelijke grondexploitaties |
---|
Toelichting realisatie kredieten
Continueren samenwerking in Port of Zwolle Realisatie tijdelijke parkeervoorziening vrachtwagens Continuering stimulering starters en pre-starters en startups
Door middel van 1 op 1 gesprekken is het ecosysteem voor startende ondernemers en startup in Zwolle in kaart gebracht. Hierbij gaat het zowel om het aanbod als om de ambities. Vanaf eind 2020 wordt er gewerkt aan aanpak voor startende ondernemingen en startups waarin de bevindingen op bovenstaande vragen staat weergegeven Inzet op de topinnovatiecentra |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2020 | Gerealiseerd tot en met 2019 | Bestedingen 2020 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Economische ontwikkeling Logistiek | 1.094.745 | 844.745 | 0 | 250.000 |
Topinnovatiecentra | 1.366.923 | 561.085 | 340.950 | 464.888 |
Human Capital | 525.000 | 498.333 | 26.170 | afgesloten |
Human Capital 2019-2023 | 13.000.000 | 787.217 | 2.782.210 | 9.430.573 |
Digitale dienstverlening.ondernemers | 40.000 | 20.000 | 0 | 20.000 |
Economisch Perspectief | 200.000 | - | 0 | 200.000 |
Stimulering Zwolse economie | 625.953 | 601.553 | 0 | 24.400 |
Kantorenmarkt economie | 407.500 | 397.544 | 10.152 | afgesloten |
Port of Zwolle | 500.000 | 350.000 | 75.000 | 75.000 |
Sociaal Ondernemerschap/starters | 365.000 | - | 83.760 | 281.240 |
Tijdelijke voorziening parkeren/evenement Voorsterpoort | 695.000 | 201.854 | 423.947 | 69.199 |
Gemeentelijke grondexploitaties Economie: | ||||
* Hessenpoort | 212.790.589 | 182.929.999 | 9.713.717 | 20.146.873 |
* Marslanden Zuid | 3.842.254 | 3.890.198 | afgesloten | |
* Wipstrikkerallee (niet commercieel) | 427.841 | 268.314 | 109.988 | 49.539 |
Totaal | 235.880.805 | 191.350.842 | 13.565.894 | 31.011.712 |
Financiële toelichting kredieten
Afgesloten projecten in 2020 en aflopende projecten
Economische ontwikkeling Logistiek Economisch Perspectief |
---|