Jaarstukken 2020
portal

Domeinen

Fysiek domein

Beschrijving doel 6.3.1 We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer (tekst uit Begroting 2020)

Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het plannen van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekende autobereikbaarheid.

Een goede mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht, met een goede bereikbaarheid voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle.

Om Zwolle in de toekomst gastvrij en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met de deelauto rijden of met het openbaar vervoer reizen. We zetten in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes en het wijzigen van het mobiliteitsgedrag: meer fietsgebruik in plaats van de auto. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we, vraaggestuurd ,in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en gaan we de samen met partners de realisatie van mobiliteitshubs onderzoeken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES).

Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei ook voor het verkeer faciliteren. We streven naar meer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, in combinatie met de auto zodat onze stad voor alle vervoerwijzen bereikbaar blijft en we voldoende keuzevrijheid in mobiliteit blijven garanderen.

Toelichting op realisatie doel

In 2020 is gestart met het uitvoeren van de op 16 december 2019 vastgestelde Mobiliteitsvisie, waarbij de STOP-methode Stappen, Trappen, OV en dan pas de Privé auto als leidend principe gehanteerd wordt bij onze ontwerpopgaven. Zo zijn de rotonde Brink en het 1e deel Thomas a Kempisstraat heringericht tot aantrekkelijke aanloopstraten, waarbij er meer ruimte is gekomen voor voetgangers, fietsers en groen (zie ook Toelichting kredieten doel 5.2.1 en 7.2.4.). Daarnaast is gestart met de herinrichting van het Stationsplein en de Stationsweg conform het STOP-principe.

  • In 2019 is, onder leiding en regie van de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland, het openbaar busvervoer in de regio IJssel-Vecht, opnieuw aanbesteed. Het resultaat van deze aanbesteding, waar ook de stadsdiensten van Zwolle onder vallen, was onder andere een nieuwe lijnvoering van de stadsdienst in Zwolle waarbij het openbaar vervoer in delen van Zwolse wijken per december 2020 kwam te vervallen. Toen medio 2020 meer duidelijk werd over de impact van deze wijzgingen in Zwolle hebben we in samenwerking met de provincie Overijssel  een quickscan laten uitvoeren naar vraagafhankelijk vervoer. Centrale vraag hierbij was of vraagafhankelijk vervoer een oplossing kon bieden voor inwoners en bezoekers van Zwolle voor wie de nieuwe haltes door de afstand moeilijker bereikbaar zijn geworden. Op basis van de uitkomst van deze quickscan, waarbij bleek dat dit kansrijk was, is eind 2020 een vervolgopdracht uitgezet om dit nader uit te werken tot een businesscase voor een mogelijke pilot.
  • In 2020 zijn in Zwolle 70 elektrische laadpalen gerealiseerd. Dit is een verdubbeling in vergelijking met de twee jaren ervoor (2018: 14 en 2019: 21). Het totaal komt daarmee nu op 105 stuks. Begin 2021 zijn er reeds 60 aanvragen in behandeling en daarmee liggen we op koers voor de doelstelling van 200 laadpalen tot 2022. Onder aanvoering van de provincies Gelderland en Overijssel zijn we daarnaast in het derde kwartaal van 2020 als een van de koplopers gestart aan de Gelders-Overijsselse Regionale Aanpak Laadinfra (kortweg: GO-RAL). Dit project heeft tot doel om in de loop van 2021, samen met de twee provincies, andere gemeenten en onder andere netbeheerders en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur, de aanpak voor een integraal plan te testen en te ontwikkelen, waar andere gemeenten dan weer van kunnen leren en die ze kunnen gebruiken.
  • In relatie tot mobiliteitshubs hebben we een eerste verkenning laten uitvoeren naar de meerwaarde van het koppelen van mobiliteit, energie en voorzieningen in gebouwde voorzieningen. De eerste signalen zijn kansrijk, maar dit vergt nog wel nadere uitwerking. In de Spoorzone zijn hubs de basis van het mobiliteitsconcept dat wordt uitgewerkt door de 3 ontwikkelende coalities en waarmee in 2020 een start is gemaakt. Belangrijke stap hierin was vaststelling van het ontwikkelkader voor de Spoorzone. Tevens heeft de gemeenteraad eind november de intentie uitgesproken dat vanaf 2025 alle bestel- en vrachtverkeer in de Zwolse binnenstad duurzaam is en dat de binnenstad als emissievrije zone voor stadslogistiek geldt.
  • Als gevolg van de Corona-crisis die vanaf maart 2020 ook in Zwolle voelbaar is, is met name in de binnenstad ook rondom mobiliteit veel inzet gepleegd om enerzijds invulling te geven aan de 1,5 meter-samenleving en anderzijds de beschikbare ruimte zodanig in te richten dat aantrekkelijk wonen, ondernemen en verblijven in de binnenstad zo goed mogelijk gefaciliteerd wordt. Denk aan het tijdelijk inrichten van het Grote Kerkplein als parkeerterrein voor auto's voor het afhalen van bestellingen of maaltijden, het realiseren van tijdelijke fietsenstallingen, het afsluiten van routes door de binnenstad voor autoverkeer ten behoeve van meer ruimte voor lopen of terrassen, of het instellen van looproutes in drukke winkelstraten, of smalle stegen.

Criteria (tekst uit begroting 2020)

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:

  • Mensen keuzevrijheid hebben in vervoersmiddel/route.
  • De belangrijkste bestemmingen kunnen worden bereikt in een betrouwbare reistijd.
  • Bestemmingen gemakkelijk bereikt kunnen worden met de fiets of te voet.
  • De openbare ruimte voor een ieder toegankelijk is, passend bij het gebruik van het gebied.
  • De doorstroming van het Openbaar Vervoer naar belangrijke bestemmingen wordt geborgd.
  • Bewoners, scholieren, forensen, bezoekers en bevoorradend verkeer voor hun verplaatsing de juiste (combinatie van) vervoerwijze(n) en moment kiezen, en prioriteit geven aan schoon vervoer.
  • De verkeersinfrastructuur bijdraagt aan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de regio, de stad, wijk en de  bedrijventerreinen.
  • Wordt bijgedragen aan de strategische opgaven op het gebied van Centrumgebied (Spoorzone en Binnenstad), klimaatadaptatie, energietransitie, en circulaire economie.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

William Dogger

Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)

  • Het vertalen van ambities naar opgaven op het gebied van een toekomstbestendig lokaal en regionaal mobiliteitsbeleid in concrete investeringsvoorstellen (korte en lange termijn).
  • Het opstellen van uitvoerings- en actieplannen in het verlengde van de nieuwe Mobiliteitsvisie
  • Actief deelnemen aan projecten die bijdragen aan ruimtelijke kwaliteit en ontwikkelingen van woon-, winkel- en werkgebieden in stad en regio, zoals:
    • (boven-)regionale infrastructuurprojecten, zoals de MIRT-studie  A28, voorbereiding en realisatie van de N340,
    • projecten voor verbeteren regionale fietsvoorzieningen: bevorderen van innovatie, toepassing nieuwe technologie en communicatie rond de fiets.
    • projecten voor verbeteren overstapvoorzieningen op stedelijke knooppunten, parkeervoorzieningen en haltes,
  • Gesprekspartner zijn voor de het rijk, de provincie Overijssel en vervoerders ten behoeve van  de doorontwikkeling van het openbaar vervoer van, naar en in Zwolle, zoals de uitwerking van het OV Toekomstbeeld 2040, de nieuwe OV-concessie IJssel-Vecht en diverse OV-maatregelen als gevolg van de werkzaamheden in het Stationsgebied en de daarmee gepaarde routeaanpassingen.
  • Inbreng leveren als wereldfietsstad voor het actief ophalen van en experimenteren met nationale en internationale kennisontwikkeling op het gebied van fietsbeleid in de vorm van pilots in het kader van de kopgroep van fietssteden (F10).
  • Het vergroten van de toegankelijkheid door het ontwikkelen en uitvoeren van een actieplan Toegankelijkheid.
  • Faciliteren buurt- en wijkinitiatieven op het gebied van mobiliteit.
  • Verbinding zoeken en koppeling maken met investeringen vanuit o.a. de strategische agenda binnenstad incl. aanloopstraten, het versterken van wijkwinkelcentra (koppeling met doel 5.2.1) en het anders prioriteren van onderhoud in de openbare ruimte om bij te dragen aan de strategische doelen: Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit (KEC) (koppeling met doel 7.1.2)
  • Leggen van een juridische basis onder de te nemen verkeersmaatregelen: voorbereiden, publiceren en uitvoeren van verkeersbesluiten incl. de bezwaren procedures (wettelijke taken).

Toelichting realisatie activiteiten

Op 16 december 2019 is de Mobiliteitsvisie van Zwolle vastgesteld, waarin de visie, ambitie en opgaven op het gebied van een toekomstbestendig lokaal en regionaal mobiliteitsbeleid zijn verwoord. In het verlengde van deze Mobiliteitsvisie is in 2020 gewerkt aan het opstellen van 3 Actieplannen.

  • Zwolle Wereldfietsstad: Dit Actieplan komt eind maart/ begin april 2021 naar de Raad
  • Verkeersveiligheid: Dit Actieplan komt naar verwachting eind april/ begin mei 2021 naar de Raad
  • (Koersdocument) Parkeren: Mede als gevolg van COVID-19 is (ook) de wereld van parkeren er anders uit gaan zien, waardoor we onze positie ten aanzien van dit Actieplan aan het heroverwegen zijn en de planning aan het actualiseren.

Met de inzet van onze Stadsergonome en de collega's van Beheer en Onderhoud, in afstemming met onder andere Toegankelijk Zwolle, werken we aan het steeds verder toegankelijk maken van de buitenruimte om te komen tot een toegankelijk Zwolle.

Ook in 2020 is de gebiedsaanpak met de inzet van zogenaamde mobiliteitsmakelaars in Assendorp en Hanzeland voortgezet. Tevens is in relatie tot Kamperpoort en de voorgenomen transformatie van de IJsselhallen tot nieuwe woonlocatie onderzocht en is een gebiedsplan Kamperpoort 2040 opgesteld. Daarin worden maatregelen voor de korte en lange termijn voorgesteld die de wijk bereikbaar, veilig en leefbaar kunnen houden en de groei kunnen faciliteren, zoals het aannemen van een mobiliteitsmakelaar, realiseren van mobihubs, autoluw maken, e.d.

In 2020 waren we niet alleen gesprekspartner bij (boven-)regionale infrastructuurprojecten, zoals de MIRT-studie A28, voorbereiding en realisatie van de N340, maar ook ten aanzien van het OV Toekomstbeeld 2040, de OV-concessie IJssel-Vecht, de positionering van Zwolle als (internationaal) spoorknooppunt en zijn we samen met de provincie Overijssel een onderzoek gestart naar de kansrijkheid van vraagafhankelijk vervoer in wijken waar het reguliere OV bij de nieuwe concessie is weggevallen.

Tot slot zijn we als gemeente actief betrokken bij kennisontwikkeling op het gebied van voetganger-, fiets- en toegankelijkheidsbeleid binnen de City Deal ‘Ruimte voor Lopen’, de Dutch Cycling Embassy en de Lokale Inclusie Agenda. Deze kennis gebruiken wij onder andere bij vormgeving van ons (mobiliteitsbeleid), het inventariseren, bespreken en afhandelen van klachten in wijkverkeersteams en de realisatie op straat. Tevens delen we onze kennis met enige regelmaat met geïnteresseerden (studenten, collega’s of vakgenoten) uit binnen en buitenland in de vorm van excursies, gastlessen of uitwisselingen.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

2.049.613

0

2.308.853

406.499

+ mutaties projecten

2.411.853

1.798.904

0

612.949

+ begrotingswijzigingen

-133.640

0

454.587

74.018

Begroting t/m december

4.327.826

1.798.904

2.763.440

1.093.466

- Jaarrekening

4.464.852

1.812.799

2.763.561

1.109.231

Gerealiseerd resultaat Doel 6.3.1

-137.026

13.895

-121

15.765

Saldo

-107.487

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een overschrijding zien van € 137.026 en er is een bedrag van € 121 meer toegevoegd aan de reserves.  Omdat de baten een voordelig saldo hebben van € 13.895 en er een hogere onttrekking van € 15.765 uit reserves heeft plaatsgevonden, wordt uiteindelijk een nadelig resultaat gerealiseerd van € 107.487.

De hogere lasten laten zich verklaren door:  

  • Hogere personele inzet van € 25.000 voor inzet Stadsergonomie en € 50.000 voor de noodzakelijke vertegenwoordiging in het provinciale project N340.
  • Op de budgetten derden is een kleine onderbesteding waardoor de lasten € 12.000 lager zijn.  
  • Hogere lasten van afgerond € 47.000 door het afwikkelen van nadelige resultaten bij het afsluiten van projecten. Dit betreft € 36.987 overschrijding op het Stadarrangement Lubeckplein vanwege o.a. duurder uitgevallen materialen en veiligheidsvoorzieningen bij aanleg, € 2.895 door meer inzet voor Verkeersregelaars Campus Windesheim en € 7.394 overschrijding op de Mobiliteitsvisie vanwege het opstellen van twee actieplannen. Deze projecten zijn afgesloten en de overschrijdingen zijn ten laste gebracht van het jaarrekeningresultaat.
  • Hogere lasten door een overschrijdingen op project Kroesenallee van afgerond € 9.000, hier staat voor eenzelfde bedrag hogere inkomsten van € 8.895 tegenover.
  • Hogere lasten van afgerond € 8.000 in verband met eerder binnen het project Fietsroute Koggelaan-Hattem geactiveerde kosten, die niet geactiveerd konden worden. Hier tegenover staat een gelijke vrijval van € 8.486 uit de dekkingsreserve kapitaallasten.
  • Daarnaast ontstaat per abuis een afwijking van € 10.289 hogere lasten voor de overschrijdingen op bovenstaande 2 afgesloten projecten van € 2.895 Campus Windesheim en € 7.394 op de Mobiliteitsvisie, en een hogere onttrekking voor hetzelfde bedrag uit de reserves. Deze projecten zijn echter afgesloten en de overschrijdingen zijn ten laste gebracht van het jaarrekeningresultaat. De begrotingswijziging die hieronder ligt is foutief maar gezien het geringe bedrag is deze niet meer aangepast.

Tegenover deze hogere lasten staan ook € 13.895 hogere baten:

  • De baten zijn € 5.000 hoger door een bijdrage van de Provincie Overijssel voor de uitvoer van een ‘Quickscan vraagafhankelijk vervoer’ die niet was geraamd.
  • Tegenover de hogere projectkosten Kroesenallee van € 8.895 staat eveneens een nog te ontvangen bijdrage van derden waardoor de inkomsten € 8.895 hoger zijn.

De reserve-onttrekkingen zijn € 15.765 hoger dan geraamd:

  • Uit de dekkingsreserve kapitaallasten valt per saldo een bedrag van € 5.476 meer vrij dan begroot. Het betreft € 8.486 onttrekking voor Fietsroute Koggelaan-Hattem, € 2.897 lagere vrijval voor Herontwikkeling Shellterrein en een lagere vrijval van € 113 euro voor P-terrein Station Stadshagen.
  • De hogere reserve onttrekking voor de overschrijding op projecten van € 10.289 wordt veroorzaakt door de foutieve begrotingswijziging (zie bovenstaande toelichting).

Kredieten (tekst uit Begroting 2020)

Spoorzone uitvoering
Dit krediet heeft betrekking op de uitvoering van het in 2018 geactualiseerde Investeringsbesluit Spoorzone. De projecten busbrug en busstation zijn inmiddels gerealiseerd. In uitvoering is het project bouw ondergrondse fietsenstalling en herinrichting openbare ruimte noordzijde (Stationsplein en Stationsweg). In voorbereiding zijn herinrichting Ooster- en Westerlaan,  bouw passerelle en realisatie noordelijke stations entree (kap en ontvangstdomein), waarbij:

  • De kwaliteit van de vervoersknoop wordt verbeterd.
  • Een multifunctioneel, levendig en kwalitatieve leefomgeving gaat ontstaan.

Spoorzone Centrumgebied
Dit krediet is beschikbaar voor de verdere uitwerking en invulling van de gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland (plan- en proceskosten) in 2020. Voor het onderdeel Gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland is onder doel 6.1.1 een bedrag beschikbaar gesteld van € 700.000. Gebiedsontwikkeling vormt een onderdeel van het krediet Spoorzone Uitvoering en zal administratief verantwoord worden onder doel 6.3.1.

Gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland
De Strategische Agenda gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland is het richtinggevend kader voor de doorontwikkeling van dit gebied en voor de uitwerking in deelgebieden. De ambitie is Spoorzone/Hanzeland te transformeren naar een nieuw gemengd stedelijk woon-werkgebied. Het gebied is aangewezen  als de plek in Zwolle voor nationale en internationale initiatieven gericht op nieuwe economische dynamiek.
Het in 2019 opgestelde Ontwikkelkader vertaalt de ambitie naar een ruimtelijk-programmatisch toekomstbeeld en een daarbij behorende ontwikkelstrategie. De bestuurlijke besluitvorming over het Ontwikkelkader wordt in het vierde kwartaal van 2019 gestart. De uitwerking van de diverse deelgebieden wordt in 2020 verder opgepakt.
Het onderdeel Gebiedsontwikkeling vormt een onderdeel van het krediet Spoorzone Uitvoering en zal administratief verantwoord worden onder doel 6.3.1.

Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn)
Vanaf 2011 wordt gewerkt aan het realiseren van doorstroomassen voor het busvervoer. De westelijke doorstroomas verbindt de nieuwe busbrug bij het station met het busstation aan de Pannenkoekendijk. Naast de westelijke doorstroomas zijn ook verbeteringen van de doorstroming van het openbaar vervoer aan de oostzijde van de binnenstad in voorbereiding: de oostelijke doorstroomas. In dat kader is een verbetering van de verkeersveiligheid van de Hortensiastraat doorgevoerd.  In overleg met de provincie wordt onderzocht welke maatregelen mogelijk zijn om de busroutes aan de oostzijde van de stad rondom de Assendorperstraat, Groot Weezenland en Luttenbergstraat te verbeteren. De eventuele realisatie is mede afhankelijk van de werkzaamheden rondom de ondergrondse fietsenkelder bij het station en wordt na 2020 verwacht.

Kroesenallee planologische voorbereiding
Voorbereiden planologische omlegging N757 Kroesenallee

Aanpak Lubeckplein-Stadsarr.
De beleving van het Lübeckplein wordt vergroot

Fietsroute Zwolle-Zuid - Hessenpoort
In 2020 willen we starten met de voorbereiding en realisatie van de 1e fase van de fietsroute Zwolle-Zuid - Hessenpoort. Op dit moment voert ProRail hier werkzaamheden uit in het kader van het Project Zwolle-Spoort. Door aan te sluiten bij deze werkzaamheden kan een zogenaamde ontbrekende schakel in het (regionale) fietsnetwerk slim worden gerealiseerd. In het kader van de subsidieaanvraag Decentralisatie Uitkering Verkeer & Vervoer voor 2020 (kortweg: DUVV-aanvraag 2020) is dit project als subsidieproject voor 2020 opgevoerd bij de provincie voor cofinanciering. Concrete uitvoering van het project is binnen beschikbare eigen middelen en onder voorbehoud van toezegging cofinanciering van de provincie Overijssel.

Snelfietsroute Zwolle - Hattem inclusief Koggelaan (2021)
In 2021 willen we de laatste fase van de snelfietsroute Zwolle - Hattem realiseren. Op dit moment wordt rondom het spooremplacement nabij de Koggetunnel extra sporen en een treinwasinstallatie gerealiseerd. Aansluitend op deze werkzaamheden willen we in 2021 de snelfietsroute vanuit Hattem beter aansluiten op de Koggetunnel en de Koggelaan herinrichten. Vanuit zowel het Rijk als de provincie Overijssel is voor 2021 al cofinanciering toegezegd voor dit project.

Toelichting realisatie kredieten

Spoorzone uitvoering
Op 26 oktober 2020 heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met het Ontwikkelkader Spoorzone. In dit document staan de kaders voor de nieuwe ontwikkelingen in de Spoorzone. Gelijktijdig werd er ook al gewerkt aan de uitvoering van projecten in de Spoorzone. Zo is op 3 december 2020 de ondergrondse fietsenstalling officieel  geopend voor OV-reizigers en fietsers. Ook is in 2020 gestart met het herinrichten van de buitenruimte op het Stationsplein en de Stationsweg. Hierin stond het STO(M)P-principe uit de Mobiliteitsvisie en het Ontwikkelkader centraal (Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer (MaaS) en Privé vervoer). De eerste resultaten van de nieuwe inrichting, waarbij ook veel aandacht is voor de leefkwaliteit, klimaatadaptatie en verblijfskwaliteit zijn al duidelijk zichtbaar.

MUP Zwolle Duurzaam
Uit dit krediet is de afgelopen jaren het opstellen van de Mobiliteitsvisie Zwolle, die op 16 december 2019 door de gemeenteraad is vastgesteld, gefinancierd. Daarnaast is van het restant van dit krediet in 2020 het opstellen van de Actieplannen Zwolle Wereldfietsstad en Verkeersveiligheid bekostigd.

Bushaltes Stadshagen
In de tweede helft van 2019 en de eerste helft van 2020 zijn in Stadshagen, als gevolg van nieuwe route van buslijn 1 via Breezicht en Breecamp, tien nieuwe eerst tijdelijke en later definitieve bushaltes gerealiseerd.

Bushaltes nieuwe concessie
Als gevolg van de nieuwe concessie IJssel-Vecht zijn is in de tweede helft van 2020 gestart met het realiseren van tijdelijke bushaltes in Zwolle. Bij het aanvragen van het krediet was uitgegaan van de realisatie van definitieve bushaltes, maar als gevolg van de geconstateerde fraude bij de inschrijving en de daaraan gekoppelde noodconcessie voor de duur van twee jaar is besloten eerst tijdelijke haltes te realiseren.

VCN-N340
Het krediet bestaat uit de werkzaamheden rond de vernieuwing van de N340 die voor rekening komen van de gemeente Zwolle. Een groot areaal aan wegen en groen, Hessenweg, deel Kranenburgweg en Ordelseweg wordt in dat project van de provincie Overijssel aan de gemeente overgedragen. De werkzaamheden zijn in volle gang. De nieuwe en gereconstrueerde wegen zullen in augustus respectievelijk eind 2021 in gebruik worden genomen. In 2022 zal de afgewaardeerde N340 officieel worden overgedragen. Het streven is de bomen langs de Hessenweg en Nieuwleusenerdijk/Kranenburgweg in het plantseizoen 2021-2022 aan te planten als laatste onderdeel van het project

Aanpak Lubeckplein-Stadsarrangement
Uit de ruim 500 ideeën die in 2019 zijn binnengekomen om het Lübeckplein leuker en groener te maken zijn na een stemming begin december 2019 een calisthenics park, een kleurrijke muurschildering en een mini-bos als winnaar uit de bus gekomen. In 2020 zijn voor de zomer de plantenbakken gemaakt, waar in de zomer groenten gekweekt werden en zijn het calisthenics park en de skate-elementen opgeleverd. In de zomer is gestart met de voorbehandeling voor het aanbrengen van de muurschildering. De uitvoering staat gepland voor het voorjaar van 2021.

Fietsroute Koggelaan Zwolle - Hattem
In 2020 is gestart met de voorbereidingen voor het aansluiten van de Snelfietsroute Zwolle - Hattem op de Koggetunnel en het verbeteren van de fietsverbinding tussen de Van Karnebeektunnel en de Koggetunnel via de Koggelaan. Vanuit de integrale gedachte en de ambities die hier zijn op het gebied van vergroenen en klimaatadaptatie maakt dit van oorsprong mobiliteitsproject nu integraal onderdeel uit van het project Koggepark.

Fietsroute Zwolle-Zuid - Hessenpoort
In het derde kwartaal van 2020 hebben we van de provincie Overijssel de beschikking ontvangen voor de cofinanciering van de fietsroute Marslanden - Herfte. Met de realisatie van de fietsverbinding wordt het buurtschap Herfte voor fietsers beter en veiliger verbonden met de Marslanden maar ook met de rest van Zwolle-Zuid en richting het Station/ Centrum van Zwolle. Met deze provinciale bijdrage is de financiering rond om, aansluitend op de werkzaamheden in het kader van het project Zwolle-Spoort, het eerste deel van de ontbrekende schakel in het (regionale) fietsnetwerk tussen Zwolle-Zuid en Hessenpoort te realiseren. Met het ontvangen van de subsidiebeschikking kon ook gestart worden met de voorbereiding.

Voorsterpoort
Inmiddels heeft de raad een besluit genomen voor de herontwikkeling van Voorsterpoort Oost en daarvoor een gebiedsambitie vastgesteld (januari 2021). Voor Voorsterpoort Oost is hiermee een programmatische kader vastgesteld waar onder andere een grootschalige eventvoorziening kan worden gerealiseerd. Aanvullend daarop is de ruimtelijke en stedenbouwkundige ambitie voor het openbaar gebied vastgesteld. Op basis van deze ambitie wordt de planuitwerking verder vormgegeven en wordt tevens de tender voorbereid. De besluitvorming hierover staat gepland in 2021.

Kroesenallee planologische voorbereiding
Op 23 april 2018 heeft de raad van de gemeente Zwolle unaniem ingestemd met de “Inpassingsstudie omgelegde Kroesenallee bij Wijthmen”. Het tussenresultaat – een voorlopig ontwerp van het omgelegde tracé – is op basis van een uitgebreid planproces met belanghebbenden in 2019 tot stand gekomen. In 2020 hebben we met zowel provincie als RWS gesproken over de verdere uitwerking. In augustus 2020 heeft Zwolle de provincie Overijssel verzocht zich concreet uit te spreken over co-financiering ten behoeve van de doortrekking van de Kroesenallee.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2020

Gerealiseerd tot en met 2019

Bestedingen 2020

Restantkrediet
31 december 2020

Spoorzone uitvoering

130.279.423

77.041.576

21.249.987

31.987.860

MUP Zwolle Duurzaam

250.000

238.042

19.352

afgesloten

Bushaltes Stadshagen

363.000

112.963

150.928

99.109

VCN-N340

790.500

-

69.172

721.328

Hoofdinfrastructuur Stadshagen

86.192.959

85.384.922

27.292

780.745

Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn)

18.466.441

16.963.187

15.518

1.487.736

Toekomst Kamper Lijn

17.450.373

16.726.117

5.098

719.158

Doorstroming Openbaar Vervoer (korte termijn)

1.022.521

1.022.062

0

afgesloten

Tijdelijk P+R-terrein station Stadshagen

215.000

124.777

5.951

84.272

Kroesenallee inpassingsstudie

100.000

82.782

26.112

-8.894

Aanpak Lubeckplein-Stadsarrangement

100.000

3.911

133.076

afgesloten

Fietsroute Koggeln Zwolle-Hattem

400.000

8.486

66.122

325.392

Fietsroute Zuid-Hessenpoort

350.000

-

21.127

328.873

Voorsterpoort

3.075.000

-

130.634

2.944.366

Bushaltes Stadshagen nieuwe consessie

1.000.000

-

88.485

911.515

Mobiliteit Binnenstad

200.000

-

0

200.000

Versnelling plaatsen laadpalen

50.000

-

0

50.000

Route campus Windesheim

102.000

93.549

11.346

afgesloten

Totaal

260.407.217

197.802.374

22.020.200

40.631.460

Financiële toelichting kredieten

MUP Zwolle Duurzaam
Het project is afgesloten met een tekort van afgerond € 7.000 vanwege aanvullende inzet op het opstellen van de Actieplannen Zwolle Wereldfietsstad en Verkeersveiligheid. De overschrijding is ten laste gebracht van de structurele budgetten baten & lasten.

Bushaltes Stadshagen
De werkzaamheden zijn afgerond in 2020. De afhandeling van de subsidie zal naar verwachting in het tweede kwartaal 2021 plaatsvinden met de provincie Overijssel.

Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn)
In 2020 is de uitvoeringstermijn van de subsidiebeschikking door de provincie Overijssel verlengd tot en met 2022.

Doorstroming Openbaar Vervoer (korte termijn)
Het project is afgesloten. In 2020 is de subsidiebeschikking met de provincie conform gemaakte lasten afgerekend.

Kroesenallee inpassingsstudie
De Kroesenallee Inpassingsstudie is afgerond met overschrijding van € 9.000. Deze overschrijding wordt verrekend met het nog te ontvangen afkoopbedrag voor overdracht van de Kroesenallee. Dit afkoopbedrag wordt naar verwachting in 2021 gerealiseerd. Naar verwachting zal in het 2e kwartaal 2021 een integraal voorstel worden voorgelegd over de besteding van alle middelen samenhangend met de werkzaamheden aan de Kroeseallee. Daarna zal het project worden afgesloten.

Aanpak Lubeckplein-Stadsarrangement
Het project is afgesloten met een tekort van afgerond € 37.000. Het  project wordt 100% gesubsidieerd door de provincie Overijssel, met een maximum van € 100.000. De kosten bedroegen € 137.000. Het tekort is aangevuld uit de reguliere budgetten. We verwachten een definitieve vaststelling van de subsidie in 2021. Mogelijk voordeel bij de vaststelling ten opzichte van de rekening 2020 vallen vrij ten gunste van de algemene middelen.

Route campus Windesheim
Het project Route Campus Windesheim is in 2020 afgesloten. De resterende middelen waren in 2020 grotendeels vrijgevallen in het kader van de projectdoorlichting 2019/2020. Door hogere lasten voor verkeersregelaars is een kleine overschrijding van afgerond € 3.000 ontstaan. Dit tekort is gedekt vanuit het structurele budget op de baten & lasten.

Vrijvallende middelen projectdoorlichting 2020/2021
In het kader van de projectdoorlichting 2020/2021 zal in 2021 een bedrag van € 379.000 vrij vallen vanuit de resterende middelen van het project Hoofdinfrastructuur Stadshagen. Het het project Tijdelijk P+R-terrein station Stadshagen zal in 2021 worden afgesloten, de resterende middelen komen ook in het kader van de projectdoorlichting vrij te vallen.
Besluitvorming hierover is opgenomen in Berap 2021-1.

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 10:57:43 met de export van 05/31/2021 10:07:43