Jaarstukken 2020
portal

Domeinen

Fysiek domein

Beschrijving doel 6.2.2 We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens (tekst uit Begroting 2020)

De leidraad 30-40-30 betekent dat 30% van de nieuwbouw bestaat uit sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen. Daarmee hopen wij voldoende sociale huurwoningen in Zwolle in stand te kunnen houden. In2019 zijn nieuwe prestatieafspraken gemaakt met de Zwolse corporaties en hun huurdersorganisaties. De afspraken zijn gericht op de omvang en samenstelling van de sociale huurvoorraad, op de verdeling van de sociale huurwoningen, op betaalbaarheid, leefbaarheid en Wonen & Zorg. Tenslotte zijn prestatieafspraken gemaakt over klimaatadaptief bouwen, de energietransitie binnen de sociale woningbouw en over circulair bouwen van nieuwe sociale huurwoningen.   

Toelichting op realisatie doel

In de Prestatieafspraken 2020-2023 is vastgelegd dat de corporaties in deze periode minimaal 700 sociale huurwoningen toevoegen (dus minus sloop en verkoop). In 2020 zijn (nog in te vullen) huurwoningen aan de sociale woningvoorraad toegevoegd. Dat betekent dat de corporaties hiermee op schema liggen.
Voor een eerlijke toewijzing van sociale huurwoningen zorgt het Woonruimteverdeelsysteem. In 2020 is ervoor gekozen meer experimenteerruimte binnen het afwegingskader toe te staan gericht op doorstroming en bijzondere doelgroepen. De slaagkans in 2020 in de spoedmodule was (nog invullen).
Vanuit de woningcorporaties is het individuele huurbeleid de belangrijkste bijdrage aan de betaalbaarheid. In de Prestatieafspraken 2020-2023 is afgesproken dat de woningcorporaties zich committeren aan het Sociaal Huurakkoord, landelijke afspraken tussen Aedes en de Woonbond. Het akkoord beoogt een gematigde huurontwikkeling, waardoor huurders de komende jaren zekerheid hebben over de betaalbaarheid van hun woning.

Wonen en Zorg
Een kwalitatief onderzoek heeft plaatsgevonden naar de uitstroom van Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang. Op basis van de uitkomsten worden gefaseerd stappen gezet conform afspraak Wonen en Zorg jaarschijf 2021. Voor wat betreft toegankelijke, aangepaste woningen voor ouderen is de verbinding gelegd met diverse organisaties die betrokken zijn bij deze opgave. Er zijn met de corporaties concrete afspraken gemaakt over doorstroming en levensbestendig bouwen.
Bij de toewijzing van WMO woningen is de samenwerking tussen corporaties en Sociaal Wijkteam geëvalueerd en zijn er afspraken gemaakt in de samenwerking onderling. Voor wat betreft de huisvesting van niet studerende jongeren met een psychische kwetsbaarheid is een analyse gemaakt over wat nodig is om te voorzien in de vraag naar huisvesting. In 2020 is gestart met een aantal pilots en experimenten zoals het Talentenplein, waar niet studerende jongeren samen wonen met studenten. Met de corporaties zijn afspraken gemaakt om extra woningen beschikbaar te stellen voor Housing First Jongeren.

Criteria (tekst uit begroting 2020)

We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens, zodanig dat:

  • Het aanbod wordt vergroot:
    • Het aanbod voor mensen met een inkomen tot €36.000 groeit in de periode 2020-2023 met minimaal 700 sociale huurwoningen. Corporaties streven ernaar op de groei van de voorraad gelijk op te laten lopen met de groei van de stad. Bij de versterkte groei waarin Zwolle nu zit, zal de sociale huur ook meegroeien. Uitgangspunt hierbij is 30% sociale huur of koopwoningen.
    • De te realiseren woningen passen grotendeels (80%) binnen de huurtoeslaggrenzen (van € 607  voor 1/2 persoons huishoudens/ € 651 per maand voor meerpersoons huishoudens, prijspeil 2019).
  • De meest kwetsbare groepen prioriteit hebben. Daarbij gaan we uit van de volgende kaders:
    • De woonruimteverdeling zorgt dat 66% van de woningzoekenden met een urgente woonvraag binnen 6 maanden een woning hebben (indien zij binnen de spoedmodule minimaal 2x per week reageren).
    • Het afwegingskader binnen het woonruimteverdeelsysteem wordt jaarlijks herzien.
    • Er woningen beschikbaar zijn in de flexibele schil die mensen de mogelijkheid bieden om binnen enkele weken een tijdelijke woonplek in Zwolle te hebben.
    • In Zwolle de taakstelling voor de huisvesting van statushouders wordt gehaald.
    • De samenhang tussen wonen en zorg wordt verstrekt. Mensen met een zorg- en ondersteuningsvraag  zijn in staat om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen door een passend woningaanbod in een geschikte woonomgeving, met een goede aansluiting op intramuraal wonen wanneer dat nodig is.
  • Doorstroming een belangrijk thema is, waarbij wordt nagedacht om de juiste woningen beschikbaar te hebben/krijgen voor de groep vragende huishoudens. Met experimenteerruimte binnen de woonruimteverdeling wordt gestreefd om het scheefwonen verder te verkleinen dan wel een ongewenste concentratie van doelgroepen te voorkomen.
  • De huurverhogingen voor de allerlaagste inkomensgroepen worden gematigd, conform de afspraken tussen Aedes en de Woonbond in het Sociaal Huurakkoord.
  • De woonlasten ook op langere termijn betaalbaar blijven door duurzaamheid en vermindering van energiekosten (woonlastenbenadering). In de bestaande woningvoorraad van corporaties zijn alle woningen in 2020 verbeterd naar een gemiddelde energie-index van 1,25.
  • Het renoveren en verbeteren van bestaand gebied en bestaande voorraad woningen loopt volgens principes van natuurlijke wijkvernieuwing; het vernieuwingsproces verloopt op organische wijze, met nauwe betrokkenheid van bewoners waarbij beheer en ontwikkeling worden samen genomen en waarbij kracht wordt aangeboren en de eigen investeringen van bewoners meer centraal komen te staan.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Ed Anker

Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)

  • In de uitwerking van de prestatieafspraken in Jaarschijven en de jaarlijkse monitoring willen wij er op sturen dat de sociale voorraad evenredig meegroeit met de groei van Zwolle
  • Wij hanteren de zogenoemde basisregels voor een Inclusieve Stad van het Concilium en borgen daarmee dat in nieuwe projecten voldoende sociale huur wordt toegevoegd.
  • In de stuurgroep Woonruimteverdeling sturen wij mee op een eerlijke verdeling van de sociale voorraad en op de afgesproken slagingskans voor spoedzoekers.
  • Wij stimuleren experimenteren van corporaties binnen het woonruimteverdeelsysteem met het doel de doorstroom binnen de sociale huur te bevorderen.
  • Wij stimuleren corporaties hun wettelijke ruimte te verkennen om huurwoningen voor middeninkomens te ontwikkelen, mits dit niet ten koste gaat van de sociale huur.
  • Bij renovatie van de bestaande woningvoorraad maken we prestatieafspraken over energetische (E)renovatie, mogelijkheden van klimaatadaptatie en circulariteit en stimuleren dit bij particuliere woningverbetering.
  • We gaan de samenwerking binnen platform WWZ038 verder versterken, door gezamenlijk oplossingen voor de bestaande knelpunten te verkennen en gezamenlijke interventies voor de korte en (middel) lange termijn te bespreken. Naast WWZ038 doen we dit ook binnen de werkgroep Wonen en zorg van het Concilium.  
  • We zetten qua nieuwbouw in op levensloopbestendige woningen en maken hierover prestatieafspraken met corporaties.
  • We stimuleren vernieuwende initiatieven en woonzorgconcepten die bijdragen aan langer zelfstandig (kunnen) wonen en de zorg voor kwetsbare doelgroepen. We zoeken daarvoor actief naar samenwerkingspartners zoals woonpartners maar ook zorgpartijen.
  • We benutten de kansen voor (maatschappelijk/zorg) vastgoed en zoeken naar experimenteerruimte voor pilots (provincie: wonen / zorg, vergunninghouders, etcetera).
  • We werken samen aan een integrale aanpak wonen, welzijn en zog. Dit doen we in twee sporen: langer en weer sneller zelfstandig wonen én de beschikbaar en betaalbaar bestaand en nieuw woonaanbod dat aansluit bij de (zorg)vraag. Als onderdeel van de Begroting 2020 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 29 (Wonen met zorg).
  • We herijken samen met onze partners de visie op Wonen en Zorg.
  • We werken aan interventiemogelijkheden voor de aandachtsgroepen en de benoemde knelpunten. Het gaat hierbij om uitstroom vanuit beschermd wonen, (betaalbare) woningen voor jongeren bij de uitstroom uit de jeugdzorg, aangepaste woningen voor ouderen en voor gezinnen met een ouder of kind met een beperking.
  • De haalbaarheid en realisatie van een nieuwe woonwagenlocatie om zo te voldoen aan de ontstane behoefte wordt onderzocht en hierover worden afspraken gemaakt met de corporaties.  
  • We monitoren de pilot uitstroom beschermd wonen die 1 juli 2019 is gestart.

Toelichting realisatie activiteiten

In de monitoring is in 2020 per kwartaal de voortgang van de groei van de sociale voorraad gevolgd en daar waar zich knelpunten aandienden, zijn deze besproken en waar nodig intern doorgeleid. In 2020 is ook een eerste evaluatie opgesteld van de basisregels met als conclusie dat deze op zich goed aanslaan in de projecten, maar dat er continue sturing daarop door de gemeente noodzakelijk is.
In de Woonruimteverdeling is in 2020 meer experimenteerruimte aangebracht om gerichter te kunnen toewijzen, bijvoorbeeld ter bevordering van doorstroming.
Eind 2020 is de verkenning middenhuuur opgestart met het perspectief daar in Breezicht Noord piots mee te starten.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

146.516

0

400.000

20.003

+ mutaties projecten

567.855

827.789

533.094

273.159

+ begrotingswijzigingen

-163

0

0

0

Begroting t/m december

714.208

827.789

933.094

293.162

- Jaarrekening

728.549

827.789

933.094

307.502

Gerealiseerd resultaat Doel 6.2.2

-14.341

0

0

14.340

Saldo

-1

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een nadelig saldo zien van € 14.341, maar omdat er eveneens een zelfde bedrag meer is onttrokken aan de reserves wordt uiteindelijk een resultaat gerealiseerd van € 0.

Omdat binnen het project Diezerpoort Fysiek de kosten voor de bijdrage aan de St. Michaelkerk niet geactiveerd konden worden zijn deze overgezet naar de B&L. Ter dekking van deze kosten is het bedrag in de dekkingsreserve kapitaallasten voor Diezerpoort fysiek eveneens verlaagd met € 14.341. Hierdoor zijn zowel de kosten als de reserveonttrekkingen hoger.

Kredieten (tekst uit Begroting 2020)

  • Zowel de versnellingsactie sociale huur als het realiseren van semi- permanente woningbouw bevinden zich in een afrondende fase.
  • De lopende herstructureringsprojecten zoals Dieze en Weezelanden-Noord zijn ontwikkelingen die vorm gegeven worden door de corporaties en daarbij werken we verder aan kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte en verduurzaming.

Diezerpoort Fysiek
In 2020 zal begonnen worden, aansluitend op de laatste fase Binnenhofjes, met de openbare ruimte Binnenhofjes/Radewijnstraat e.o., later gevolgd door de Geert Grote en Zerboltstraat (de laatste na afronding renovatie wooncomplexen deltaWonen).

Toelichting realisatie kredieten

Versnellingsactie sociale huur
De versnellingsactie bestaat uit verschillende deelprojecten. De kosten in 2020 hebben voor een groot deel betrekking op de voormalig brandweerlocatie waar sociale huurwoningen worden gerealiseerd. Er is storting gedaan in de reserve voor de grondexploitatie Kamperpoort Brandweerkazerne. De bouw is gestart in oktober 2020. Een ander deel heeft betrekking op de Schubertstraat waar huurapartementen worden ontwikkeld. Hierbij ging het in 2020 voornamelijk om sloopkosten. De versnellingsactie sociale woningbouw is zo goed als afgerond. De semi-permanente woningbouw aan de Scholtensteeg bevindt zich nog in een ruimtelijke procedure.

Diezerpoort Fysiek
In 2020 zijn, aansluitend op de laatste fase Binnenhofjes, de Van Ummenstraat en Regelandisstraat herstraat. Ook is een nieuwe inrichting voor de Radewijnsstraat gemaakt waar de buurt bij betrokken is geweest.  De uitvoering is in het tweede kwartaal van 2021. Afhankelijk van de beschikbare middelen en de plannen van deltaWonen worden vervolgens nog de Geert Grootestraat en/of  Zerboltstraat e.o. heringericht.

Semipermanent/ flex wonen
Het restantbedrag is bestemd voor nog lopende verplichtingen die nog moeten worden afgewikkeld.

Wonen en zorg
In 2020 zijn met name de kosten gemaakt voor capaciteit en onderzoek.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2020

Gerealiseerd tot en met 2019

Bestedingen 2020

Restantkrediet
31 december 2020

Versnellingsactie sociale huur

5.025.500

2.440.755

917.795

1.666.950

Diezerpoort, Fysiek

2.502.885

1.259.924

198.646

1.044.315

Semi-permanent/flex wonen

650.000

330.532

9.942

309.526

Wonen met zorg

800.000

-

192.392

607.608

Herontwikk. Bachlaan-West

52.290

49.731

1.680

879

Gemeentelijke grondexploitaties Wonen:

* Kamperpoort

26.109.640

23.902.257

1.695.654

511.729

Totaal

35.140.315

27.983.199

3.016.109

4.141.007

Financiële toelichting kredieten

Bachlaan West
Het project is qua bouw en infrastructurele werkzaamheden, op een paar herstelwerkzaamheden na, gereed. De openbare ruimte moet nog overgedragen worden aan de gemeente. De overdracht van het openbare gebied zal in 2021 plaatsvinden waarna het project afgesloten kan worden.

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43