Beschrijving doel 6.1.1 We ontwikkelen samen de kracht van de stad (en regio) met als leidende agenda een inspirerende, uitnodigende, strategische en integrale omgevingsvisie (tekst uit Begroting 2020)
Demografische prognoses geven aan dat Zwolle tot 2040 in ieder geval groeit tot 140.000 inwoners. Een sterkere groei is niet ondenkbaar, omdat Zwolle steeds meer in trek is als aantrekkelijke gemeente om te wonen en te werken. Dat betekent dat we in Zwolle een slimme groeistrategie nodig hebben om die (extra) groei letterlijk ruimte te kunnen bieden. Behalve de toename van het aantal inwoners, leiden ook andere trends en ontwikkelingen tot kansen en opgaven op stedelijk en regionaal niveau. Economische ontwikkelingen, veranderingen in het klimaat, energiegebruik en technologie hebben gevolgen voor de fysieke leefomgeving. Tegen die achtergrond is het nodig een leidende ambitie te formuleren voor Zwolle, zodat we in het komende decennium een volgende stap kunnen maken in stedelijkheid en economische ontwikkeling van stad, landelijk gebied en regio. Alleen door lef en ruimte te geven aan vernieuwing kunnen de transitievraagstukken op het gebied van klimaat, energie, gezondheid, demografie en leefbaarheid in verschillende gebieden opgepakt worden. In de Zwolse Omgevingsvisie staat de strategische visie op hoofdlijnen voor de toekomst van de fysieke leefomgeving. Het maken van een uitnodigende omgevingsvisie doen we samen met inwoners, ondernemers en belangenorganisaties. Andere betrokken partners zijn bijvoorbeeld de regiogemeenten, de provincie Overijssel, het waterschap, de GGD en het Rijk. In de omgevingsvisie komt al het beleid voor de fysieke leefomgeving, integraal en in samenhang samen. De inhoud van de visie geeft richting aan een op te stellen omgevingsplan. Daarnaast geeft het richting aan verdere ontwikkeling van de gemeente en helpt het initiatiefnemers om te komen tot haalbare plannen. Vanuit onze strategische opgave in het centrumgebied zijn voor beide gebieden, de Binnenstad (zie ook programma 5) en Spoorzone/Hanzeland, strategische agenda’s opgesteld. Het centrumgebied is van bovenlokaal belang en vormt het visitekaartje van Zwolle. Het is juist in dit gebied waar grote maatschappelijke opgaven spelen en waar we als gemeente de ruimtelijke structuur willen versterken. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2020 is de ontwerp-Omgevingsvisie Zwolle en bijbehorende ontwerp-Omgevingseffectrapportage opgesteld. In de visie staat de toekomstige ontwikkeling van de gemeente gericht op de fysieke leefomgeving. Diverse maatschappelijke opgaven komen hier integraal in samen, zoals wonen, economie, klimaatadaptatie, leefbaarheid, landschap, groen, etc. De ontwerp-Omgevingsvisie heeft ter inzage gelegen, wat leidde tot 122 zienswijzen. In het najaar heeft een participatieproces plaatsgevonden door middel van onlione gebieds- en themabijeenkomsten. Ook is online gesproken met verschillende stakeholders, zoals belangenorganisaties en collega-overheden. De waardevolle input uit de zienswijzeperiode en het participatietraject verwerken we in een definitieve Omgevingsvisie. Oorspronkelijk stonden in het voorjaar van 2020 fysieke bijeenkomsten gepland voor het participatietraject van de omgevingsvisie. Door Corona kon dit niet doorgaan en zijn online bijeenkomsten georganiseerd. Vaststelling hiervan door de gemeenteraad staat gepland in 2021. Voor de gebiedsontwikkeling spoorzone is de strategische agenda uitgewerkt in een Ontwikkelkader. Op 26 oktober 2020 is het Ontwikkelkader Spoorzone Zwolle vastgesteld door de gemeenteraad en vormt de basis voor de verdere uitwerking van de plannen in het gebied. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
We ontwikkelen samen de kracht van de stad (en regio) met als leidende agenda een inspirerende, uitnodigende, strategische en integrale omgevingsvisie, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Ed Anker |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 515.488 | 0 | 145.000 | 478 | |
+ mutaties projecten | 440.535 | 36.726 | 0 | 403.809 | |
+ begrotingswijzigingen | -5.846 | 0 | 575.000 | -478 | |
Begroting t/m december | 950.177 | 36.726 | 720.000 | 403.809 | |
- Jaarrekening | 1.109.136 | 36.726 | 720.000 | 403.809 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 6.1.1 | -158.959 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -158.959 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een nadelig saldo zien waardoor er een nadelig resultaat wordt gerealiseerd van € 158.959. Het tekort wordt veroorzaakt door een overschrijding van € 164.000 op het project Omgevingsvisie. Zie de toelichting bij kredieten. |
---|
Kredieten (tekst uit Begroting 2020)
Afronden Zwolse omgevingsvisie |
---|
Toelichting realisatie kredieten
Omgevingsvisie Zwolle : zie onder toelichting op toelichting kredieten. MIRT |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2020 | Gerealiseerd tot en met 2019 | Bestedingen 2020 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Omgevingsvisie | 1.932.654 | 1.269.747 | 577.101 | 85.806 |
MIRT | 1.500.000 | - | 231.235 | 1.268.765 |
Investeren in Groei | 125.000 | - | 0 | 125.000 |
Totaal | 3.557.654 | 1.269.747 | 808.336 | 1.479.571 |
Financiële toelichting kredieten
Omgevingsvisie
In het bovenstaande financieel overzicht van kredieten wordt een restantkrediet weergegeven van € 85.806. Er is echter geen sprake van een restantkrediet omdat in het budget van € 1.932.654 ook al rekening is gehouden met het incidenteel door de raad beschikbaar gestelde budget van € 250.000 voor het jaar 2021. Als het budget voor 2021 buiten beschouwing wordt gelaten dan zou er sprake zijn van een overschrijding van € 164.000. Deze overschrijding is ten laste van het jaarrekeningresultaat 2020 gebracht. Bij de Berap zal het begrotingstechnisch ophogen van het krediet t.l.v. de Baten en lasten formeel worden geregeld. Het saldo voor het jaar 2021 bedraagt dan weer € 250.000. |
---|