Beschrijving doel 6.3.1 We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer (tekst uit Begroting 2020)
Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het plannen van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekende autobereikbaarheid. Een goede mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht, met een goede bereikbaarheid voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle. Om Zwolle in de toekomst gastvrij en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met de deelauto rijden of met het openbaar vervoer reizen. We zetten in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes en het wijzigen van het mobiliteitsgedrag: meer fietsgebruik in plaats van de auto. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we, vraaggestuurd ,in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en gaan we de samen met partners de realisatie van mobiliteitshubs onderzoeken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES). Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei ook voor het verkeer faciliteren. We streven naar meer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, in combinatie met de auto zodat onze stad voor alle vervoerwijzen bereikbaar blijft en we voldoende keuzevrijheid in mobiliteit blijven garanderen. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2020 is gestart met het uitvoeren van de op 16 december 2019 vastgestelde Mobiliteitsvisie, waarbij de STOP-methode Stappen, Trappen, OV en dan pas de Privé auto als leidend principe gehanteerd wordt bij onze ontwerpopgaven. Zo zijn de rotonde Brink en het 1e deel Thomas a Kempisstraat heringericht tot aantrekkelijke aanloopstraten, waarbij er meer ruimte is gekomen voor voetgangers, fietsers en groen (zie ook Toelichting kredieten doel 5.2.1 en 7.2.4.). Daarnaast is gestart met de herinrichting van het Stationsplein en de Stationsweg conform het STOP-principe.
|
---|
Criteria (tekst uit begroting 2020)
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2020)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Op 16 december 2019 is de Mobiliteitsvisie van Zwolle vastgesteld, waarin de visie, ambitie en opgaven op het gebied van een toekomstbestendig lokaal en regionaal mobiliteitsbeleid zijn verwoord. In het verlengde van deze Mobiliteitsvisie is in 2020 gewerkt aan het opstellen van 3 Actieplannen.
Met de inzet van onze Stadsergonome en de collega's van Beheer en Onderhoud, in afstemming met onder andere Toegankelijk Zwolle, werken we aan het steeds verder toegankelijk maken van de buitenruimte om te komen tot een toegankelijk Zwolle. Ook in 2020 is de gebiedsaanpak met de inzet van zogenaamde mobiliteitsmakelaars in Assendorp en Hanzeland voortgezet. Tevens is in relatie tot Kamperpoort en de voorgenomen transformatie van de IJsselhallen tot nieuwe woonlocatie onderzocht en is een gebiedsplan Kamperpoort 2040 opgesteld. Daarin worden maatregelen voor de korte en lange termijn voorgesteld die de wijk bereikbaar, veilig en leefbaar kunnen houden en de groei kunnen faciliteren, zoals het aannemen van een mobiliteitsmakelaar, realiseren van mobihubs, autoluw maken, e.d. In 2020 waren we niet alleen gesprekspartner bij (boven-)regionale infrastructuurprojecten, zoals de MIRT-studie A28, voorbereiding en realisatie van de N340, maar ook ten aanzien van het OV Toekomstbeeld 2040, de OV-concessie IJssel-Vecht, de positionering van Zwolle als (internationaal) spoorknooppunt en zijn we samen met de provincie Overijssel een onderzoek gestart naar de kansrijkheid van vraagafhankelijk vervoer in wijken waar het reguliere OV bij de nieuwe concessie is weggevallen. Tot slot zijn we als gemeente actief betrokken bij kennisontwikkeling op het gebied van voetganger-, fiets- en toegankelijkheidsbeleid binnen de City Deal ‘Ruimte voor Lopen’, de Dutch Cycling Embassy en de Lokale Inclusie Agenda. Deze kennis gebruiken wij onder andere bij vormgeving van ons (mobiliteitsbeleid), het inventariseren, bespreken en afhandelen van klachten in wijkverkeersteams en de realisatie op straat. Tevens delen we onze kennis met enige regelmaat met geïnteresseerden (studenten, collega’s of vakgenoten) uit binnen en buitenland in de vorm van excursies, gastlessen of uitwisselingen. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2020, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2020 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 2.049.613 | 0 | 2.308.853 | 406.499 | |
+ mutaties projecten | 2.411.853 | 1.798.904 | 0 | 612.949 | |
+ begrotingswijzigingen | -133.640 | 0 | 454.587 | 74.018 | |
Begroting t/m december | 4.327.826 | 1.798.904 | 2.763.440 | 1.093.466 | |
- Jaarrekening | 4.464.852 | 1.812.799 | 2.763.561 | 1.109.231 | |
Gerealiseerd resultaat Doel 6.3.1 | -137.026 | 13.895 | -121 | 15.765 | |
Saldo | -107.487 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een overschrijding zien van € 137.026 en er is een bedrag van € 121 meer toegevoegd aan de reserves. Omdat de baten een voordelig saldo hebben van € 13.895 en er een hogere onttrekking van € 15.765 uit reserves heeft plaatsgevonden, wordt uiteindelijk een nadelig resultaat gerealiseerd van € 107.487. De hogere lasten laten zich verklaren door:
Tegenover deze hogere lasten staan ook € 13.895 hogere baten:
De reserve-onttrekkingen zijn € 15.765 hoger dan geraamd:
|
---|
Kredieten (tekst uit Begroting 2020)
Spoorzone uitvoering
Spoorzone Centrumgebied Gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn) Kroesenallee planologische voorbereiding Aanpak Lubeckplein-Stadsarr. Fietsroute Zwolle-Zuid - Hessenpoort Snelfietsroute Zwolle - Hattem inclusief Koggelaan (2021) |
---|
Toelichting realisatie kredieten
Spoorzone uitvoering MUP Zwolle Duurzaam Bushaltes Stadshagen Bushaltes nieuwe concessie VCN-N340 Aanpak Lubeckplein-Stadsarrangement Fietsroute Koggelaan Zwolle - Hattem Fietsroute Zwolle-Zuid - Hessenpoort Voorsterpoort Kroesenallee planologische voorbereiding |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2020 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2020 | Gerealiseerd tot en met 2019 | Bestedingen 2020 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Spoorzone uitvoering | 130.279.423 | 77.041.576 | 21.249.987 | 31.987.860 |
MUP Zwolle Duurzaam | 250.000 | 238.042 | 19.352 | afgesloten |
Bushaltes Stadshagen | 363.000 | 112.963 | 150.928 | 99.109 |
VCN-N340 | 790.500 | - | 69.172 | 721.328 |
Hoofdinfrastructuur Stadshagen | 86.192.959 | 85.384.922 | 27.292 | 780.745 |
Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn) | 18.466.441 | 16.963.187 | 15.518 | 1.487.736 |
Toekomst Kamper Lijn | 17.450.373 | 16.726.117 | 5.098 | 719.158 |
Doorstroming Openbaar Vervoer (korte termijn) | 1.022.521 | 1.022.062 | 0 | afgesloten |
Tijdelijk P+R-terrein station Stadshagen | 215.000 | 124.777 | 5.951 | 84.272 |
Kroesenallee inpassingsstudie | 100.000 | 82.782 | 26.112 | -8.894 |
Aanpak Lubeckplein-Stadsarrangement | 100.000 | 3.911 | 133.076 | afgesloten |
Fietsroute Koggeln Zwolle-Hattem | 400.000 | 8.486 | 66.122 | 325.392 |
Fietsroute Zuid-Hessenpoort | 350.000 | - | 21.127 | 328.873 |
Voorsterpoort | 3.075.000 | - | 130.634 | 2.944.366 |
Bushaltes Stadshagen nieuwe consessie | 1.000.000 | - | 88.485 | 911.515 |
Mobiliteit Binnenstad | 200.000 | - | 0 | 200.000 |
Versnelling plaatsen laadpalen | 50.000 | - | 0 | 50.000 |
Route campus Windesheim | 102.000 | 93.549 | 11.346 | afgesloten |
Totaal | 260.407.217 | 197.802.374 | 22.020.200 | 40.631.460 |
Financiële toelichting kredieten
MUP Zwolle Duurzaam Bushaltes Stadshagen Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn) Doorstroming Openbaar Vervoer (korte termijn) Kroesenallee inpassingsstudie Aanpak Lubeckplein-Stadsarrangement Route campus Windesheim Vrijvallende middelen projectdoorlichting 2020/2021 |
---|